Spc
De amerikanen hebben weer een severe uitbraak op programma startend vanaf morgenmiddag. Potentieel is hoog maar we zagen eerder vorige week dat deze kansen...ook flink om zeep geholpen kunnen worden door lif-lafjes van de avond ervoor. Het probleem komt hier bij ons ook regelmatig terug buien van de avond ervoor. Die de nacht net hebben gehaald uit frankrijk en die voor bewolking zorgen de volgende morgen/middag. Hetgeen natuurlijk niet uitmaakt als dat feest opleverd voor de innerlijke onweersliefhebber..die nacht als de plaatjes wel goed vallen (Mcs). Maar vaak funest voor de volgende dag als er dan een leuke situatie staat, temps worden niet gehaald etc etc affijn .
We pakken eerst maar eens morgen erbij dan eer we naar donderdag en vrijdag gaan. Morgen zien we veelal waardes terug in de orde van 2000-3000 k/j. Lokaal word mischien de 4000 k/j overschreden shear zien we veelal terug in de orde van 40-50kts en lokaal 60 kts. Verder zien we een sterke uitgang van de Jetstream over de plains. Ehi veelal 1-3 morgen en lokaal 3-5 de kans op grote tornado's is aanwezig dus maar zeer gering. De kansen op een aantal in de orde tot max Ef-3. Wat al niet misselijk is...zijn wat meer voor de hand liggend. Gezien de hoge Cape is baseball-grote hagel de grootste dreiging en convectieve windstoten op de buien.
Shear.
twisterdata
Cape.
Twisterdata
Morgen maar eens bekijken hoe de tornado kansen zijn verdeeld. Ik zie in vermoedelijke verwachting al wel de grote hagelkans terug. De tornado kansen worden op het laast meer en meer duidelijk. Ik vermoed dat ze wel eens met een moderate risk kunnen komen.
Mvg Tatanka
| Gewijzigd: 7 april 2015, 23:15 uur, door Tatanka
Daarom ook een zeer grote 10% risk voor tornado's . Het zwarte vlak daarin betekend een hatched area en geeft aan dat de kans op zwakke tornado's groot is de normale 10% risk. Maar ook een kans op 1a2 zeer zware tornado's EF2>EF5. Zeer hoge potentie dus maar kans blijft een kans... laten we hopen dat ze aardig vrij over de plains roamen.
Dat geld voor hagel idem dito met de hatch daar is de kans op 1 inch hail zeer groot. En in mindere mate de kans op 2 inch en hoger.
Spc
Stream voor vanavond rond +/- 22uur moet de boel zo'n beetje gaan lopen. https://tvnweather.com/live
| Gewijzigd: 8 april 2015, 09:27 uur, door Tatanka
twisterdata
Cape ook flink omhoog t.o.v gisteren...was veelal 2000-3000 k/j. Nou een zeer prominent gebied met 4000 k/j.
Twisterdata
Shear is ongewijzigd met veelal 40-60kts | Gewijzigd: 8 april 2015, 09:52 uur, door Tatanka
Even skippen voor mooie momenten ongeveer vanaf 3u50min herpakt de boel zich....verveel je je dan kan je de hele chase terug zien van bijna 6 uur hahaha.
StormChasingVideo | Gewijzigd: 8 april 2015, 10:31 uur, door Tatanka
Spc
https://tvnweather.com/live
| Gewijzigd: 8 april 2015, 18:57 uur, door Tatanka
INTO WRN AND SRN MO...
...THERE IS AN ENH RISK OF SVR TSTMS SURROUNDING THE MDT RISK AREA
FROM CNTRL OK ENE INTO SRN IND...
...THERE IS A SLGT RISK OF SVR TSTMS SURROUNDING THE ABOVE AREAS
FROM NW TX TO THE CNTRL APPALACHIANS...
...THERE IS A MRGL RISK OF SVR TSTMS SURROUNDING THE ABOVE AREAS
FROM SW TX THROUGH THE OH VLY TO NRN NC...
http://www.spc.noaa.gov/products/outlook/day1otlk.html
De boel is lekker aan het opbouwen...ik denk dat we zon 2 uur verder zijn voor actie. Tis net 2 uur in de middag geweest doorgaans zit je wel op 4/5 uur daar. Dus tussen half 12 en half 1 hier dit ter info.
Er zijn her en der al wat onweersbuien..waarvan enkele ook severe maar das nog niet de moderate voor vandaag.
Dikke hagel zit er al wel op. Baseball size #hail in #Kentucky - #severe #KYwx RT@AmyKee77 @NWSJacksonKY We had some almost the size of baseballs.
Weatherchannel
| Gewijzigd: 30 januari 2017, 16:14 uur, door Joyce.s
voorpret is even leuk, kijken naar de radar, het positioneren...
ps. die app screenie is van welke app ?
ps wat is er sinds vorig jaar veranderd aan tvnweather.com? voorheen kon ik lokale radar kiezen, zag ik waarschuwingen en kreeg ik lokale alerts te zien. ik kon tevens een hourly play van de radar draaien van de neerslag zodat er trend te waarnemen was?
Berichten samengevoegd door justinos
Op vraag 1 de app dat weet ik niet...ik gebruik geen apps ik kijk op tvn weather deze foto komt vanaf twitter. En op deze vraag zou ik het antwoord ook niet weten.
Ik gebruik deze http://www.news9.com/category/167025/weather-storm-tracker
je link brengt me op een site wat idd lijkt op wat ik vorig jaar volgde....heeft dezelfde functies
Berichten samengevoegd door justinos
Zou je a.u.b even willen op letten dat het hier geen chat word je stelt nou al meerdere vragen terwijl dat in 1 bericht kan. De topic is meer bedoeld voor info omtrent die situatie.
Heb je ook een Pb gestuurd. Op #Tornado #Severe #Usa via twitter vind je een zeer breed scala aan info en radars etc etc. De reden dat ze aan die kant zitten is dat daar de kans op vrije fotogenieke supercells groter zijn. En ze hebben daar een prima uitvalshoek om nog hun plannnen te wijzigen. De celletjes gaan ongeveer ten westen tussen de 2 steden Oklamhoma en Wichita onstaan en das vrijwel 1 rechte lijn rijden en ook naar boven toe richting Salina. | Gewijzigd: 8 april 2015, 22:23 uur, door Tatanka
The Weather Channel @weatherchannel #Tornado Warning for Jefferson, St. Francois & Washington counties in Missouri, SW of #StLouis.
De eerste tornado watch voor vanavond voor delen van Oklahoma en Kansas Tornado Watch 36
Naar verwachting word dit noord-oostwaarts uitgebreid
Voor de buien op bovenste plaatje is ook een watch uit gegeven inmiddels..er zijn inmiddels brief reports geweest(funnels).
Ik probeer het nog een beetje bij te houden maar het gaat nou snel...Straks is er geen beginnen meer aan. Ik ga nou ook een beetje in mee chase modus. | Gewijzigd: 8 april 2015, 23:15 uur, door Tatanka