en er dus net zoals vorige winter maar heel weinig gebeurd is..
Het enige wat ik kan zeggen is: Wen d'r maar aan. Ons klimaat zal de komende jaren alleen maar verder opwarmen en het weer zal vooral extremer worden zoals we vooral in zomers zien, maar door de opwarming kunnen we zeker een strenge winter nog niet afschrijven maar de meeste gaan toch warmer verlopen.
Eigenlijk hoort het hier niet thuis, maar ik er toch even op inpikken. Volgens mij kan er nog niks worden beweerd wat de invloed is van de opwarming van de aarde. Want zo zijn er ook wetenschappers die net strengere winters voor onze regio voorspellen door de opwarming van de aarde.
Nog een opmerking: hoe zijn dan de laatste 5 winters (uitgezonderd vorig jaar) te verklaren? Bakken met sneeuw, bijna elfstedentocht,...
Dat we nu twee zachte winters op rij hebben, is niet uitzonderlijk, we zijn echt wel verwend geweest de laatste jaren
Eigenlijk hoort het hier niet thuis, maar ik er toch even op inpikken. Volgens mij kan er nog niks worden beweerd wat de invloed is van de opwarming van de aarde. Want zo zijn er ook wetenschappers die net strengere winters voor onze regio voorspellen door de opwarming van de aarde.
Nog een opmerking: hoe zijn dan de laatste 5 winters (uitgezonderd vorig jaar) te verklaren? Bakken met sneeuw, bijna elfstedentocht,...
Dat we nu twee zachte winters op rij hebben, is niet uitzonderlijk, we zijn echt wel verwend geweest de laatste jaren
Ben ik het mee eens. Want hoe verklaren ze dan ook de koude wintersotrmen in NO- Amerika, komt ook door de opwarming dan. Als het allemaal "meezit" krijgen we dat hier ook, maar zoals je zegt is het helemaal niet uizondelrijk dat dit gebeurt op een tijdsvlak van 2 winters. Het zijn ook maar 3 a 4 maanden waarin we dit moeten gedaan krijgen. En dan moeten de kaarten al wat op voorhand wat positieve elementen tonen want daar kan ook al roet in het eten gegooit worden.
Kunnen er zeker nog uren over praten, maar daar heb ik niet veel zin in Weet waar het op slaagt, dus we zullen volgende winter weer moeten afwachten wat het wordt, ik denk allensinds niet het extreme warme, of extreme koude . Want die heb je nooit een hele winter. Zal altijd een 'maar' zijn.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ben ik het mee eens. Want hoe verklaren ze dan ook de koude wintersotrmen in NO- Amerika, komt ook door de opwarming dan. Als het allemaal "meezit" krijgen we dat hier ook, maar zoals je zegt is het helemaal niet uizondelrijk dat dit gebeurt op een tijdsvlak van 2 winters. Het zijn ook maar 3 a 4 maanden waarin we dit moeten gedaan krijgen. En dan moeten de kaarten al wat op voorhand wat positieve elementen tonen want daar kan ook al roet in het eten gegooit worden.
Kunnen er zeker nog uren over praten, maar daar heb ik niet veel zin in Weet waar het op slaagt, dus we zullen volgende winter weer moeten afwachten wat het wordt, ik denk allensinds niet het extreme warme, of extreme koude . Want die heb je nooit een hele winter. Zal altijd een 'maar' zijn.
Aparte topic aanmaken misschien ? Kan leuke discussie opleveren
Het is warmer geweest, kouder geweest en dat zal nog miljarden jaren zo blijven totdat de zon er klaar mee is Of de mens invloed heeft? Ik denk dat die invloed nihil is. Wel kunnen we zuinig zijn op de aarde en onze leefomgeving.
En er zijn er ook veel meer warmterecords gebroken dan kouderecords en zelfs als er extreme koude uitschieters zijn, is de trend dat deze minder vaak recordkoud zullen zijn en dat is een aanwijzing dat er sprake is van opwarming maar het is geen bewijs. Of de Aarde in de toekomst echt verder opwarmt weten we eigenlijk pas 30 jaar verder en dan pas kun je echt te weten komen of de periode 2040-2010 warmer is dan 2010-1980 en dan heb je wel een bewijs omdat je in die 30 jarige periode metingen hebt die nog hogere temperaturen aangeven dan de 30 jarige periode ervoor.
