Jawel na het geknetter van vorige week na een behoorlijk tropische dag ben ik blij om te zien dat er wederom deze week op vrijdag weer verse kansen zijn voor een portie goed onweer dus dat moet ook een troost zijn voor diegenen die helaas vorige vrijdag niks hebben gehad.
We kunnen zien op de Cape van GFS dat er redelijk wat onstabiliteit heerst.
Ook wetteronline laat de hoogste kansen voor onweer op vrijdag zien met donderdag al een tikkeltje onstabiliteit in Zuid-West België en Noord-West Frankrijk.
Daarnaast zijn er op vrijdag rond 18Z redelijk wat dauwpunten berekend.
Samenvatting: Mijn verwachting is dat er deze vrijdag vooral kansen zullen zijn met betrekking tot onweer voor het Zuid-Westen en Midden van de Benelux. Echter laat GFS de Cape ook behoorlijk over het Oosten trekken en het is nog maar dinsdag dus behoorlijk onzeker en goed in de gaten houden. Vorige week werdt er onweer verwacht vooral voor het Zuid-Westen en we hebben kunnen zien dat er wel degelijk meer delen van het land waren die niet gespaard bleven.Kortom ik heb er weer zin in!!!
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Zie je alleen maar over Gfs praten terwijl er nog 2 modellen beschikbaar zijn. Mischien een tip!!r de volgende keer om die ook meteen mee te nemen. De modellen zijn immers beschikbaar daarvoor
Bij deze dus de Wrf vooral aan de oostkanten de boel boem laat doen. Zuidwest benelux word in deze run al compleet overgeslagen. Maar goed ook deze kan bijdraaien op deze termijn ook. Maar het verhaal tot het aan het midden kansen word meteen al weer deels ontkracht dus.
Ec volgt min of meer gfs en laat het op veel delen wel tot onweer komen. Ook in de nachten in het noorden-en oosten net als vorige keer.
| Gewijzigd: 9 juni 2015, 22:33 uur, door Tatanka
Hier nog de onweerskansen voor beide dagen.
Bron: http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/professionele-weerkaarten/onweerskansen/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
a.s. donderdag vertrek ik tot maandag naar PinkPop in één van de meest onweersrijke regionen die ons land kent: Extreem Zuid Limburg. Eventuele verslagen (zoals DEZE van vorig jaar) volgen vanzelf.
Hoop juist dat het hier wat beter door mag komen, was bij ons slechts wat regen en enkele ontladingen.
Kun je nagaan wat een verschil op zo'n korte afstand.....
Je ziet het ook goed terug op de ontladingskaart van 'raad het aantal ontladingen'.
Afijn, we wonen nou eenmaal niet in brabant, wij in Capelle hebben mijn inziens veel last van de 'bebouwing'.
We wachten af hoop dat er voor iedereeen wat inzit deze keer.
Weet iemand waar bij het KMI de kans voor Zondag vandaan komt?
Geven nog steeds voor die dag ook onweer vanuit Frankrijk.
Stukje KMI:
Zaterdag is een bui mogelijk maar het blijft ook vaak droog. Het wordt minder warm met nog maxima rond 23 graden. Zondag verwachten we opnieuw onweersbuien vanaf de Franse grens.
Kun je nagaan wat een verschil op zo'n korte afstand.....
Je ziet het ook goed terug op de ontladingskaart van 'raad het aantal ontladingen'.
Afijn, we wonen nou eenmaal niet in brabant, wij in Capelle hebben mijn inziens veel last van de 'bebouwing'.
We wachten af hoop dat er voor iedereeen wat inzit deze keer.
Weet iemand waar bij het KMI de kans voor Zondag vandaan komt?
Geven nog steeds voor die dag ook onweer vanuit Frankrijk.
Stukje KMI:
Zaterdag is een bui mogelijk maar het blijft ook vaak droog. Het wordt minder warm met nog maxima rond 23 graden. Zondag verwachten we opnieuw onweersbuien vanaf de Franse grens.
