we mogen misschien niet kijken naar het verleden, maar een paar jaar geleden viel er nog een bak sneeuw in maart.
Dat er geen schaatsweer meer komt, daar ga ik mee akkoord, maar winterweer kan zeker nog. zoals reeds eerder aangegeven, moet er dan wel dringend iets veranderen in de pluimen.
Trouwens zijn er volgend weekend weer sneeuwkansen in de Ardennen, is ook al een tijdje geleden!
en er dus net zoals vorige winter maar heel weinig gebeurd is..
Ik wil hier 1 ding over zeggen en ook juist in dit winterdiscussietopic omdat ik anders niet weet of Roberto het leest (sorry als het toch in het kletstopic zou moeten): of het nu onzin is of niet, Roberto onderbouwt dingen en legt dingen uit en dat is toch juist de bedoeling van een winterdiscussie? Dus Roberto, ik lees je posts altijd met veel plezier en hoop dat je dit gewoon blijft doen ondanks wat anderen zeggen. Net zoals ik hoop dat anderen gewoon blijven posten in dit topic en ik hun posts ook graag lees, omdat ik en anderen er van leren!
En nu weer ontopic
Edit Callie-p : inderdaad hierin heeft ze gelijk. Het is hier een discussie en het leuke is juist om met elkaar te sparren waarom nu wel of niet iets is. En voor iedereen hier geldt ( inclusief mijzelf) dat we altijd wat kunnen leren en soms dan ziet iemand iets wat niemand ziet....kan tenslotte ook.. ( kijk voor de lol ook eens naar pagina 2 van dit topic waar Robert en ik toch wel een heleboel leuke posts gemaakt hebben waarin we elkaar challengen.. dusse al ben ik het niet altijd eens met Roberto... Ik zou zeggen posten en prepare for battle ! lets "spar" ) | Gewijzigd: 17 februari 2015, 22:34 uur, door Callie-P
Waarschuwing voor mist
Vannacht en morgenochtend dichte mist
Vannacht kan zich op uitgebreide schaal mist vormen. Plaatselijk zal deze verkeersbelemmerend worden met een zicht van minder dan 200 meter. De mist zal in de tweede helft van de ochtend overal weer verdwijnen.
linkje dus hierop klikken.. | Gewijzigd: 17 februari 2015, 22:36 uur, door Callie-P
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van vrijdag 20 februari tot woensdag 04 maart
Synoptische ontwikkeling
Het hoogtepatroon laat zich bij aanvang karakteriseren door een hoogterug boven het vasteland. Hierdoor wordt de straalstroom via de Britse Eilanden afgebogen in noordoostwaartse richting naar Scandinavië en fronten zijn aanvankelijk nog zwak. Tegen het komende weekend wordt de hoogterug zwakker en trekt tevens oostwaarts. Hiermee krijgt de zonale westelijke stroming steeds meer ruimte en passeren van tijd tot tijd frontale systemen het aandachtsgebied. Dit licht meanderende stromingspatroon zet voort tot het einde van de runtijd.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het hierboven beschreven patroon komt grofweg overeen met wat we zien in de diverse EPS leden. Er bestaan wel timingsverschillen in de zwak meanderende stroming, maar het grootschalige stromingspatroon is tamelijk opgelegd. Dit komt eigenlijk ook wel tot uiting in de kans histogrammen. We zien dat de spreiding niet zo heel erg groot is, al neemt deze aan het einde van de 15 daagse periode natuurlijk wel wat toe.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Vanaf vrijdag meer bewolking en toenemende neerslagkansen.
Samenvatting EPS-periode:
Waarschijnlijk wisselvallig met maxima rond normaal.
Paraaf meteoroloog: Hoevenar
Uitgifte: 18/02/2015 07.01 uur LT
Bron: KNMI
Van de site van Johan Effing:
Vanochtend ook bijzonder weer, want het weerglas is opgelopen naar bijna 1040 hPa. Het is geen blijvertje want het hogedrukgebied lijkt gewoon op doorreis te zijn het vasteland op. Aan de oostflank een felle kou inval veroorzakend in het verre zuid oosten van Europa. In het oorlogsgebied van het oosten van de Oekraïne gaat het enkele dagen zeer streng vriezen.
Na het wegtrekken van het hogedrukgebied komen we voor langere lijd onder een zuidwestelijk tot westelijk stroming te liggen. De depressies die dit vooroorzaken worden rijkelijk van brandstof voorzien door zeer lage temperaturen op Groenland. Op de ijskap viest het al dagenlang bijna 60 graden. In de tweede helft van de volgende week lijken we er een veeg van me te krijgen, dan gaat op het 500 mb vlak de temperatuur omlaag naar bijna 40 graden onder nul. Maar zover is het nog lang niet. Voorjaarsachtige temperaturen zoals die in februari wel eens willen voorkomen liggen dus nog niet in het verschiet.
Vandaag en morgen nog veel zon met een iets boven normale temperatuur. Vanaf vrijdag bijna elke dag wat regen. | Gewijzigd: 18 februari 2015, 08:40 uur, door Overbuurman
-afbeeldingen-Gaat hem helaas niet worden(mocht deze run werkelijkheid worden). Temp op 2 meter veel te hoog:
Ardennen zit de komende tijd weer een stukje beter. | Gewijzigd: 18 februari 2015, 15:15 uur, door Stefanv
Ik heb er over na moeten denken of ik nog wel op dit forum de ideeen van globale weerfanaten, klimatologen en meteologen met jullie ga delen met betrekking op de zienswijze van langetermijn verwachtingen. Je kunt het allemaal met een korreltje zout nemen prima, en schrijven dat het allemaal niet klopt of uitkomt en dat er 100 jaar lang geen winter komt leuk voor de kletskamer en ook erg grappig, wat wel een leuke topic is om over te schrijven is hoe ons klimaat er in de toekomst er uit ziet, sommige spreken over een kleine ijstijd, weer sommige over een opwarming, Noordpoolijs dat krimt en Zuidpoolijs wat toeneemt zolang we nog niet weten hoe dit allemaal komt heb ik liever onderbouwde tegengas voorzien van kaarten en eigen inzichten zoals bijvoorbeeld Callie dat doet, en dit is nog leuk ook om die andere ideeen weer met andere in de wereld te delen en hun visie te vragen. In de bovenste regel heb ik in rood aaangegeven dat iets kan of niet kan...heel leuk maar in werkelijk als je iets schrijft op langere termijn is het altijd gissen of dit wel uitkomt, dat is gewoon de regel. De natuur laat zich niet beinvloeden door computermodellen en die houden op hun beurt weer geen rekening met andere factoren die lokaal van belang zijn.
Tot zover.
Voorlopig geen lente in het verschiet ondanks de mooie dagen van de afgelopen tijd. Maart zal volgens de laatste forecast gemiddeld 2 graden te laag uitkomen. Dit heeft te maken met de eerder getoonde AMO index.
Vanavond als alle modellen weer met hun run's komen dan kijken we of de eerdere sneeuw opkomst melding nog steeds overeind zal staan. Wat zeker is dat een flinke storm op de kaarten staat, met orkaan krachten in de omgeving, maar hier later meer over, want de koers is erg bepalend, en op dit moment is het te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Kijk maar eens naar de GFS waar elke run steeds dit laag anders ligt en ook veel eerder of later wordt geforecast.
GFS 18run
GFS 0run
GFS 06run
Oppassen dus