Verder helemaal top! Weerplaza heeft ook een stuk geschreven over de situatie op Bevrijdingsdag >> http://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuws/Europa+warmt+op/2238
Morgen komen ze met een update. Ben erg benieuwd.
Zie het bericht van stormchaser5000, zoon soort kaart alleen dan voor morgen moet je even zoeken.
Hoe donkerder de kleur hoe mooier de kans.
@reedtimmer,
Dat zou hetzelfde zijn dat als ik zou blijven zeggen dat, ik het wel heel toevallig vind dat net die dag AC/DC in Nederland speelt. | Gewijzigd: 2 mei 2015, 17:39 uur, door tukkerjasper
Dat zou hetzelfde zijn dat als ik zou blijven zeggen dat, ik het wel heel toevallig vind dat net die dag AC/DC in Nederland speelt. Nu kan het Gelredome dicht.... Maar het concert is 's avonds en als ik alles goed heb gevolgd zal het zwaartpeunt van het weer wat eerder op de dag liggen
KNMI Guidance van 18:24 uur.
WIND:
Op nadering van de barokliene zone oostelijk 6 Bft in de kustdistricten. Harmonie toont morgenmiddag achter het koufront een 7 Bft, in de vorige run was het juist Hirlam die dat liet zien. De Hirlam12 komt nu ook weer met een 7 Bft. Er is dus duidelijk kans op. Wat verder opvalt is dat de vlagerigheid in Hirlam achter het koufront in het westen sterk toeneemt, duidelijk meer dan in de overige uitvoer. Hoewel Hirlam dus wat aan de forse kant is, moet met kou-advectie en instraling wel degelijk rekening gehouden worden met een toename van de vlagerigheid in de loop van de middag/begin avond.
BEWOLKING:
In de loop van de nacht wordt de basis van de frontale bewolking vanuit het zuiden steeds lager, maar blijft op Sc-niveau. Pas nabij en achter het warmtefront neemt de St-kans met name boven zee en het (noord)westen toe. Morgenmiddag nabij het koufront kans op enkele verscholen Cb's, met name over het zuidoosten en oosten van het land.
NEERSLAG:
Vannacht vanuit het zuiden toenemende kans op lokaal lichte regen. Erg actief is het allemaal niet. Zondagochtend van het zuidwesten uit perioden met regen. Later in de middag vanuit het zuidwesten (achter het koufront) weer droog. Nabij het koufront, met name boven het (zuid)oosten van het land kans op enkele verscholen Cb's. Cape neemt toe naar 200-400 J/kg. Vlak voor het koufront windschering 30-40 kn. Dat kan enkele multicells opleveren, in het zuidoosten met effectieve schering van ruim 40 kn is zelfs een mini-supercel op voorhand niet geheel uit te sluiten. Daarbij onweerskansen. Harmonie geeft echter slechts een enkele ontlading te zien, INDECS komt met kansen tussen 40-70%. Ook achter het koufront blijft de kans op een bui aanwezig.
ZICHT:
Goede zichten, ook komende nacht nog als gevolg van de doorstaande wind. Pas morgen overdag in de neerslag en in de warme sector matig tot slecht zicht. Boven zee is mist mogelijk. Na koufrontpassage meest goede zichten.
TEMPERATUUR:
Komende nacht 5 tot 8 graden. Zondag overdag tussen 14 en 19 graden. | Gewijzigd: 2 mei 2015, 19:10 uur, door Stefanv
Tja die zullen ongetwijfeld komen maar die richting willen we hier niet op in deze topic hier kunnen kaarten gepost worden. En kijken hoe de situaties zich ontwikkelen virtueel. Volgens mij worden hier genoeg dingen gepost en word de boel wel redelijk op tijd duidelijk gemaakt. Dat bij de gene de kansen duidelijk zijn toegenomen of geslonken. En dan nog is het nowcasten op de dag zelf je werkt er globaal naar toe
Gisteren zag de kans er nog leuk uit voor morgen voor meer delen van de benelux. Nou zijn we wat dichterbij de situatie worden de modellen wat rustiger,en komt er meer duidelijkheid dat de kansen zich gaan concentreren op Z-ZO benelux (Gisteren zaten er nog significante verschillen in de neerslag namelijk). En daar ook nog redelijk fors uit kunnen pakken gezien harmonie en wrf4km. Nog steeds kans op Hybride multicells aldaar mogelijk zelfs dat een cel supercel achtig aan doet.
We kunnen in vervolg ook wel wachten dat de dag van de kans is aangebroken. En dan zetten we gewoon een weerbericht van knmi of weer.nl,er moet ook ruimte zijn om apart met een kans te komen. Voor de gene die dit niet snappen en willen bleren waneer krijg ik onweer etc en ik krijg weer niks is er de onweers klets/klaag topic. Ook dinsdag zullen er mensen teleurgesteld zijn hoe mooi die kans nou lijkt.
Ik maak van de gelegenheid meteen even gebruik met een vooruitblik voor dinsdag.
