Bron: http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/proffecionele-weerkaarten/onweerskansen/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
PS, dat ik dit schrijf net na het stukje van Leon is toevallig, volgens mij plaatst die nou net wel bestanden, net als nog wat andere trouwe leden overigens
Edit Stefanv: Het is inderdaad handiger als iedereen zijn afbeelding(en) upload. Dat maakt het terug lezen een stuk makkelijker. Uploaden van een afbeelding kan via dit symbool in de balk boven het getypte bericht . | Gewijzigd: 3 mei 2015, 21:41 uur, door Stefanv
A level 2 was issued for SW to N France mainly for severe convective wind gusts, large hail and tornadoes.
A level 1 was issued for parts of Portugal, northern Spain, central and western France and the Benelux countries mainly for severe gust, large hail and tornado chances.
SYNOPSIS
An active depression near Portugal is advecting significantly warmer, unstable air with a SSW-ly flow into southwestern Europe. It follows in the wake of an old low with its core west of Ireland which briefly brought a surge of warm air into western and central Europe. A remnant occlusion is decaying between Czech Republic and Ukraine.The Portuguese low is a highly baroclinic system with a marked warm front about 100 km north of the line Galicia - Switzerland during the afternoon. Strong flow veering with height is present across the warm sector and a Spanish Plume situation develops, this time separately from the Saharan Air Layer which runs over the western Mediterranean basin. Around 12Z the cold front enters the Iberian Peninsula and reaches SW France around 21Z along with the center of the low passing west of Brittany. By Tuesday 06Z the warm front is predicted to have reached northern Netherlands and central UK.
..France...
Initially the warm front over central France with its associated convergence line is the main focus for storm initiation. MLCAPE in the range of 500-1000 J/kg is locally possible and agreed upon by various models. Northward across the warm front, mid level lapse rates and low level theta-e drop, so storms are not likely to develop upscale here. 0-6 km shear of 25 m/s and over 200 m²/s² SREH suggest supercell mode with large hail as main threat, as low-level shear is lacking over central France (<10 m/s 0-1 km) during the afternoon. The exception is the Atlantic coast north of Bordeaux, where LCL should be low, mid level vorticity advection generates additonal lift and 0-1 km shear is over 17 m/s. A tornadic thunderstorm is quite possible under such circumstances. As southern flow increases, the warm front shall drift northward in the evening, and MCS formation is likely.
The main show appears reserved for the evening and night when the Spanish Plume lapse rates and the PV lobe trigger elevated convection with over 1000 J/kg MUCAPE over Bay of Biscay. Although extreme low-level shear and SREH will be in place across France, the severity of the storms depend on effective shear in the unstable elevated layer. This seems not a problem with GFS overlapping >500 J/kg MUCAPE with >20 m/s shear. With dry air inflow in the lee of the western Pyrenees, large hail parameter is peaking at 18-21Z along the SW France coast. If all goes well and storms formed, these will race northwards developing into an MCS with enhanced severe gusts threat. Such systems may hold themselves together on their course toward Belgium and Netherlands in the early morning due to strong dynamic support, although a not very broad and weakish CAPE region with dry air over central France might as well mean an earlier end to most nocturnal storms.
Estofex | Gewijzigd: 4 mei 2015, 06:15 uur, door Tatanka
Media zal er vandaag ook wel over berichten en de boel weer flink op gaan blazen. Ik houd me wel vast aan hier en weerplaza.
Hoop wel dat de buien laat in de middag aankomen. Dan heb je nog wet aan je dag en kan je nog ff genieten van het mooie weer. Die buien van rond 04:00 vind ik ook niet erg. Wordt daar wel wakker van als het echt losgaat
Media zal er vandaag ook wel over berichten en de boel weer flink op gaan blazen. Ik houd me wel vast aan hier en weerplaza.
Hoop wel dat de buien laat in de middag aankomen. Helaas
Ik heb net een rondje kaarten gedaan en het valt me op dat we na de buien van vannacht (zie Estofex) een warmtefrontje krijgen maar dat het al heel snel weer over gaat in koudere temps en regen.
"Warmste"kaartje is die van 09:00 uur voor het meeste van het land ...
Zowel GFS als EC geven aan dat het spektakel in de loop van de middag/tegen het einde van de middag het land verlaat, en in het zuiden mogelijk al bij het begin van de middag neerslagloos, onweerloos en redelijk afgekoeld is.
Dat de zuidelijke chasers niet voornemens zijn vannacht op pad tegaan en dan tegen de ochtend in hun nest te duiken en pas in de middag weer wakker te worden.
Hamronie laat he allemaal een uurtje later geberuen, jet lijkt allemala twee uur later maar dat komt denk ik doordat harmonie de lokale tijd gebruikt en de kaartjes waar ik hierboven op doelde de Zulu tijd.
ik had wat meer plaatjes willen plaatsen en omdat het nogal een serie was zou ik ze in een GIFJE willen plaatsen maar dat lukte me niet op maandagmorgen...
