Nou hij moet gaan meanderen dus aantrekken... nu is de AO index richting de nul aan het gaan danwel net iets eronder op de lange termijn.
Met andere woorden de vortex neemt in kracht af waardoor de jetstream ook langzamer zal gaan stromen..Meestal zorgt dit voor weinig verschuiving.
Ze neemt ( zo lijjkt het ) alleen niet genoeg af om te gaan uitwaaien zeg maar...
Zie bijgaand NAO forecast met diverse ensembles
Bijvoorbeeld Ens 2, van gisteren (onderbroken blauwe lijn) en vandaag...is praktisch gezien tegenovergesteldde. Hoe bedoel je onzekerheid.
maar die grote min is pas maart...... en die onzekerheid... die zie je ook in de tabel die ik gepost heb... ( kijk ook even mijn laatste post vorige pagina)
Overigens heb ik het over de AO en niet over de NAO...
ik kan de onzekerheid van de NAO wel begrijpen aangezien de AO van kantje wisselt...
Er is wel een kleine nuance die wel nog een rol kan spelen..
Op dit moment is de AO negatief en zal positief worden. Met andere woorden de jetstream zal aantrekken hoe sterk moeten we even afwachten.
Dit kan voor een hele andere setting op de kaarten zorgen...
| Gewijzigd: 6 februari 2015, 22:30 uur, door Callie-P
Dat klopt, ik heb het ook niet over de controle run van EC maar GFS, --- wat dat betreft zitten we op één lijn. Ik zeg alleendat EC stappen gaat nemen die richting op....en ik denk dat GFS veel eerder dan 20 feb zal aankomen met een hoog boven Scandinavie.
Dat is wat ik precies bedoel, EC neemt al stappen die richting op, ik denk dat GFS snel zal volgen in de 0 run. Althans daar hoop ik op..
MJO maakt er ook één grote spaghetti van, het is de bedoeling dat menuit de midden circel naar buiten trekt. Er zijn gele lijntjes die naar phase 7 richting buitenkant gaan, maar er zijn ook die juist het middenpunt opzoeken, dit is eigenlijk al dagen zo...
Maar wat het nu zo interessant maakt is die groene lijn, die duikt naar phase 8, en dus een blokkade + scandi hoog.
| Gewijzigd: 6 februari 2015, 22:43 uur, door Roberto Koopman
Nou hij moet gaan meanderen dus aantrekken... nu is de AO index richting de nul aan het gaan danwel net iets eronder op de lange termijn.
Met andere woorden de vortex neemt in kracht af waardoor de jetstream ook langzamer zal gaan stromen..Meestal zorgt dit voor weinig verschuiving.
Ze neemt ( zo lijjkt het ) alleen niet genoeg af om te gaan uitwaaien zeg maar...
Zie bijgaand NAO forecast met diverse ensembles
Bijvoorbeeld Ens 2, van gisteren (onderbroken blauwe lijn) en vandaag...is praktisch gezien tegenovergesteldde. Hoe bedoel je onzekerheid.
maar die grote min is pas maart...... en die onzekerheid... die zie je ook in de tabel die ik gepost heb... ( kijk ook even mijn laatste post vorige pagina)
Overigens heb ik het over de AO en niet over de NAO...
ik kan de onzekerheid van de NAO wel begrijpen aangezien de AO van kantje wisselt...
Edit..Roberto: Het zou me ook niet verbazen als AO, morgen vanaf 14feb ongeveer negatief gaat...
Er is wel een kleine nuance die wel nog een rol kan spelen..
Op dit moment is de AO negatief en zal positief worden. Met andere woorden de jetstream zal aantrekken hoe sterk moeten we even afwachten.
Dit kan voor een hele andere setting op de kaarten zorgen...
| Gewijzigd: 6 februari 2015, 22:46 uur, door Roberto Koopman
Hirlam laat toch wel wat vervelende kaarten zien .... de neerslag trekt veel verder dan geschat met zeer lage minimum temperaturen...
Morgen vroeg mijn Insziens ZEER GROTE KANS op ijzel tot in de lijn Den Haag -> Enschede... !!!
Misschien zit ik er volledig naast en Hirlam ook maar kijk morgen allemaal mega goed uit en bij twijfel niet de weg op.. ( morgen vroeg code geel ??)
LOL kijk op de site van het KNMI en inderdaad code geel in de lijn zoals hierboven genoemd... toch leuk dat ik eerst de post maakte en vervolgens dit pas zie... zal er toch wel een kern van waarheid inzitten en misschien snap ik het ook dus wel hehehe ...
Dan ga ik iets verder.. code Oranje morgen vroeg ???
| Gewijzigd: 6 februari 2015, 23:35 uur, door Callie-P
http://postimg.org/gallery/2k6390386/fa893b2f/
| Gewijzigd: 6 februari 2015, 23:16 uur, door rvb
edit Callie-p... dit soort posts zijn eigenlijk voor het kletstopic... maar zal hem laten staan als voorbeeld ..
| Gewijzigd: 6 februari 2015, 23:40 uur, door Callie-P
Zie de verschillen op Valentijnsdag...: ik denk eerlijk gezegd dat je een 12h run van EC niet moet vergelijken met een 18h run van GFS..de 18h run is daar te oppervlakking voor..( lagere resolutie)
Beter om morgenvroeg de 0h runs van de modellen te vergelijken..
