denk dat je beter een webcame in de buurt van amiens kan zoeken. weet iemand die toevallig??
| Gewijzigd: 5 juni 2015, 15:26 uur, door orkaanlover
Hopelijk wordt ons geduld rijkelijk beloond.
Noordwest-Frankrijk is ons aandachtsgebied.
en laat daar nou nét een knaller van een bui zitten | Gewijzigd: 5 juni 2015, 15:25 uur, door Myrthe van de Veen
NEERSLAG:
Convectie nabij de vore is het aandachtspunt. Mocht het in de vore komen tot convectie dan kan het zwaar uitpakken. Met een MUCAPE van rond de 2000 J/Kg en een windschering van 30-40 kn zou er in de vore een SC kunnen ontstaan, temps zijn onderin echter wel vrij droog. Als de convectie zich net achter de vore ontwikkelt dan zal het waarschijnlijk meer een lijnvorming systeem worden met een gustfront. Dit is wat Harmonie min of meer toont. Mocht de vore wat sneller doorkomen zoals Hirlam en EC tonen dan zal de activiteit nog verder op het front komen en dan zou het ook allemaal nog mee kunnen vallen. De algemene indruk is wel dat als het inderdaad tot zwaar onweer komt de nadruk zal liggen op de westelijke helft van het land en dan aan het einde van de middag en eerste helft van de avond, daarna lijkt het onweer allemaal minder heftig te worden. Uiteindelijk zal het een kwestie van nowcasten zijn vanaf vanmiddag van de ontwikkeling boven Normandië en West-België. KOUW geeft conditioneel een 30-50% op >200 ontl/ 5min. In de nacht naar zaterdag buiige regen op het koufront. Harmonie komt met 200-300 ontl/5 min. Zaterdagnacht van het westen uit droog. | Gewijzigd: 5 juni 2015, 15:26 uur, door Stefanv
Voor de liefhebbers: http://www.viewsurf.com/univers/trafic/vue/7582-france-picardie-boves-a29-peage-jules-verne-amiens
Ik weet niet of de webcam de goede kant op staat: maar het ziet er wel naar uit
Aankomende uren trekt het onze kant op
Onweer is hier actueel te volgen, http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/onweer/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Extreem intense neerslag in de buien zeg!
Boven de 350mm per uur!
http://www.infoclimat.fr/cartes-meteo-temps-reel-images-satellites-infrarouge-visible-haute-resolution.html?i=radar-nord_idf
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Mesoscale Discussion - 5 June 2015 12:45 UTC
At 1200 UTC a surface cold front was located along a line from Dunkirk to Le Mans. Strong convergence of surface winds is occurring over far northern France. The Paris/Trappes sounding of 12 UTC shows high instability - CAPE of 2100 J/kg - and 15 m/s of 0-6 km shear and very little convective inhibition. A field of towering cumulus has developed between Paris and Dunkirk. In this area, storm initiation is imminent in the 12 – 14 UTC time frame. A few supercells capable of producing very large hail and severe wind gusts will develop and move northeastward into Belgium.
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Hmm, ik ga eigenlijk niet akkoord met je stelling. Gaat ook volledig in tegen wat alle weerinstanties in de Benelux voorspellen.
Ik zeg niet dat het niet kan, want met onweer weer je natuurlijk nooit
Berichten samengevoegd door svenne we zullen zien maarre zo ver zit ik er niet naast hoor met de voorspellingen vanuit het benelux. enigste verschil wat ik heb aangetoont is het verschuiven van het hevigste onweersgebied, en dat gaat naar mijn inziens meer richting het oosten, en minder naar het noorden toe. voorderest is het vrijwel hetzelfde.
Waar zie jij die buien naar het oosten trekken brian? Ik volg Harmonie al de hele dag en daar is sinds vanochtend geen enkele verandering in gekomen.
Hieronder de sounding van Trappes van 12:00 UTC (met enkele eigen aanduidingen). De explosieve ontwikkeling van de cellen kan er eenvoudig mee worden verklaard, de "CAP" (CINH, blauw driehoekje) waarvan velen spraken blijkt erg klein te zijn en de convergentielijn heeft niet veel nodig om ze te doorbreken.
CAPE van 2149 J/kg en LI van meer dan -6K zijn ook de moeite. LCL lijkt mij aan de hoge kant dus ik denk dat er weinig kans op windhozen is.
| Gewijzigd: 5 juni 2015, 16:13 uur, door Anseriform
NEERSLAG:
Convectie nabij de vore is het aandachtspunt. Mocht het in de vore komen tot convectie dan kan het zwaar uitpakken. Met een MUCAPE van rond de 2000 J/Kg en een windschering van 30-40 kn zou er in de vore een SC kunnen ontstaan, temps zijn onderin echter wel vrij droog. Als de convectie zich net achter de vore ontwikkelt dan zal het waarschijnlijk meer een lijnvorming systeem worden met een gustfront. Dit is wat Harmonie min of meer toont. Mocht de vore wat sneller doorkomen zoals Hirlam en EC tonen dan zal de activiteit nog verder op het front komen en dan zou het ook allemaal nog mee kunnen vallen. De algemene indruk is wel dat als het inderdaad tot zwaar onweer komt de nadruk zal liggen op de westelijke helft van het land en dan aan het einde van de middag en eerste helft van de avond, daarna lijkt het onweer allemaal minder heftig te worden. Uiteindelijk zal het een kwestie van nowcasten zijn vanaf vanmiddag van de ontwikkeling boven Normandië en West-België. KOUW geeft conditioneel een 30-50% op >200 ontl/ 5min. In de nacht naar zaterdag buiige regen op het koufront. Harmonie komt met 200-300 ontl/5 min. Zaterdagnacht van het westen uit droog.
Die had ik reeds gepost....
Edit Stefanv: Die was van 11:30 uur. | Gewijzigd: 5 juni 2015, 15:41 uur, door Stefanv
Trekt wel snel, dat paars-witte deel trekt in een half uurtje over/
Ik zie hem ook. Zou het knmi dan niet ieder geval code oranje voor Zeeland moeten afgeven?
Trekt wel snel, dat paars-witte deel trekt in een half uurtje over/
Mag hopen dat dit niet de enige is, want anders gaan er maar weinig mensen van genieten cq. last van hebben
Noodweercentrale geeft ook bv Terneuzen "rood mogelijk vanaf 20:00 uur", zou denk ik wel wat eerder kunnen maar niet zo heel veel.
| Gewijzigd: 5 juni 2015, 15:50 uur, door jcroon