P.S. AC/DC moet goedkomen morgenavond....
| Gewijzigd: 4 mei 2015, 09:05 uur, door jcroon
De Cape voor Nederland is ook niet heel erg hoog.
Verder koelt het zoals het er nu uitziet, heel erg snel af zodat de onweer kansen afnemen..
Limburg kan een uitzondering op de regel zijn.
knmi.nl/exp/pluim/Data/vareps_cape_latest_06260_00.png
| Gewijzigd: 4 mei 2015, 09:22 uur, door Repac
Hoop wel dat de buien laat in de middag aankomen. Helaas
Ik heb net een rondje kaarten gedaan en het valt me op dat we na de buien van vannacht (zie Estofex) een warmtefrontje krijgen maar dat het al heel snel weer over gaat in koudere temps en regen.
"Warmste"kaartje is die van 09:00 uur voor het meeste van het land ...
Zowel GFS als EC geven aan dat het spektakel in de loop van de middag/tegen het einde van de middag het land verlaat, en in het zuiden mogelijk al bij het begin van de middag neerslagloos, onweerloos en redelijk afgekoeld is.
Dat de zuidelijke chasers niet voornemens zijn vannacht op pad tegaan en dan tegen de ochtend in hun nest te duiken en pas in de middag weer wakker te worden.
Hamronie laat he allemaal een uurtje later geberuen, jet lijkt allemala twee uur later maar dat komt denk ik doordat harmonie de lokale tijd gebruikt en de kaartjes waar ik hierboven op doelde de Zulu tijd.
ik had wat meer plaatjes willen plaatsen en omdat het nogal een serie was zou ik ze in een GIFJE willen plaatsen maar dat lukte me niet op maandagmorgen...
P.S. AC/DC moet goedkomen morgenavond....
Maar het was al bekent dat die buien 's ochtends/midden op dag zou komen of ben ik nou koekkoek?!
En nog een leuke site om gifjes te maken: http://makeagif.com/
ik ben van mening dat het een 'onweers' storm in een glas water is.
Het wordt echt afwachten wat Nederland krijgt. Het zuiden van België maakt de beste kansen op een MCS.
En nog een leuke site om gifjes te maken: http://makeagif.com/
Nee, wat dit betreft ben je geen Koekoek, ik miste alleen een aantal berichten dit nieuws en omdat de meesten onweer zien samenhangen met "late middag begin avond" wou ik het even benadrukken. Ook al vanwege de KNMI weerwaarschuwing die voor alle onweergebieden van zuid naar noord het tijdvak van 12:00 tot 16:00 aangeeft.
| Gewijzigd: 4 mei 2015, 09:48 uur, door jcroon
Ben wel gek om mijn tijd en energie nog hier in te steken...Ik weet wel waar ik morgen zit.
Ik wens een ieder een fijne dag toe en morgen onweer of niet. | Gewijzigd: 4 mei 2015, 09:46 uur, door Tatanka
Met al die bevrijdingsfeesten morgen toch beter "niet"
Citaat van bliksemdenhaag, maandag 4 mei 2015, 9:24 uur Het knmi komt voor morgen al met een onweerswaarschuwing voor heel nederland, met uitzondering van het westen. Ben bang dat ze ook nog gelijk gaan krijgen ook.Aan de andere kant:
Berichten samengevoegd door Stefanv
Morgenmiddag kans op stevige onweersbuien
Vandaag zijn er geen waarschuwingen van kracht.
Morgenmiddag is er met name in het midden en oosten van het land grote kans op onweersbuien, waarbij hagel en (lokaal zware) windstoten kunnen voorkomen. De buien verdwijnen aan het einde van de middag.
Uitgifte: 04/05/2015 07:58 uur LT
bron: KNMI.nl | Gewijzigd: 4 mei 2015, 09:58 uur, door Repac
- kaart wetteronline-
Die kaart is telkens anders, dus niet echt betrouwbaar denk ik. En mensen ga niet zo verschrikkelijk zeuren dat het niks wordt, je mag pas zeuren als het voorbij is. En als je je echt niet kunt beheersen doe het dan in het kletstopic en niet hier s.v.p.
Ben wel gek om mijn tijd en energie nog hier in te steken...Ik weet wel waar ik morgen zit.
Ik wens een ieder een fijne dag toe en morgen onweer of niet.
Volg dit forum al een paar jaar. Het is altijd het zelfde gelul inderdaad. Morgen zullen er ook mensen teleurgesteld worden en komen hier dan weer zeiken daar over. Of de berichten hier wordt het niks. Je zult het morgen wel allemaal zelf zien gebeuren of het wat wordt.