Of het kouder of warmer gaat worden, ja, er is altijd sprake van klimaatverandering, het klimaat kan niet honderdduizenden jaren precies dezelfde zijn in een wereld dat aan veranderingen onderhevig is, of de mens hier nou invloed heeft of niet. | Gewijzigd: 26 juni 2015, 13:59 uur, door Sneeuwfit
Zoals hierboven reeds gezegd is het geen voor mij ook geen uitgemaakte zaak of de mens hier al dan niet de (gedeeeltelijke) oorzaak van is.
Dat we er hier in de Lage Landen er niet zo veel van merken lijkt me logisch. Er zijn andere plaatsen die veel sneller de opwarming merken (zoals de Noordpool). Het is ook niet voor niets dat de algemene gemiddelde temperatuur over gans de wereld maar blijft stijgen.
En er zijn al gevolgen genoeg te zien op verschillende plaatsen op de wereld (gletsjers die in sneltempo in omvang verkleinen, eilanden die onder zeeniveau verdwijnen...).
Ja hoor, je kon d'r op rekenen. Eén hittegolf en gelijk staan ze klaar met hun opwarmingsverhalen te ventileren. Hoe min kan je zijn. En daarbij een periode noemen waarin het eens op de 30 jaar voorkwam van voor het begin van de metingen door het KNMI. Het zou nu door de opwarming ineens 1 op 3 geworden zijn.
Zo kan ik ook rekenen. Alleen in het jaar 1947 was het gemiddeld eens per 3 maanden. Tussen 1950 en 1975 geen enkele hittegolf: dus 1 op 25 jaar?
In de eerst halve eeuw 1901 t/m 1950 waren er 23 hittegolven is 50 jaar.. vanaf de tweedde helft van die eeuw t/m de 15 jaren van deze eeuw slechts 17 in 65 jaar!! (2015 alvast megenomen). Dus juist in de opwarmingshype periode is het afgenomen en niet zo'n beetje!
Kortom een zielig gelul van de eerste orde!! Dat noemt zich wetenschapper? Politiek gerelateerde dan!! Wat er ook gebeurt het moet en zal aan de opwarming liggen is het devies!!
Hieronder het bericht op Nos teletekst:
" Vaker hittegolf door warmer klimaat
Hittegolven zoals deze week zullen in Nederland in de toekomst veel vaker voorkomen. Dat zeggen internationale wetenschappers, onder meer van het KNMI.
In De Bilt kwamen hittegolven, met temperaturen boven de 30 graden, rond 1900 ongeveer eens in de 30 jaar voor. Nu schatten meteorologen die kans op ongeveer eens in de 3 jaar.
In heel Europa is de kans op extreme hitte de afgelopen honderd jaar flink gestegen.
De klimaatverandering verhoogt volgens de wetenschappers de duur, intensiteit en frequentie van hittegolven. De warmte veroorzaakt extra sterfte, vooral onder kwetsbare groepen zoals ouderen." (NOS teletekst) | Gewijzigd: 3 juli 2015, 18:36 uur, door Ben47
| Gewijzigd: 4 juli 2015, 18:37 uur, door rvb
De vraag is of de mens verantwoordelijk is en het antwoord is NEE. Ja natuurlijk ik weet het concensus en meer van die BS. En veel mensen hier op het forum geloven dit. Ja zo erg zelfs dat het in blind vertrouwen is geworden waar door ze niet meer zien wat er speelt. En ja er is veel te zeggen voor de verhalen die de zogenaamde klimaat wetenschappers op dreunen alleen is er altijd nog meer te zeggen voor de wetenschap die het tegendeel bewijst.
Media is en sterke kracht in deze klimaat hype en er zijn maar weinig journalisten die verder denken dan HEY leuk verhaal.
Fraude gepleegt onderandere door de heer Mann met zijn hockeystick maar ook de wereldwijde temperatuurmeting fraude helpen mee om de boel te belazeren.
De afgelopen 100 jaar is de temperatuur 0,7 graden gestegen (overigens ruim binnen de natuurlijke variabele) dat is 0,007 graden per jaar. Dat is nauwelijks opwarming te noemen laat staan versnelde opwarming. Echter alleen al in Nederland heeft het KNMI de temperatuur 2 keer kunstmatig verhoogd met en totaal van 1 graden. Wereldwijd zijn er zulke fraudes gepleegd en nog steeds.
RSS welke sateliet metingen doet en daar mee zeer betrouwbaar is, meet al 18 jaar en 6 maanden geen opwarming terwijl CO2 maar blijft stijgen.