Geluk doelde ik voornmelijk ook op dat ik in Ameria (Limburg) zat, daar kwam het wel tot redelijk wat onweer immers. In Gouda is er ook behoorlijk wat bebouwing. Maar volgens mij zit er in de omgeving ook iemand continu z'n hagelkanon aan. Want elke keer als de buien boven Gouda komen doven ze uit, om vervolgens daarna weer te activeren. Zeer irritant. Ik weet niet hoe t verleden week vrijdag was, hoorde wel dat t tegenviel.
Capelle als in Capelle ad Ijssel? | Gewijzigd: 10 juni 2015, 09:47 uur, door Sven
Capelle als in Capelle ad Ijssel? Ja klopt, Capelle aan den IJssel.
En wat jij nu meld vind net voor Capelle ook al plaats, ik geloof niet in de invloed van rivieren maar wel dat de bodemsoort cq bebouwing hier mee te maken heeft.
Ik baal daar enorm van.
Misschien eens een apart topic voor aanschieten?
Afijn weer ontopic , anders worden we verplaatst.
Iemand meer info over het stukje KMI misschien ?
Edit svenne: vorige citaten er uit gehaald (om alles overzichtelijk te houden )
| Gewijzigd: 10 juni 2015, 09:48 uur, door Sven
Met een Schering voor Benelux als hoofdmoot
Weet je wat Tatanka in het schoentje vindt?
Een Schering met de groeten van Sint
Dit is 't cadeau dat precies bij je past
Deze Schering is je zeker niet tot last
Voor een kind dat soms ondeugend is
Is deze Schering misschien toch lekker robuust
Houd bij dit geschenk in gedachten
Dat het je tegenslag moet verzachten
Sint heeft een jaar lang moeten sparen
En zit straks zelf op de blaren
De heerlijke avond is bijna voorbij
Wat een cadeautjes voor jou en voor mij
Dit geschenk is voor 'n aardig kind
Dat sportief is en bijna altijd wint
Helaas niet gekregen zat wat anders in. sint word ook ouder
Kort samengevat......Kijkend naar Cape zit het nog steeds snor >>>kijken we naar de windschering is de kans op zwaar onweer op dit moment nog niet erg groot.<<<<. Dit mag van mij wel omhoog nog dus.
Neemt niet weg dat er momenteel altijd nog gezien de forse Cape....forse Single cell eventueel multicell op de convergentie lijn mogelijk is. Met hoge wolken toppen van 12-14km. Hagel van 2-3cm en lokaal wateroverlast door de lage treksnelheid. Supercell onweer zit er dus verre van in eveneens de optie voor Mcs onweer. | Gewijzigd: 10 juni 2015, 09:46 uur, door Tatanka
Neemt niet weg dat er momenteel altijd nog gezien de forse Cape....forse Single cell eventueel multicell op de convergentie lijn mogelijk is. Met hoge wolken toppen van 12-14km. Hagel van 2-3cm en lokaal wateroverlast door de lage treksnelheid. Supercell onweer zit er dus verre van in eveneens de optie voor Mcs onweer. Ik weet al niet meer waar ik het las deze ochtend, maar er wordt vooral uitgekeken (en voor gewaarschuwd) naar hagel en eventuele wateroverlast.
Dit betekent echter niks want zo'n zelfde scenario speelde zich ook vorige week af dus het wordt zoals altijd een gezond portie nowcasten.
Kleine opmerking aan Tatanka. Windschering zegt ook niet alles over potentieel zwaar onweer. Het is een belangrijke factor die meespeelt moet ik toegeven maar tafarelen als microbursts zijn naar mijn mening vooral goed voor het tot ontwikkeling komen van windhozen of misschien zelfs tornado's indien er rotatie plaats vindt natuurlijk.
Mijn voorkeur gaat eerder uit naar een MCS. Je ziet vaak dat bij tornadische onweersbuien de energie dusdanig op windhozen is geconcentreerd dat de bliksem activiteit regelmatig zelfs afneemt in zo'n bui. Dus voor mij liever een gewone MCS of Supercell.
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Helaas niet gekregen zat wat anders in. sint word ook ouder
Kort samengevat......Kijkend naar Cape zit het nog steeds snor >>>kijken we naar de windschering is de kans op zwaar onweer op dit moment nog niet erg groot.<<<<. Dit mag van mij wel omhoog nog dus.
