Gelukkig geen dagen achtereen. Het is echt eeen zomer voor ieder wat wils. Wel een opmerkelijk verschil in temperatuur overigens.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Dat kan nog heel goed naar beneden gesteld worden, maar het gemak waarmee de tropische lucht hier kan bereiken... indrukwekkend!
Kijk, dit vind ik veel betere vooruitzichten dan die van GFS weermodel!
Berichten samengevoegd door svenne
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Max temp voor De Bilt:
Woe 24-26
Don 26-28
Vrij 24-26
Zat 20-22
Zon 22-24
Maa 24-26
Din 28-30
Woe 26-28
Don 28-30
Vrij 32-34(12UTC) 18UTC waarschijnlijk 34-36
Verder is de run behoorlijk droog. Hieronder een kaartje van de neerslagsom tot volgende week vrijdag.
Deze kaart laat de hoogste temp zien tot 14uur. De 18UTC kaart zal nog 2 graden warmer zijn.
We mogen ons in ieder geval opmaken voor een mooie zomerse periode!
23:10
En nog even de ECMWF12Z pluim.
Dagelijks temperaturen van ruim boven de 20 graden met op donderdag kans op tropische waarden. Vanaf dinsdag 11 augustus wat meer onzekerheid maar als we het gemiddelde blijven volgen moet 25 graden dagelijks lukken. Op vrijdag 14-8 wijkt de oper en controle wel behoorlijk af van het gemiddelde. Even kijken hoe zich dat gaat ontwikkelen de komende dagen.
De neerslagpluim:
Bron:http://www.weerplaza.nl, http://www.wetteronline.de | Gewijzigd: 4 augustus 2015, 23:57 uur, door Stefanv
Ng steeds maar ik vraag me af of die waardes echte gehaald gaan worden. Misschein wel d elaatste dag van het jaar dat we in de buurt van de 30 komen. Ik had er graag nog wat meer gehad maat temp technisch was het allemaal best aardig... Alleen die droogte he.
http://www.bndestem.nl/algemeen/economie/piepers-duurder-frietjes-korter-1.5146384Citaat van KNMI Rob Sluijter In het noordoosten van het land is rond de zomerstorm twee weken geleden nog behoorlijk wat neerslag gevallen. Maar langs de kust en in het zuiden van het land is de grond kurkdroog. In sommige gebieden bedraagt het neerslagtekort al meer dan 300 millimeter, zegt klimatoloog Rob Sluijter van het KNMI. ,,Plaatselijk wordt daarmee het record gebroken van 1976, het droogste jaar ooit." Het is nog geen 1976 hier maar "deze eeuw"is het hier nog niet zo droog geweest, en ook niet in de jaren daarvoor. Voorspelde regen van donderdag zal daar niet veel aan doen. Er is maar een aantal millimeters dat effectief in een dag kan worden opgenomen, en of het nu 20 of 80 mm regent, de opgenomen hoeveelheid zal niet zo veel verschillen.
| Gewijzigd: 11 augustus 2015, 17:53 uur, door jcroon
begin deze week nog ruim 30l, vandaag tussen 5 a10 l/m. Het moet hier dringend beginnen regenen in delen van belgie.
hier zitten we al met een neerslag te kort van ruim 230 mm/m Citaat van ikke Dat is op zich niet zo erg, hele felle neerslag, zeg maar die 30 mm, daarvan loopt het grootste deel weg zonder dat het wordt opgenomen. Wat je nodig hebt zijn een paar dagen van regen en dan niet fel maar 24 uur miezerregen en dan een paar dagen een mm of 10.
Gisteravodn kwam ik onderstaand vrij rampzalige kaartje tegen
Gesamtniederslag tot volgede week vrijdag grote delen Nederland Belgie Frankrijk Duitsland met weing neerslag
Vandaag iets beter, ik krijg nu iets van 2 tot 3 keer zoveel neerslag als hierboven maar met name Zuid Belgie en Noord Frankrijk blijven toch behoorlijk droog.
De ziet het ook in de natuur, met name vlakwortelende bomen en struiken zijn al flink aan het vergelen. dat si op zich niet zo heel rampzalig, dat is een natuurlijke verdediging tegen droogte, de boom wapent zich tegen weinig water door verdamping tegen te gaan en dat kan door blad te laten vallen. Bij beuken zie je ook groene blaadjes opdrgen en "opkrullen". Met name de beuk heeft ook een andere verdediging, bij erg veel watertekort kunnen die hele takken afstoten, zware takken. Laatste keer dat ik dat op grote schaal heb meegemaakt was 1976. Overigens kan een een beuk ook zmaar zware takken afstoten, maar da's een ander verhaal.
De ziet het ook in de natuur, met name vlakwortelende bomen en struiken zijn al flink aan het vergelen. dat si op zich niet zo heel rampzalig, dat is een natuurlijke verdediging tegen droogte, de boom wapent zich tegen weinig water door verdamping tegen te gaan en dat kan door blad te laten vallen. Bij beuken zie je ook groene blaadjes opdrgen en "opkrullen". Met name de beuk heeft ook een andere verdediging, bij erg veel watertekort kunnen die hele takken afstoten, zware takken. Laatste keer dat ik dat op grote schaal heb meegemaakt was 1976. Overigens kan een een beuk ook zmaar zware takken afstoten, maar da's een ander verhaal.
Het is inderdaad zeer droog, zal vanavond eens wat foto's maken van grachten die al sinds april-mei droog staan. Heb ik nog maar zelden geweten!
Deze staan af en toe wel droog, maar normaal gezien is dit steeds maar enkele dagen, nu spreken we al over maanden.
Heerlen (6411)
Weermededeling betreffende hitte
geldig van: donderdag, 13. aug 2015, 17:00 uur
geldig tot: donderdag, 13. aug 2015, 18:00 uur
geldig voor: alle hoogtes
Weermededeling betreffende hitte, geldig van donderdag, 13.08. 17:00 uur tot donderdag, 13.08. 18:00 uur.
Deze mededeling werd het laatst bijgewerkt op woensdag, 12. aug 2015, 00:39 uur.