Ga jij eens lekker slapen.... met die lente.
Nog even wat wijsheden....:
Als de dagen gaan lengen,
begint de winter te strengen.
Noordenwind met volle maan,
kondigt een strenge winter aan.
Zie de verschillen op Valentijnsdag...: ik denk eerlijk gezegd dat je een 12h run van EC niet moet vergelijken met een 18h run van GFS..de 18h run is daar te oppervlakking voor..( lagere resolutie)
Beter om morgenvroeg de 0h runs van de modellen te vergelijken..
Dat weet ik, maar was toch even nieuwsgierig of dit al in de lucht zou zitten, wat dus niet het geval is.
edit Callie-p : Ik ga slapen ! Was goed avondje ! morgen misschien schaatsen op straat | Gewijzigd: 6 februari 2015, 23:50 uur, door Callie-P
Politie noord holland geeft ook net advies af om NIET de weg op te gaan! ( zie ook mijn post hierboven aangaande de ijzel!)
edit: ik heb de posts aangaande de ijzel even verplaatst naar het waarnemingen topic...te vinden hier... Klik | Gewijzigd: 7 februari 2015, 09:41 uur, door Callie-P
edit callie-p ja je hebt gelijk (o nee toch niet) deel 1 van dat topic is slechts 107.000 keer bekeken.... En deel 2 al 700 keer terwijl er nauwelijks meldingen waren... | Gewijzigd: 7 februari 2015, 10:09 uur, door Callie-P
Ga jij eens lekker slapen.... met die lente.
Nog even wat wijsheden....:
Als de dagen gaan lengen,
begint de winter te strengen.
Noordenwind met volle maan,
kondigt een strenge winter aan. Van mij mag het ook.
(Weer-)spreuken zijn overigens wijsheden achteraf en zoals we weten zijn gebeurtenissen inhet verleden gee garantie voor de toekomst.
Die eerste is overigens wat "waarder"dan d etweede en dat komt doordat het weer achterblijft bij de ontwikkelingen, we zien dat ieder seizoen. Neem nu de winter, objectief gezien zou 21 december inderdaar het koudst moeten zijn maar je zit dan in de grond en vooral in het water nog met een behoorlijke hoeveleheid "restwarmte" die ervoor zorgt dat het allemaal wat trager gaat. Zo ook in de zomer, juli is doorgaans warmer dan juni. Dat zijn nu eenmaal de gevolgen van het maritieme klimaat. Maar de dagen zijn nu wle heel lang aan hetlengen, kijk je naar de langjaarlijkse gemiddelden en het temperatuurverloop, dan zie je dat in de tweede helft van februari de waarden serieus omhoog beginnen te gaan, vooral de dagwaarden. Nachtkou blijft wat langer mogelijk omdat de toenemende zonkracht dan nog niet zo meespeelt. Neem nu de koude maart 2013, 's nachts behoorlijk koud en toch maar 1 ijsdag.
Maar komende week voorlopig licht 'lente' met een temp van 8 graden en genoeg zon, vooral met de toenemende zonkracht en uit de wind zal dat prima aan voelen. | Gewijzigd: 7 februari 2015, 14:03 uur, door bliksemdenhaag
edit Callie-p... dit soort posts zijn eigenlijk voor het kletstopic... maar zal hem laten staan als voorbeeld ..
Maar, behalve (semi-)weerprofessionals, zijn toch ook gewoon weeramateurs en -liefhebbers (zoals ikzelf) welkom in dit topic? Deze hebben nu eenmaal geen wetenschappelijke analyse, maar mogen toch wel een mening hebben over het weer... | Gewijzigd: 7 februari 2015, 16:45 uur, door Justin
Maar, behalve (semi-)weerprofessionals, zijn toch ook gewoon weeramateurs en -liefhebbers (zoals ikzelf) welkom in dit topic? Deze hebben nu eenmaal geen wetenschappelijke analyse, maar mogen toch wel een mening hebben over het weer...
Het gaat meer om de scheiding van berichten, niet om het feit dat het "kletspraat" zou zijn (dat is het niet). We hebben er echter bewust voor gekozen om het discussietopic bedoelt te houden voor onderbouwde voorspellingen (pluimen, kaarten, etc. etc.). Met name in drukke periodes worden door veel bezoekers, die speciaal inloggen voor deze (onderbouwde) vooruitzichten of juist op zoek zijn naar dat ene sprankeltje hoop op winterweer, berichten als deze als "lastig" ervaren. Berichten die dus gebaseerd zijn op eigen interpretaties/meningen en eigenlijk niets toevoegen aan de werkelijke discussie over aankomend winterweer. Een mening/gevoel uiten is heel wat anders een analyse schetsen, toch? En natuurlijk is iedereen hier welkom, dus ook de weeramateurs en -liefhebbers! Jij ook | Gewijzigd: 7 februari 2015, 16:46 uur, door Justin