Neemt niet weg dat er momenteel altijd nog gezien de forse Cape....forse Single cell eventueel multicell op de convergentie lijn mogelijk is. Met hoge wolken toppen van 12-14km. Hagel van 2-3cm en lokaal wateroverlast door de lage treksnelheid. Supercell onweer zit er dus verre van in eveneens de optie voor Mcs onweer. Toch moet je bij zo'n situaties opletten want net doordat het allemaal zo ongeorganiseerd is kan er plaatselijk door outflow effecten van buien een gunstig windprofiel gecreert worden waardoor een enkele cel eventueel toch verdachte kenmerken kan gaan vertoonen. Er zijn meerdere situaties in het verleden geweest waarbij er totaal geen shear voorhanden was maar er toch prachtige foto's van een meso voorbijkwamen gewoon door de outflow van buien in de buurt. Hagel lijkt inderdaad datgene te zijn waar men vooral zal voor moeten waarschuwen, vooral ook omdat de inversie die bij elke onweerskans wel aanwezig is niet al te sterk is en de buien thermisch getriggerd kunnen worden vanaf dat de temperatuur boven de 30 gaat. De buien kunnen dus vanaf de grond ontstaan(surface based) en dus hevig uitpakken. Zou me trouwens niet verbazen moest het heviger worden dan vrijdag omdat er ook veel meer vocht voorhanden is.
| Gewijzigd: 10 juni 2015, 11:50 uur, door Jenss
Toch moet je bij zo'n situaties opletten want net doordat het allemaal zo ongeorganiseerd is kan er plaatselijk door outflow effecten van buien een gunstig windprofiel gecreert worden waardoor een enkele cel eventueel toch verdachte kenmerken kan gaan vertoonen. Er zijn meerdere situaties in het verleden geweest waarbij er totaal geen shear voorhanden was maar er toch prachtige foto's van een meso voorbijkwamen gewoon door de outflow van buien in de buurt. Hagel lijkt inderdaad datgene te zijn waar men vooral zal voor moeten waarschuwen, vooral ook omdat de inversie die bij elke onweerskans wel aanwezig is niet al te sterk is en de buien thermisch getriggerd kunnen worden vanaf dat de temperatuur boven de 30 gaat. De buien kunnen dus vanaf de grond ontstaan(surface based) en dus hevig uitpakken. Zou me trouwens niet verbazen moest het heviger worden dan vrijdag omdat er ook veel meer vocht voorhanden is.
Nou ja iedereen heeft dus zo zijn eigen mening erover en das ook ok...daar zijn die discussie topics voor..Als dat dan op de dag zelf zo uitpakt dan zal het mooi zijn. Maar ik ga niet vooraf lopen gissen...op waardes die nog eens afgezien van de Cape. op de helft van vrijdag afgelopen week liggen. Zal wel fijn zijn dat die indicaties er al zijn he op 48 uur. En tuurlijk dat kan op de dag zelf nog uiterraad maar het is wel iets waarom ik voor nu zeg >>>>Zwaar onweer nee
Ik kijk daar dan waarschijnlijk anders tegen aan. tuurlijk wil ik ook dat het zwaarder uitpakt maar ik zie dat niet terug in de modellen kan toch.
Als ik nou had gezegt er komt een dikke MCS of een dikke supercell op deze waardes dan verklaard menigeen mij voor gek. Eveneens als het gissen daar naar.
Ik zie het zelf nog niet positief in nog igg meer schering is echt wel welkom hoor op alle niveau's op de 0-6km 0-3 en de 0-1km. De buien mogen echt wel wat pit hebben en organisatie. En daar mee ook de opstap voor Mcs onweer wat dat ben je echt wel nodig het is de geclusterde opstap daarna toe op meer schering.
Zit toch na zon tropische dag als extreem onweersliefhebber niet te wachten op een halve tamme single cell mogelijk multicell op hoge Cape. Moet los gaan met die handel!!!!!!!!!! | Gewijzigd: 10 juni 2015, 13:00 uur, door Tatanka