The day after kijken we natuurlijk allemaal graag nog eens terug op deze dag, die vrijwel de gehele BeNeLux van onweer voorzien heeft. Voor de liefhebber - en die hebben we hier toevallig heel veel - was het genieten in optima forma.
Al het door jullie geplaatste beeldmateriaal, alsook enkele radarbeelden, nieuws uit de media en beelden verzameld via social media herhalen we daarom nog eens netjes in dit "verzamel"topic. Wie aanvullend materiaal heeft; schroom niet en plaats het er gerust bij!
HIER overigens is het complete kansentopic nog eens terug te vinden.
Het waarnemingentopic vind je HIER terug.
Ondanks de niet bereikbare website van Estofex werd toch via social media een verwachting uitgegeven op donderdagavond 4 juni.
De cape verwachting van het KNMI was duidelijk: het gaat gebeuren!
De drukte op het forum maakte duidelijk dat er ons heel wat te wachten stond. Zowel het KNMI als KMI gaven inmiddels waarschuwingen af voor zwaar onweer met kans op hagel en zware windstoten. België kwam met een code oranje voor het midden en westen, later zou ook het KNMI volgen.
Ook de net "gerepareerde" BETA versie van de onweer indexcijfers gaven duidelijk potentie op onweer:
Rond 14.00 uur 's middags komen de eerste buien tot ontwikkeling;
14:50 uur:
Dan druppelen langzaam de eerste beelden binnen op Social Media, later gevolgd door foto's van vele van jullie. In chronologische volgorde hierbij alle beelden, veel kijkplezier! | Gewijzigd: 6 juni 2015, 23:04 uur, door Justin
Convection profonde à l'avant de la cellule principale, au nord immédiat de Beauvais (Nicolas Gascard) #orage #Oise
Via Twitter (@KeraunosObs)
De intensiteit rond 15.30 uur:
Frankrijk, 16.00 uur:
Via Twitter (@FvH4765008)
#météo nouvel #orage en formation sur le #valdoise qui se dirige vers le Nord
Via Twitter (@NicolasLeFriant)
Ten noorden van Prijs:
(Via Twitter @Fernando_M_T)
15.55 uur:
16.00 uur:
Arcus et #grêle dans la #Somme (Thibault Cormier actuellement sur place)
Via Twitter (@KeraunosObs)
16.20 uur, Kortrijk:
Via Twitter (@piccavet)
Hagel rond Geluwe (BE)
#onweer #Gilwe #Geluwe #wvl pic.twitter.com/uoPTikcurW
— Dirk Yserbyt (@DYserbyt) 5 juni 2015
| Gewijzigd: 6 juni 2015, 13:04 uur, door Justin
Aarsele (BE) 16.30 uur:
Via Twitter (@pj_denolf)
Via Twitter (@rinoboute)
Met dank aan forumlid Anseriform, geplaatst op 17.33 uur:
17.40 uur:
Boven Brussel:
Via Twitter (@FairyGodMotherr)
Hij was nog zo jong..... (in Dadizele)
Via Twitter (@Ward_Weerman)
Mammatus in Zaventem:
Via Twitter (@BOVverwachting)
Ca. 18.00 uur:
Met dank aan forumlid Anseriform:
"Bij het overgaan: hardste windstoot die ik ooit heb meegemaakt. het weer nu: windstoten, hoizontaal vliegende regen en hagel"
Met dank aan forumlid just0408 (ca 18.40 u.):
Deurne, Anterpen, met dank aan onze moderator Svenne:
Windhoos over Steenberg (Oost-Vlaanderen):
Bron van onderstaande foto's gva.be.
Onderstaande foto's met dank aan forumlid Kevin E, gemaakt tussen 19.00 en 19.15 uur rond Wieringerwerd (N-H):
Via Twitter:
#Shelfcloud in #Alkmaar @Dutchstormchase @helgavanleur @Weerplaza @RTLweer pic.twitter.com/wLzfQTKZ9S
— Sven van der Kooi (@Kooifotografie) June 5, 2015
Rond 19.00 uur bij Wieringerwerf:
Via Twitter (@robbethbeder)
Heerhugowaard:
Via Twitter (@kijklens)
Inmdidels is de wanhoop voor vele onweersliefhebbers in Nederland toegeslagen; even leek het voor sommigen namelijk alsof de buien aan het instorten waren. Voor het westen was dit deels het geval, hoewel de eilanden en de regio boven Alkmaar er alsnog flink van langs kregen. Het midden van het land alsook het oosten hebben echter de gehele avond nog van onweer kunnen genieten.
ca. 19.45 uur:
Inmiddels zijn diverse avondvierdaagen afgelast, in o.a. Zaltbommel, Leiden, Voorschoten en ook de huldiging in Haarlem.
In Oisterwijk is een complete festivalcamping ontruimd uit voorzorg.