Vreemd?????????? Nee helemaal niet . CO2 is weliswaar in staat om warmte op te slaan maar niet om dit te bufferen. Daar mee bedoel ik simpel dat en molocuul CO2 slechts 1 deel warmte op kan slaan. Om warmte op te kunnen slaan zal het eerst warmte vrij moeten laten. Het netto effect is dus nul. er wordt immers even veel warmte op geslagen als er vrij komt. Nu is het natuurlijk wel zo dat er meer CO2 in de atmosfeer komt dus er is opwarming. O jawel er komt meer CO2 in de atmosfeer en er zal enige opwarming zijn maar dat is dusdanig weinig dat het effect alsnog nul is.
CO2 wordt als vervuiler betiteld echter is het net als zuurstof voor ons van levensbelang. Bij ongeveer 200ppm is het voor ons en elke plant of dier onmogelijk om te leven. De meeste planten leven van CO2 en scheiden zuurstof af. Bij 150ppm sterven planten gewoon. Dus geen ZUURSTOF meer maar ook geen voedsel. Bij 1200ppm CO2 neemt de groei van planten met 42% toe, extra vocht geeft ook extra groei. Het is niet verwonderlijk dat de grootste biodiversietijd juist in de tropen te vinden is. Hoge temperatuur plus hoge luchtvochtigheid is leven.
De Noordpool zou in 2013 ijsvrij zijn. Situatie nu is dat er meer ijs is dan in 2013.
De Zuidpool wordt alleen maar groter en groter. Enkele jaren geleden is er zelfs en koude record gebroken.
Zowel de Noord en Zuidpool zouden smelten en ja dat klopt ook alleen in beide gevallen is het natuurlijk en zeer lokaal.
Gletsjers smelten niet sterker nog de meesten groeien. En als ze al smelten dan komt het meestal door dat ze met de voetjes in zee water liggen.
De temperatuur stijgt al jaren niet meer en de enige stijging die te zien is de komende tijd is door en mogelijk sterke El Nino.
Orkanen en tornados komen steeds minder voor.
Bosbranden en droogte dito.
De droogte in California is minder erg dan in 1950 en bv de periode in de jaren 30 die de dust bowl werd genoemd.
Je hoeft mij niet te geloven en je hoeft mij niet om data te vragen want die geef ik toch niet. Ik zeg zoek het lekker zelf uit alleen dan kom je er achter wat de waarheid is. Als je wilt geloven in de opwarming dan vind ik dat prima. Ik weet wel beter en ik lach om mensen die geloven in opwarming.
Let wel op dat waar je in gelooft zeer schadelijk is voor de mensheid. CO2 is onlosmakelijk verbonden met het leven in het algemeen en is zeker niet schadelijk. Het bannen van CO2 en de kosten daar mee samenhangend zijn zeer schadelijk voor de ecenomie over de hele wereld. Ja zelfs solar en wind energie is schadelijk want het rendement is klein tot zelfs nul en er draait altijd en gas of kolen gestookte centrale mee.
Zo ziet het er normaal uit wat de oceaantemperaturen betreft.
Dit is hoe het in jaar 2014 eruit ziet.
En die koude zeewateren heeft zich verder uitgebreidt!
Lijkt mij toch iets om in de gaten te houden!
Hier enkele interessante links over de warme golfstroom.
http://www.thebigwobble.org/2014/11/disturbing-gulf-stream-now-showing-two.html?utm_source=BP_recent
http://www.thebigwobble.org/2015/06/june-nights-coldest-on-record-frost-in.html | Gewijzigd: 9 juli 2015, 12:18 uur, door Sneeuwfit
De aarde gaat eerder ons TERUG vernietigen.
Moduleren, regeneratie en feedback (in feite alle drie hetzelfde) wordt door ons mensen aangewakkert.
De energie die wij vasthouden in de troposfeer moet wel voor dit soort effecten zorgen.
Ook een anti-alarmist zal moeten toegeven dat het weerbeeld verandert, dat er Wel dingen gebeuren die we niet eerder hadden meegemaakt. Dat die verandereingen Geopolitieke gevolgen hebben. (Dat was ook al zo bij de Franse Revolutie, daar ging een "vette" hongersnood aan vooraf)
Zoals het er nu voorstaat is Elk Klimaat Convenant(want meer is 't niet) tot mislukken gedoemd.
m.i. Wordt dus tijd om te leren leven met het veranderende weer/klimaatbeeld en de Geopolitieke gevolgen ervan.
