Van 06/05 12u tot 06/05 19u : Vanaf de middag verwachten we buien en lokale onweders vergezeld met windstoten. De kans op hevige onweersbuien is groter in het westen en het centrum van het land. In de late namiddag en vanavond wordt het stabieler.
Edit: dan zal het dus in het oosten onweren | Gewijzigd: 6 mei 2015, 09:43 uur, door Sven
BEWOLKING:
Overdag opnieuw vorming van Cu, doorgroeiend tot Cb's in de middag en avond. Toppen rond FL250. Op de occlusie ook meer gelaagde bewolking en minder diepe onstabiliteit. In de loop van de donderdag blijft de oude occlusie west-oost ergens boven ons land slepen, maar door langzaam toenemende hogedruk-invloed neemt de onstabiliteitsdiepte langzaam af.
NEERSLAG:
Woensdag overdag met name boven land een sterk convectief signaal, gekoppeld aan de troglijntjes. Onweerskansen zijn groot. INDECS tussen 70-95%. CAPE veelal tussen 700-1000 J/kg, windschering in de orde van 30 kn. Veelal Multicells. Op de occlusie wat meer buiige regen, overdag onder invloed van de linkeruitgang van de jet mogelijk iets oplevend, maar dan veel minder diepe onstabiliteit. Donderdag zien we op de convergentielijn behorend bij de occlusie zeker in de ochtend nog een smalle lijn WZW-ONO ongeveer boven het zuiden/midden, EC laat onder de linkeruitgang van de jet in de middag boven het oosten zelfs nog wat activering zien. Schering is dan echter beduidend minder, van 20-25 kn in de ochtend naar 10-15 in de middag.
Knmi
| Gewijzigd: 6 mei 2015, 09:44 uur, door Onweerfreak12
Momenteel begint al wat te ontstaan Volg het actueel hier, http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/onweer/ | Gewijzigd: 6 mei 2015, 12:30 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Dat viel mij ook al op,ik zag op de radar ontladingen en hoorde hier niets.
Later pas hoorde ik wat gerommel en wat regen hier gevallen,maar nu zie ik alweer blauwe lucht.
Dat viel mij ook al op,ik zag op de radar ontladingen en hoorde hier niets.
Later pas hoorde ik wat gerommel en wat regen hier gevallen,maar nu zie ik alweer blauwe lucht.
Afhankelijk van de golflengte/frequentie (Hrtz) en positieve/negatieve lading van geregistreerde bliksems, geeft Blitzortung een of meerdere (bolletje/plusjes) weer voor 1 (echte) ontlading. Het kan dus zijn dat je inderdaad 2 donders hebt waargenomen, maar dat op de map bijvoorbeeld 5 plusjes/bolletjes verschijnen. Als het onweer boven je hoofd hangt moet je dit maar eens opvolgen op de live-versie, dan merk je dit 'fenomeen'.
| Gewijzigd: 6 mei 2015, 14:39 uur, door Sven
Bij de volgende kansrijke situatie zal er weer een apart topic geopend worden. Tot die tijd gaan we weer verder in het algemene topic.
| Gewijzigd: 7 mei 2015, 01:15 uur, door Stefanv