In Zaamstad is een woningbrand ontstaan na blikseminslag.
En in Hardegaryp is na blikseminslag een gasleiding in brand gevlogen.
Foto via Twitter (@CAMJOmedia)
In Drachten richtte een valwand veel schade aan
Ondertussen rond 20.40 uur boven Friesland, met dank aan forumlid Hulk:
Met dank aan forumlid maxi1000, vermoedelijk boven West-Terschelling rond 21.00 uur:
| Gewijzigd: 6 juni 2015, 13:57 uur, door Justin
Groningen was na een blikseminslag een discotheek rijker (video, met dank aan forumlid Hulk!)
Zandstorm boven Sloten:
Geplaatst foor Frl86 "Wallcloud in Friesland met funnelvorming."
22.15 uur:
Onderstaande foto's met dank aan forumlid jcroon, gemaakt ten zuiden van Breda:
Zeer fraaie timelapse Joure:
Nog zo'n mooie timelapse, in Drachten:
Prachtige foto's geupload door forumlid Heesen, Ulft:
Terugblik wallcloud FRD van de supercell vlakbij Heerenveen, via forumlid Frl86:
Met dank aan Floris-Jan, Nieuwe Pekela:
Roterende wallcloud Heerenveen, via Frl86:
Zeer heftige blikseminslag bij forumlid NitroGenetics :
Hoogeveen, met dank aan forumlid Patrickgrb:
Met dank aan forumlid Sunrise. Boven Friesland:
Met dank aan forumlid Dennis (alias Scooby):
Met dank aan Stormchaser5000:
Met dank aan forumlid Bonardi:
| Gewijzigd: 6 juni 2015, 13:48 uur, door Justin
Op onderstaande EU kaart van Lightningmaps in totaal bijna 350.000 ontladingen waargenomen!
En omdat ie zo mooi is:
We hebben een prachtige onweersdag achter de rug! Hoeveel zal deze zomer ons nog gaan brengen?
Nogmaals mijn dankwoord aan alle forumleden, bezoekers van O-O en alle moderators! | Gewijzigd: 6 juni 2015, 14:04 uur, door Justin
Impact de foudre sur la côte vaudoise (Suisse) vu depuis Evian à 23h13 par Marc Favre
Posted by Keraunos Observatoire on zaterdag 6 juni 2015
Foudre entre Suisse, Jura et Doubs hier soir, par Aurélie Ferreux
Nouveau cliché de Jérémie Gaillard - Supercellule à hauteur de Chartres, transition LP -> classique avec formation d'un ...
Très bel extranuageux pris au couchant en Champagne en fin de soirée vendredi (Nicolas...
Klik hier voor meer foto's
Foto's met dank aan forumlid lichtpuntje (Helmond):
Klik hier voor meer foto's
Foto met dank aan Tatanka:
Klik hier voor info + een video
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
En zeer mooie foto's. Mooi gedaan Justinos!
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Via Facebook met ons gedeeld door Joël Klapwijk:
En tot slot via Dennis van Wendel:
Lees en bekijk HIER het chaseverslag van forumlid Leon Eikenaar, waar onderstaande foto deel van uitmaakt:
Timelapse van vrijdagavond #Onweer #mammatuswolk https://www.facebook.com/svvideofoto/videos/vb.1423337747931240/1597949360470077/?type=2&theater¬if_t=like
Posted by Sharon Henger on zaterdag 6 juni 2015
1.
Niet helemaal perfect, te wazig bij de grond, maar goed, wel tenminste iets. Deze flits was onderdeel van een hele grote flits, die gewoon de hele lucht vulde en behoorlijk lang duurde. Maja traag als ik ben was dit alles wat ik had. Balen na huis lopende. Gelukkig toch n paraplu bij me. Liep ik door t park, weer verkeerd, want t was echt n doolhof. De onweer bleek toch ineens boven t park te hangen, de flitsen waren echt, ze verlichtten t hele park. Maar t bizarre was: NOG STEEDS GEEN GELUID. Ondertussen ging t steeds harder regenen en dus was ik ook snel blij dat ik thuis was.
Thuis aangekomen leek t te minderen. LEEK. Uitroepteken. Want ineens kwam er weer een bui aan. En deze kwam daadwerkelijk over t park heen. Dus ik en me zusje gelijk onder t afdakje staan en foto's schieten. Ook onder de deur staan aan de andere kant. En zo hadden we toch ruim n uur plezier. En nog n paar shots, niet de beste, stond niet ideaal he, maja t regende en me camera is niet waterbestendig dus. Hierbij:
2.
3.
4.
5.
6.
Nu baal ik nog steeds enorm. Foto's zijn wazig. Teveel afleidingen. Maar goed, t moet maar even. Hopen dat ik vrijdag meer geluk heb.
Was btw best druk die avond qua meldingen.