Wat betekent dit voor België?
Wat je nou ziet is dit en wat je op de radar ziet is een oclussie op het frankrijk laagje met de oclussie aan de verkeerde kant...voor de kust van uk is daar nog een hoogte trog (zwart omcirkeld nou actueel) op ontstaan die trekt mee in de kielsog van dat laagje is de ouwe Ex- PL.
Voor vanavond de kans aan de andere kant van nl komt van een compleet ander laag. En het laagje(ex-pl) ligt hier inmiddels in de alpen ook aangegeven in de update...wegtrekkend via oost frankrijk. Alpen krijgt veel sneeuw.
| Gewijzigd: 30 januari 2015, 10:46 uur, door Tatanka
Het enige wat ik zie is dat zowel Harmonie, als Hirlam, als EC buiten een smalle kuststrook sneeuw geven. Bovendien komt de neerslag niet vanmiddag aan, maar eind van de middag/begin van de avond, wanneer het dus goed afgekoeld is. Ik sta er niet van te kijken als we vanavond een herhaling krijgen van gisteravond. Toen viel toch echt op erg veel plekken sneeuw, zo ook hier.
Valt weinig tegenieten hoor 95% is al weer weggesmolten.
Hier ligt nog genoeg!
Het enige wat ik zie is dat zowel Harmonie, als Hirlam, als EC buiten een smalle kuststrook sneeuw geven. Bovendien komt de neerslag niet vanmiddag aan, maar eind van de middag/begin van de avond, wanneer het dus goed afgekoeld is. Ik sta er niet van te kijken als we vanavond een herhaling krijgen van gisteravond. Toen viel toch echt op erg veel plekken sneeuw, zo ook hier. Ben het met je eens dat wat nu boven de noordzee hangt de "avondbui" gaat worden. Maar van goede afkoeling is er dan nog geen sprake denk ik en in de buien zelf zal het ook net boven 0 tot 0 graden blijven, pas tegen de ochtend een tikje vorst.
net als gisteravond blijft het denk ik nat, morgenochtend op een paar plekken vorst
| Gewijzigd: 30 januari 2015, 12:12 uur, door jcroon
Slechter dan de slechtste winter ooit is ook onmogelijk. Je kunt toch het beste sneeuw uit het oosten of zuiden hebben heb ik de laatste jaren gemerkt. Het is net slushpuppy als je deze sneeuw in je handen hebt. Aankomend weekend alweer maxima tussen 5 en 8 graden. Volgende week weer wat koude lucht uit Scandinavie, misschien brengt dit eens een keer wat echte sneeuw met zich mee. Maar helaas zijn de sneeuwkansen dan miniem. Daarna lijken we weer over te gaan op westcirculatie.
Het enige wat ik zie is dat zowel Harmonie, als Hirlam, als EC buiten een smalle kuststrook sneeuw geven. Bovendien komt de neerslag niet vanmiddag aan, maar eind van de middag/begin van de avond, wanneer het dus goed afgekoeld is. Ik sta er niet van te kijken als we vanavond een herhaling krijgen van gisteravond. Toen viel toch echt op erg veel plekken sneeuw, zo ook hier. Ben het met je eens dat wat nu boven de noordzee hangt de "avondbui" gaat worden. Maar van goede afkoeling is er dan nog geen sprake denk ik en in de buien zelf zal het ook net boven 0 tot 0 graden blijven, pas tegen de ochtend een tikje vorst.
net als gisteravond blijft het denk ik nat, morgenochtend op een paar plekken vorst
Dat klopt zeker, was in de sneeuw gister veelal enkele tienden boven nul. Maar, terwijl het sneeuwde werd alles toch redelijk snel wit, en ook goed wit, het is waar je van kunt genieten. Morgen zal de meeste sneeuw gewoon weer wegsmelten, maar toen ik vanochtend wakker werd lag er gewoon nog een mooie laag sneeuw. In de nacht was er geen of heel minimaal sprake van dooi, dus de meeste sneeuw bleef intact.
NEERSLAG:
Later in de middag en avond de neerslag op nadering en passage van de occlusie. De neerslag kan soms wat buiig van karakter zijn, dan met korrelhagel. De neerslag is ook winters waarbij de sneeuwfractie verder landinwaarts steeds groter wordt. Grootste accumulatie in het noordoosten en oosten, mogelijk weer enkele centimeters. Na passage van de occlusie kunnen weer enkele buien van zee de kustprovincies binnenkomen. Dit lijken toch vooral regenbuien te zijn, waarbij in de avond/nacht wat verder landinwaarts mogelijk ook natte sneeuw voorkomt. Ook zaterdag overdag af en toe een bui in de kustprovincies.
Noord Holland en Zuid Holland: Kans op gladheid als gevolg van (natte) sneeuw.
Geldig: vrijdag 30 januari 2015 vanaf ca 20 uur gedurende ca 3 uur
Daar gaan we weer