Dinsdag,
Voor dinsdag zijn we er ook nog lang niet en moet de situatie ook nog flink gefinetuned worden o.a de timing kan nog flink beter. Tevens moet er ook moet rekening gehouden worden met wat er op maandag op dinsdag nacht advectief uit frankrijk al komt situatie daar gunstig voor supercellen/mcs vorming.
Hier duidelijk al te zien in de eerste convectieve runs wellicht al een kansje op nachtelijk onweer in de onderste regionen van de benelux.
Situatie ziet er beslist niet verkeerd uit hoor. Ik ga niet al teveel op de Theta's in (Die zijn overigens zeer goed aanwezig) en dito schering dus ik hou het even op de cape. En die nemen in de vroege morgen al sterk toe in alle modellen.
Wrf komt het forst terug met de Cape. Lokaal oplopend tot 1500-2000 j/kg in het noord-oosten elders veelal 1000-1500 j/kg. Echter is het maar de vraag of dit realistisch is vaak komen Gfs en Ec met een wat normaler beeld. Maar goed deze ziet dus duidelijk nog flink de boel toenemen en is dus qua timing best fraai voor grote delen.
Ik pak van de 2 Gfs en Ec even de gfs.. beide modellen lijken aardig eensgezind. Gedurende aandachts periode veelal tot max 750-1000 j/kg.
Morgenavond zijn eindelijk de eerste runs binnen voor dinsdag van harmonie en wrf4km. Dan beetje bij beetje al wat meer inzicht over het buien gedrag. Dan ook een nieuwe update van mijn kant.
Mvg en een fijne avond/nacht.
| Gewijzigd: 2 mei 2015, 22:20 uur, door Tatanka
Bron: http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/proffecionele-weerkaarten/onweerskansen/ | Gewijzigd: 2 mei 2015, 22:11 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Het uiterste noord westen van Nederland krijgt zometeen te maken met onweer zie ik op buienradar, en vergeet vanmiddag niet! Er zitten nog genoeg buien in Frankrijk die deze kant op komen. En het mooie van onweer is dat je op buienradar een klein regenwolkje aan ziet komen, een uur later weer kijkt en ineens een flinke rode vlek aan ziet komen Onweer: t' komt zoals het komt.
Overdag elders over nl/belgie is een verscholen/losse Cb niet uitgesloten met wat donderklappen. Gezien de scherings profiel zijn wat windstoten ook niet uitgesloten in een wat actiever deel van de Kf vanmiddag.
Vandaag lekker nowcasten.
Wrf voor vandaag...harmonie volgt maar is minder actief maar ook voorkeur voor onderstaande.
Knmi:
Nabij het koufront, met name boven het (zuid)oosten van het land kans op enkele verscholen Cb's. Cape neemt toe naar 200-400 J/kg. Vlak voor het koufront windschering 30 kn. Dat kan enkele multicells opleveren, zeker als het vanaf de grond lukt. Onweer is niet uitgesloten, maar Harmonie geeft echter slechts een enkele ontlading te zien, INDECS komt met kansen tussen 40-70%. Ook achter het koufront blijft de kans op een bui aanwezig.
| Gewijzigd: 3 mei 2015, 10:02 uur, door Tatanka
neerslaggebied:
Cape
Lifted
Met de situatie als hierboven zal het in de avond wel eens "gewoon"weer kunnen zijn. | Gewijzigd: 3 mei 2015, 11:52 uur, door jcroon
Toelichting:
Onder 'grote kans' verstaan we dat het aannemelijk is dat er enkele zware buien over die getoonde regio zullen trekken. Niet elke dorp of stad in dat gebied krijgt dus met deze buien te maken.
Onder 'verhoogde kans' verstaan we dat de kans op onweer, hagel of zware windstoten in het getekende gebied aanmerkelijk groter is dan elders in het land. Ook hier geldt dat dus niet elke plek ermee te maken krijgen, wel dat het betreffende weerfenomeen in verschillende delen van de getekende regio waarschijnlijk gaat optreden.
gehele artikel vind je op Weerplaza.nl
| Gewijzigd: 3 mei 2015, 12:50 uur, door Onweerfreak12
De koers is echter nog onzeker want Wrf4km is veel oostelijker en laat het zwaarste over het oosten en zuidoosten trekken.
Vanavond wat meer duidelijk sowieso door nieuwe runs van andere modellen. Maar speciefiek wrf4km (En dat is in deze een hele belangrijke naast harmonie >>Convectief) die je toont want die komt pas vanavond als de nieuwe Harmonie,Hirlam en gfs binnen zijn. Inmiddels loopt die dan al 2 runs en nou 1 achter op de anderen die word net als Ec maar 2 keer geupdated.
Tegen 21uur zijn beiden Ec en wrf4km ook helemaal binnen voor vandaag (omtrent inzage dinsdag) en dan kom ik ook met een nieuwe update voor dinsdag.. Tegen 21.30/22uur.
| Gewijzigd: 3 mei 2015, 13:00 uur, door Tatanka