Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Ach, een Bossche weeramateurt heeft voor volgende week de tweede hittegolf aangekondigd dus het kan he..
Alles kan. Maar de temperatuur komt tussen die tijd niet onder de 25 graden dus behoort deze dag nogsteeds bij de hittegolf die vandaag gaat beginnen. | Gewijzigd: 30 juni 2015, 09:29 uur, door Sven
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Is wel nog een week weg, maar bij het KMI en Belgische weerbericht wisten ze toch gisteren al te melden dat we terug naar de 30 graden gaan op dinsdag.
haahha cool!? uniek en hot bedoel je!:P nee sowiso lijkt het een heel lange periode met warm tot heet weer te worden, zelfs na het weekend lijkt het door te zetten! alleen dan 25-30 gr prima weer
Buienradar voorspelt ook voor Warnsfeld 42 graden dus misschien verbetert Warnsveld wel zelf het warmterecord. | Gewijzigd: 30 juni 2015, 12:47 uur, door just0408
Dit kan mogelijk een herhaling worden!
Mwa veel rood betekent niet gelijk 30 graden:
De stroming komt ook niet direct uit het zuiden als ik het goed heb. Maar dit geeft wel aangenaam zomerweer.
----
Deze heb ik nog niet langs zien komen. Ik zeg een prima pluim (mede door de grote spreiding; het kan alle kanten op).
| Gewijzigd: 30 juni 2015, 13:08 uur, door reedtimmer
Temperatuurkaart
De stroming komt ook niet direct uit het zuiden als ik het goed heb. Maar dit geeft wel aangenaam zomerweer.
Nee, dat klopt, alhoewel hoge bovenluchttemperaturen belangrijk zijn voor de zeer hoge temperaturen op 2 meter hoogte.
Maar ik heb in de zomers toch vaak gezien dat de hogedrukgebieden vaak traag oostwaarts bewegen en dat de stroming bij ons al gauw wat meer zuidelijk wordt.
Dus wie weet kan dat op de lange termijn zo weer gebeuren.
Neuh niet zo zeer direct op die dag maar met die thermische opbouw al weer de dag er na naar de 30ers. Maar goed dit is dus blijkbaar iets typisch nederlands eigen. Weer verder dan je neus lang is kijken.
En ook geen probleem hoor tis een lange termijn discussie topic net zo....maar we hebben gewoon een paar zeer warme en tropische dagen voor de boeg. Laten we die eerst eens afwerken eer we na deze termijn kijken.
Want ik weet wel waar het hier vaak op uitdraait. Dat word straks een discussie met gezeik over die termijn terwijl we vol in de zomer zitten deze week. Als straks die termijn er ineens niet goed uit ziet dan zit men al weer te zeuren daarover. Terwijl je daar nou met deze dagen int verschiet helemaal niet naar toe wilt lijkt me..
| Gewijzigd: 30 juni 2015, 13:16 uur, door Tatanka
Want ik weet wel waar het hier vaak op uitdraait. Dat word straks een discussie met gezeik over die termijn terwijl we vol in de zomer zitten deze week. Als straks die termijn er ineens niet goed uit ziet dan zit men al weer te zeuren daarover. Terwijl je daar nou met deze dagen int verschiet helemaal niet naar toe wilt lijkt me..
Voor je het weet zit je uren achter de PC te zeuren dat het volgende week slecht weer wordt en vergeet je nu te genieten...
Ik hou wel steeds de droogte in de gaten, 1976 zullen we niet inhalen (en da's maar goed ook) maar het lijkt er op dat het droog blijft, niet in de laatste plaats door de verdamping. Er zal donderdag een flinke hoeveelheid vallen maar waarschijnlijk niet overal dus die (landelijke) grafiek zal niet opeens een duikeling maken..
En zo'n hoosbui doet ook niet zoveel als de millimeters doen vermoeden, als er 50mm in korte tijd valt zal er heel veel gewoon wegstromen.
Verder ook aandacht voor de bossen en het natuurbrandgevaar, in het zuiden nu fase geel, in andere delen groen. Hangt vooral van de wind af, hoe het echt is.
Citaat van KNMI MODELBEOORDELING:
Zowel Harmonie als Hirlam hebben boven zee gebieden met mist (Harmonie) of lage stratus (Hirlam). Dit staat op gespannen voet met de werkelijkheid. De grote vraag voor de komende dagen is hoe hoog de maxima gaan uitpakken. Het is heel duidelijk dat de modellen verschillende bodem- en mengschema's hebben. Zo laat Harmonie voor enkele plaatsen het dauwpunt enorm dalen, mijns inziens tot onrealistische waardes van 3 graden in Eindhoven e.o. Dit geeft aan hoe snel het bodemvocht daar in het model verdampt, waardoor de temperatuur veel verder kan oplopen. Tegelijkertijd zien we dat het actuele dauwpunt wel daalt in die omgeving en zelfs iets voorloopt op datzelfde Harmonie. Daarnaast zien we dat droge lucht rond 850 hPa in Harmonie veel sneller de grenslaag in lijkt te mengen a.g.v. entrainment dan in Hirlam en EC. Dit heeft tot gevolg dat de grenslaag van Harmonie veel droger is en ook op die manier veel sneller kan opwarmen. Later vanmiddag wordt duidelijk of Harmonie het bij het juiste einde heeft, maar voorlopig verwerpen we dit. Door al deze processen zijn de verschillen tussen de modellen vrij groot als het gaat om T/Td. Zo is het operationele Harmonie morgen circa 5 graden warmer voor sommige plekken in Nederland.
| Gewijzigd: 30 juni 2015, 17:16 uur, door Ben47