Misschien is het een idee om desbetreffende kaarten even mee te plaatsen. Maakt de discussie een stuk makkelijker.
180 graden is zuid.
Temperatuur:
En de knmi guidance:
Synoptische ontwikkeling
Begin van de week ligt een hoog met centrum in de omgeving van Ierland. Aan de oostflank hiervan staat een noordelijke stroming. Dinsdag breidt een rug zich tot over onze omgeving uit. De dagen daarna verandert er in grote lijnen weinig, maar tegen het volgende weekeinde komt het centrum geleidelijk boven Centraal Europa te liggen. Hierdoor wordt de aanvoer van zee afgesneden en krijgt de lucht continentale kenmerken. In de loop van het weekeinde lijken storingen dichterbij te komen.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Tot donderdag laten vrijwel alle EPS-leden een hoog boven de Britse Eilanden zien. De langzame oostwaartse verplaatsing van het centrum zien we in vrijwel alle leden terug. We zien echter wel verschillen in de uiteindelijke positie. In 70-80% van de leden komt het hoog na het weekeinde van 11/12 april boven het oosten van Europa te liggen. Neerslagkansen zijn de komende week beperkt, waarbij het opvalt dat er voor op maandag nog kans is op wat lichte regen of motregen. Wat verder opvalt is de stijgende tendens in de temperatuur later volgende week, met grote kansen op temperaturen (ruim) boven normaal.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Vrijwel droog weer met later in de week meer zon. De maximumtemperatuur loopt geleidelijk op naar waarden boven het langjarig gemiddelde.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (60-70%) op het aanhouden van het overwegend droge weertype met temperaturen boven het langjarig gemiddelde.
Paraaf meteoroloog: buscher
Uitgifte: 05/04/2015 03.45 uur LT
| Gewijzigd: 5 april 2015, 23:48 uur, door Stefanv
Een beetje positiviteit mag wel hoor weerweer.
Ik weet ook mijn god niet hoe je daarbij komt...:/
smoke
weather without storms is no weather at all.
De modellen geven het momenteel aan, maar de kaarten zijn momenteel wispelturig ;)
GFS voor volgend weekend
ECMWF model voor volgend weekend
Leon | Gewijzigd: 5 april 2015, 23:48 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
Idd de pluim was al op voorhand positief, zeker qua temp.
maar qua zonneschijn bedoelde ik.
15 graden en bewolk of 15 graden en een aangenaam lentezonnetje. je mag kiezen!
Ik ga voor het laatste.
De pluim met bewolking in % ziet er matig uit. Laten we hopen dat dit nog wat beter gaat worden.
Maar ook met wat bewolking zal 20 graden heerlijk aanvoelen!
Dat kan inderdaad wel kloppen. Vandaag zaten ze ook veel te hoog. De zon heeft hier bijna heel de dag geschenen.
Deze kaart is van de 00Z run voor afgelopen zondagmiddag.
Bedekkingsgraad volgens GFS12Z:
| Gewijzigd: 6 april 2015, 00:27 uur, door Stefanv
Dat schamschot gaat dan wel gepaard met veel wind
Vrijdag nog steeds een 20/21 graden mogelijk volgens GFS
uit de zuidwest en west hoek moet je ook geen te mooi weer verwachtenn
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Kaart van eergisteren
Vandaag >>>voor delen van belgie zelfs met 3 graden omhoog en aan de nederlandse kust idem t.ov van zaterdag.
Het kan dus wel nog positiever vind ik. hier citeer ik het stukje van het KMI:
Vanaf donderdag schuift het hogedrukgebied door naar Centraal-Europa en komen we in drogere en zachtere lucht terecht. Het wordt dan ook overwegend zonnig en gevoelig warmer met vrijdag temperaturen tussen 14 en 20 graden.
Tijdens het weekend bereikt een nieuw hogedrukgebied Frankrijk. Zaterdag krijgen we tijdelijk veel bewolking met mogelijk wat regen of een bui en temperaturen rond 17 graden.
Zondag en begin volgende dagen blijft het weer licht wisselvallig met wolkenvelden en opklaringen en zachte temperaturen boven 15 graden. Ook 's nachts blijven de temperaturen overal ruim boven het vriespunt.
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
En zo is het maar net Woudenberg!
+1
Nou tegenwoordig is het überhaupt al een wonder als er sneeuw valt in januari februari, laat staan april
Nou tegenwoordig is het überhaupt al een wonder als er sneeuw valt in januari februari, laat staan april
Hij doelt wellicht eerder op het feit van natte flatsen dmv lage temperaturen, wat in nederland niet zeldzaam is.....
smoke