Als ik het goed heb is dit de eerste aparte kansen topic van 2015.
Al een aantal dagen komen er mooie kaarten voorbij omtrent dinsdag 5 mei. Maar eer we daar heen gaan kijken we eerst even naar zondag 3 mei ook geen verkeerde kans. Das ook min of meer de reden waarom ik nou al met een topic kom. De situatie voor dinsdag oogt momenteel goed alle modellen die er op voorhand zijn. Gaan hier in mee en zijn lekker dynamisch stromen goede theta's binnen. Laagje kan gerust in het ergste geval nog wel een 100 km opschuiven west of oost liever west. Maar goed zaak is gewoon even dat de boel blijft staan en ik hoop daar zondag avond op terug te komen als de korte termijn modellen binnenkomen. Om daar nou al uitgebreid op in te gaan is nog te ver en zinloos.
Zondag:
Zondag zien we door aansturend laagje met kern boven de uk. Een koufront terug komen kort voorafgaand door een warmtefront waardoor kortstondig even warmere lucht word aangevoerd. Op hoogte zijn de Theta's met 42 graden niet verkeerd en de dauwpunten zijn met 15 graden ook niet mis. Daarmee neemt de onstabiliteit tijdelijk dus toe om vervolgens vrij snel opgeruimd worden. Schering zien we terug in de orde van 50-30 kts lokaal veelal 40-25kts. Met dergelijke schering op voorhand is er bij een paar 100 j/kg al een leuke kans. Wrf is hier het hoogst in en komt tot 1000 j/kg lokaal veelal 500-750 j/kg. Gfs beduidend minder met slechts een paar 100j/kg. Ec wil van niks weten momenteel nog.
Kansen zijn er dus op goed georganiseerd multcell (Hybrid) en mogelijk dat zich even een supercell laat zien. Zoals ik het nou bekijk het laatste gunstigst vanuit Zw-benelux> midden nl-richting de NO- helften kansen nemen toe later in de middag hierop. Elders multicell hybrid dat betekend dat er wat sc trekjes bij kunnen zitten. Maar ook dit is nog allemaal even bekijken voor die tijd kom ik nog wel met nieuwe updates. Zo staan de kaarten er momenteel voor. Met nog een aantal runs te gaan kan de boel ook nog weer helemaal verslechteren/verbeteren. Ook hier kan nog het 1 en ander aan geschroeft worden dus en ik kom regelmatig terug met updates. Je moet toch ergens beginnen er moet ook ruimte zijn voor discussie.
Wrf.
Gfs deep layer shear.
Low-level shear.
Toppen mogelijk tot 10 km.
| Gewijzigd: 1 mei 2015, 21:26 uur, door Tatanka
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Gfs momenteel wat meer voorkeur naar de Z-Z0-0 helften van het zuid-westen uit ...zuid-nl zit ook in de lijn.
Wrf zit wat meer langs de kustregio's met de dikke neerslag pluk hierboven die gfs op zee laat zien. Wegtrekkend naar N-NO nl tevens ook een stuk forser dan gfs.
| Gewijzigd: 1 mei 2015, 22:18 uur, door Tatanka
Onweer 2015: 14x
Onweer 2016: 10x
Onweer 2017: 12x
Onweer 2018: 14x
Onweer 2019: 15x
Onweer 2020: 8x
Onweer 2021: 11x
Onweer 2022: Niet bijgehouden
Onweer 2023: 20x
Onweer 2024: 10x 31-3 een paar flinke flitsen en donders, 15-4 3 donders, 30-4 donders en bliksems in de verte. 2-5 flinke donders en bliksem 19-5 uren lang gerommel, uiteindelijk een paar flinke donders. 21-5 Een aantal lekkere donders. 26-5 donders 9-7: matig, zware donders 23-7 vele zware diepe ' bass' donders 7-8 Een diepe donder
Dinsdag springt het hoogst uit!
Bron: http://www.art-of-thunders.nl/weer/waarschuwingen/proffecionele-weerkaarten/onweerskansen/
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Ik wens iedereen weltrusten.!!. Morgen middag/avond een nieuwe update van mijn kant.
| Gewijzigd: 1 mei 2015, 23:56 uur, door Tatanka
Stukje guidance.
MODELBEOORDELING:
Synoptisch gezien liggen de modellen behoorlijk op een lijn. Voor vandaag komen de modellen goed overeen, maar wel significante verschillen in de neerslag voor zondag.
Zondag overdag neerslag op warmtefront en occlusiepunt en koufront. Stabiel gelaagd, koufront laat wel onstabiliteit zien. Capewaarden dan rond 200 J/kg, schering rond 20 kt. Index komt met onweerskansen voor de middag (koufront).
Maar hoe groot worden ze en waar gaan hun ook nog niet op in.
Verder heb ik nog even naar dinsdag gekeken en dat ziet er nog steeds goed uit. Modellen zijn daar min of meer op deze termijn aardig op 1 lijn. Inmiddels begint zich woensdag ook een wat kleinere kans te vormen. (In Leon zijn grafiek ook al te zien) | Gewijzigd: 2 mei 2015, 07:01 uur, door Tatanka
Dinsdag kans op onweer
Wordt voor de buien uit wel lekker warm, lokaal 25 graden in het oosten/noordoosten. Zuiden een stukkie koeler
| Gewijzigd: 2 mei 2015, 11:33 uur, door Lako
Op het frontale pakket van Kf over nl zelf is een paar donderklappen ook niet geheel uitgesloten.
| Gewijzigd: 2 mei 2015, 11:43 uur, door Tatanka
Mooie kaart voor dinsdag! Staat al paar dagen zo. | Gewijzigd: 2 mei 2015, 11:56 uur, door BertD
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Nabij het koufront, met name boven het (zuid)oosten van het land kans op enkele verscholen Cb's. Cape neemt toe naar 200-400, in het zuidoosten tot net boven de 400 J/kg. Vlak voor het koufront windschering 30-40 kn. Dat kan enkele multicells opleveren. Daarbij onweerskansen. Harmonie geeft slechts een enkele ontlading te zien, INDECS komt met kansen tussen 50-75%.