(plaatje)
Extreme run van GFS idd, ze laten minimaal 5 dagen achterelkaar temperaturen zien van 30+ graden. Met als hoogtepunt de kaart die jij hebt gepost met een max. temp tegen de 40 graden aan. Ik ben blij dat het wat warmer wordt maar van zulke temperaturen wordt ik niet bepaald blij.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Een flink aantal jaren geleden gaven de weermannen even een voorproefje van hoe de zomer jaar 2030 of 2050 eruit kan komen te zien, ze gaven daar temperaturen aan van 38 tot 41 graden.
En nu in de zomer 2015 gaan we daar echt gevaarlijk in de buurt komen? sterker nog, 39 graden zou in die laatste run al haalbaar kunnen zijn en zelfs in het noorden Nederland boven de 37 graden.
Ik hoop echt niet dat dit de toekomst van Nederland wordt.
We houden het in ieder geval in de gaten
Link? :'')
De runs blijven ermee terug komen. Ook de andere modellen zien het wel zitten. Het is nog ver weg, maar die mogelijkheid bestaat er wel. 100% zeker is het nog niet ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Link? :'')
De runs blijven ermee terug komen. Ook de andere modellen zien het wel zitten. Het is nog ver weg, maar die mogelijkheid bestaat er wel. 100% zeker is het nog niet ;)
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/06/kolere_hittegolf_des_doods_in.html | Gewijzigd: 25 juni 2015, 19:50 uur, door wiebevb
De hoogste temperatuur ooit op een KNMI-station in Nederland gemeten bedraagt 38,6 °C op 23 augustus 1944 in Warnsveld. Op 27 juni 1947 werd een vrijwel even hoge maximumtemperatuur van 38,4 °C in Maastricht genoteerd. De zomer van 1947 had 4 hittegolven, is nog steeds de heetste zomer in Nederland sinds begin van de metingen door KNMI. (overigens had 1947 ook de koudste winter .
Dus niet zo gek als na bijna 70 jaar eindelijk een record gebroken wordt. Dat heeft niets te maken met opwarming maar is gewoon een natuurlijk gegeven.
Overigens moet ik het eerst nog zien!! | Gewijzigd: 25 juni 2015, 20:00 uur, door Ben47
De hoogste temperatuur ooit op een KNMI-station in Nederland gemeten bedraagt 38,6 °C op 23 augustus 1944 in Warnsveld. Op 27 juni 1947 werd een vrijwel even hoge maximumtemperatuur van 38,4 °C in Maastricht genoteerd. De zomer van 1947 had 4 hittegolven, is nog steeds de heetste zomer in Nederland sinds begin van de metingen door KNMI. (overigens had 1947 ook de koudste winter .
Dus niet zo gek als na bijna 70 jaar eindelijk een record gebroken wordt. Dat heeft niets te maken met opwarming maar is gewoon een natuurlijk gegeven.
Overigens moet ik het eerst nog zien!!
jup, het is en blijft Nederland
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Over het algemeen is NAVGEM een vrij betrouwbaar model. Echter wel wat minder dan GFS en EC.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik deze temperatuurkaart betrouwbaar vind. Integendeel zelfs. Met de bijbehorende bovenluchttemperaturen is er in Nederland vrijwel altijd de neiging dat er hoge bewolking wordt gevorm, wat de modellen niet oppikken. De temperatuur zal dus waarschijnlijk, mocht de bijbehorende bovenluchttemperatuur werkelijkheid worden (kleine kans), lager uitvallen.
Wie een goed geheugen heeft kan zich nog herinneren dat we in de afgelopen 5 jaar zeker 2 situaties hebben gehad waarbij serieus werd gesproken over het hitterecord. Uiteindelijk bleven we daar zeker 2 graden onder.
Als we de EC pluim van vanochtend bekijken, zien we dat de spreiding grofweg tussen 23 en 35 graden ligt. Daarbij heb ik de allerkoudste leden (onder de 20 graden) nog niet eens meegeteld, omdat deze mij niet erg waarschijnlijk lijken. De leden boven 35 graden zijn daarentegen ook op 1 hand te tellen.
Met dit bericht wil ik niet zeggen dat het geen 35+ kan worden, maar de kans daarop is nog klein. De potentie is er wel. Maar deze optie krijgt nog niet meer dan 15% kans.
Vrijdag is wel extreem in deze oper run..
Met dit soort kaarten kan zwaar onweer bijna niet uit blijven.. | Gewijzigd: 25 juni 2015, 22:48 uur, door Stefanv
Of zo'n eventueel record wel of niet met opwarming te maken heeft is natuurlijk een lastige uitspraak. Natuurlijk zouden er zonder opwarming ook warmterecords voorkomen, maar de kans erop wordt wel groter door de opwarming. Bekijk het aantal recente warmterecords, vergelijk dat met het aantal recente kouderecords en trek je conclusies.
Pas recent pikken o.a. het RTL weer de berichten op, ze spelen vaak op safe.
De warmte komt en flink ook wat wel heel merkwaardig is omdat het een paar dagen geleden nog geen 16C was.
Volgende week misschien wel het dubbele.
De gemiddelde temperatuur zal dus bijtrekken en dat moet ook wel anders werk je nooit de 16C of minder weg.
Of zo'n eventueel record wel of niet met opwarming te maken heeft is natuurlijk een lastige uitspraak. Natuurlijk zouden er zonder opwarming ook warmterecords voorkomen, maar de kans erop wordt wel groter door de opwarming. Bekijk het aantal recente warmterecords, vergelijk dat met het aantal recente kouderecords en trek je conclusies.
Niet dat ik hier een discussie wil beginnen over 'de opwarming', maar hoelang meten wij? En hoelang bestaat de Aarde? Die records zeggen helemaal niets over of iets wel of niet 'kan'.. eerder de kans in 'deze periode' er op. Maar uitsluiten kan nooit. Dat het nog nooit veertig graden is geweest in Nederland wil niet zeggen dat dit nooit kan gebeuren. Datzelfde geldt voor de kouderecords. Het was in februari 2012 nog -22,8 graden. Niemand had dat verwacht want 'de aarde warmt op'.
Ik kan mij mijn verjaardag in 2006 nog wel herinneren: 37 graden. "Zo warm wordt het nooit in Nederland". Jaja.. | Gewijzigd: 25 juni 2015, 23:16 uur, door Dominique de Graaff