But I love you anyway
Vluchtelingenprobleem? Het ergste moet nog komen
opinieVluchtelingenstromen ontstaan niet alleen door alle brandhaarden in de wereld, maar vooral door klimaatveranderingen en de demografische revolutie. Het aantal jongeren in de Arabische wereld zal bijvoorbeeld verdubbelen. Hoog tijd dat politici daar rekening mee gaan houden.Door Paul Strijp 9 maart 2016, 12:39Vluchtelingenstromen ontstaan vooral door de klimaatveranderingen
Het is bijna voorjaar en we houden ons hart vast. Hoeveel vluchtelingen durven de overtocht aan als het over een paar weken weer warmer is? Dat is de vraag die Nederland op dit moment in haar greep houdt. Het is wonderlijk dat we politiek en maatschappelijk onze gedachten niet laten gaan over de vraag naar de effecten van immigratie op langere termijn.
Terwijl gezaghebbende instituten en wetenschappers ons inmiddels toch niet mis te verstane signalen hebben gegeven over de mogelijk duizelingwekkende omvang van die immigratie. Ga maar na. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) liet onlangs weten dat zich in 2015 203 duizend personen als immigrant inschreven.
Die immigratie nam het leeuwendeel van onze bevolkingstoename voor haar rekening (CBS, 27 januari 2016). Dat is opmerkelijk, zeker als je bedenkt dat die toestroom eerst in het najaar echt goed op gang kwam. Voor 2016 verwacht het CBS bijna een kwart miljoen immigranten. Ook de jaren daarna zal de immigratie hoog blijven.
Inmiddels weten we ook dat de vluchtelingenstromen niet alléén ontstaan door alle brandhaarden in de wereld, maar óók en vooral door de klimaatveranderingen. Volgens hoogleraar Saskia Sassen zal vooral in Afrika het aantal ontheemden hierdoor stijgen. Daar waren de afgelopen jaren alleen al 6,5 miljoen Bengalen op de vlucht. In de Volkskrant van 12 december liet zij optekenen dat de Syrische vluchtelingen die nu naar Europa komen, nog maar een eerste voorproefje zijn.
En dan hebben we ook nog de demografische revolutie.
Onorthodoxe maatregelen
Hoeveel van die mensen laten we toe?
Volgens hoogleraar Paul Scheffer zal de bevolking in de Arabische wereld toenemen van 360 miljoen mensen in 2010 tot 630 miljoen (!) in 2050. In een land als Egypte verkeert een grote groep jongen in een uitzichtloze situatie. Die willen maar één ding: weg.
De conclusie van dit alles? We moeten de komende decennia serieus rekening houden met blijvende substantiële mondiale migratiestromen. De politiek zal hierin moeten kiezen: hoeveel van die mensen laten we toe?
Dat debat kenmerkt zich op dit moment door een grote mate van gegoochel met cijfers. 200.000 roept de ene partij. Dat kunnen we helemaal niet aan, repliceert een ander. Maar wat onze samenleving op lange termijn ècht aan kan in het licht van die mondiale stromen, daar is nog helemaal niet over nagedacht.
In de jaarprogramma's van belangrijke adviesorganen zoals het Sociaal en Cultureel Planbureau, het Planbureau voor de Leefomgeving, de Raad voor de Leefomgeving en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving zoek je vergeefs naar dit onderwerp.
Alléén de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken stelt zich in haar werkprogramma voor dit jaar de vraag of 'over enkele decennia de bestaande opvangmodaliteiten de beste zijn, a fortiori bij langdurige of blijvend ongewoon hoge aantallen asielzoekers'. Het kabinet dient dan ook snel aan haar planbureaus en adviesraden de opdracht te geven voor een grootschalig programma.
Wat betekenen deze ontwikkelingen voor ons land op lange termijn? Voor ons onderwijs, onze arbeidsmarkt, veiligheid en woningmarkt? Wat kan in het licht van die effecten gezegd worden over de draagkracht van onze samenleving? En ook: welke onorthodoxe maatregelen zijn denkbaar? De uitkomsten van dat programma moeten vrijgegeven worden voor een publiek debat dat verder reikt dan de vraag hoe we de komende zomer doorkomen.
En uiteindelijk dienen zij als onderbouwing voor de politieke besluitvorming. 'Waarom hebben ze me dat niet eerder verteld?', verzuchtte VVD-fractievoorzitter Zijlstra toen de vluchtelingenstroom in volle omvang zichtbaar werd. Die vraag kan geen enkele politicus zich nog stellen. Vrij naar Gerard Reve geldt hier immers: het is gezegd, het is niet onopgemerkt gebleven.
Paul Strijp is ambtenaar en publicist.
Met dank aan Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/opinie/vluchtelingenprobleem-het-ergste-moet-nog-komen~a4259804/
But I love you anyway