Wat ik me nu dus wel afvraag is. Kustgebieden. Tot hoever rijkt dit? Is t alleen t strand? Of bijvoorbeeld zelfs helemaal tot aan Delft? (Even provincie Zuid Holland genomen). Al die tijd hoor ik verschillende berichten over mijn stad Gouda. Ene keer is t t midden, dan weer t westen. Ben nu toch wel benieuwd wat t nou is. Weet alleen wel dat ik altijd pech heb qua t weer dat ik wel wil hebben. Dus iemand?
Is moeilijk te voorspellen, de buien kunnen in heel het land komen,maar hoe verder landinwaarts hoe meer kans op sneeuw.Voordeel voor jou is dat je meer richting het binnenland zit en dus meer kans hebt op sneeuw.Hier bij mij aan de warme zee zal het gewoon bij regenbuien met een stuk hagel ertussen blijven, en de wind uiteraard. | Gewijzigd: 28 januari 2015, 18:54 uur, door bliksemdenhaag
Vannacht 01:00-04:00
Morgenvroeg 04:00-07:00
Opvallend verschil met GFS12Z voor het westen.
Morgenavond eerst in het noorden pittige sneeuwbuien
16:00-19:00
Temp. 2 meter(dauwpunten 0/-1- 850hPa -5/-6):
Later op meer plaatsen 19:00-22:00
Temp. 2 meter(dauwpunten 0/-1- 850hPa -5/-6):
Ook EC gaat voor sneeuw in Belgie/zuid en west Nederland aanstaande vrijdag:
Later op vrijdag sneeuwbuien in het noorden van Nederland:
| Gewijzigd: 28 januari 2015, 19:50 uur, door Stefanv
Komt genoeg aan bod..ik kan wel gaan zeggen mij plaats zit nou goed in harmonie ...maar hirlam denkt dat niet ec niet gfs. En dat zal morgen ook zo blijven het zijn buien.
Moet zeggen dat harmonie er puik op zat voor vandaag en omdat het convectieve buien zijn kan die goed aangehouden worden. Eveneens wrf4km ec en gfs zijn globaler.
Ik zal later vanavond mischien nog even een kleine poging doen voor in iedergeval morgen!! | Gewijzigd: 28 januari 2015, 19:53 uur, door Tatanka
Van 28/01 19u tot 29/01 10u : Vannacht dalen de temperaturen aan de grond soms onder het vriespunt met dus kans op ijsplekken.
Op het einde van de nacht en donderdag in de ochtend verwachten we soms winterse buien .
Ten zuiden van Samber en Maas valt er meestal sneeuw
In het centrum van het land valt er smeltende sneeuw of soms sneeuw en die kan tijdelijk aan de grond blijven liggen.
Aan de kust en in het uiterste westen van het land valt er meestal regen of smeltende sneeuw.
Komt genoeg aan bod..ik kan wel gaan zeggen mij plaats zit nou goed in harmonie ...maar hirlam denkt dat niet ec niet gfs. En dat zal morgen ook zo blijven het zijn buien.
Moet zeggen dat harmonie er puik op zat voor vandaag en omdat het convectieve buien zijn kan die goed aangehouden worden. Eveneens wrf4km ec en gfs zijn globaler.
Ik zal later vanavond mischien nog even een kleine poging doen voor in iedergeval morgen!!
Ik neem aan dat er voor Vlaanderen niks is gereserveerd voor vannacht en morgenvroeg? Buien in Wallonië en buien net ten noorden van Vlaanderen. | Gewijzigd: 28 januari 2015, 19:54 uur, door ruben
Moet zeggen dat harmonie er puik op zat voor vandaag en omdat het convectieve buien zijn kan die goed aangehouden worden. Eveneens wrf4km ec en gfs zijn globaler. Heb vandaag ook een paar keer geprobeerd een update te plaatsen maar er is werkelijk geen peil op te trekken. De buien situatie is duidelijk lastig voor de modellen. Wel heb ik het idee dat de dauwpunten bij GFS te laag zijn waardoor het model te makkelijk sneeuw laat zien.
| Gewijzigd: 28 januari 2015, 19:55 uur, door Stefanv
Nou nee dat ziet er niet puik uit momenteel tot morgenvroeg maar dat komt al een tijd terug in de modellen. Dus je weet globaal al in te schatten hoe je kans is neem ik aan dan. Maar goed een goeie sneeuwbui daar kan net zo goed even een leuke accumulatie geven ze komen morgenvroeg gewoon weinig tot geen voor,.
En ook voor nederland hoor die regio's die er tip top uitzien hebben wel een voorsprong. Maar ook geen peil op te trekken momenteel denk ik dat harmonie wel goed aangehouden kan worden voor de buien morgen. Voor vrijdag en zaterdag om daar al over te spreken maar goed dan kan Gfs en Ec,hirlam beter gebruikt worden. (ziet er ook wat beter uit voor belgie btw)
Met name het accumulatie verhaal zie ik hier vaak terug komen. Allemaal leuk en aardig en dat kan hier ook gepost worden daar is die topic ook voor.
Maar je heb er niks aan voor>>>>> vrijdag en zaterdag worden de settings wat rustiger wel met sneeuw. En komen de oclussies aan bod die gaan wat langzamer en dan zou je best die acummulatie eens kunnen gaan gebruiken. Momenteel gebeurd er teveel in de weerkamer om die buien echt goed te lokaliseren. Het is de ene trog na de ander die de komende 36 uur komen. | Gewijzigd: 28 januari 2015, 20:11 uur, door Tatanka
Ter overdenking!
Stel je bent een gewone sneeuwbui en je hebt de moed verzameld om Nederland te verblijden. Onmogelijk! Al ruimschoots voor het buienstadium wordt je reeds beschouwd als een gevaar op de weg (‘s lands wegen en straten liggen vol met zout) en heeft NS de dienstregeling drastisch aangepast. Wat voor ontvangst: je lijkt wel een vluchteling!Weerman Jan Visser, Purmerend, 28 januari 2015, 18 uur
Bron: Jan Visser.nl
Dat belooft in ieder geval veel. Met die buien komt ook meteen de koudere lucht mee.
Met de zwarte lijnen/pijlen word de trekrichting aangegeven van de buien boven Engeland. Vannacht lijkt het noorden des lands de beste papieren te hebben, als deze stroming zich zo blijft voortzetten.
Hij is goed!!! hahaha.
Maar hier even de Wrf4km voor de kust morgenavond en ja ook belgie om even wat dingen aan te geven.Trekrichting is landinwaarts en ze kunnen ver komen advectief zoals ook aangegeven word meer landinwaarts >>>>>met droge sneeuw fractie.
In iedergeval dus ook genoeg potentie aan de kust dus en belgie. Harmonie laat dit ook zien maar iets meer landinwaarts oostwaarts wegtrekkend landinwaarts alleen maar actiever..maar kust absoluut niet kansloos lijkt me. Met zon intensiteit zullen dat zeer leuke winterse buien zijn met een kleine kans op droge sneeuw >>landinwaarts steeds droger.. Meer zit er niet in en kan ik er ook niet van maken.
Deze buien laten beide modellen intensiveren landinwaarts en langs de oostelijke helften. Daar dus mogelijk betere accumulatie want we gaan richting de nacht dan al en richting vriespunt..de buien maken dat al eerder mogelijk
Toch aardig eensgezind dacht ik zo of niet | Gewijzigd: 28 januari 2015, 20:57 uur, door Tatanka
Boven zeeland en oost vlaanderen ontstaan trouwens snel buien, dat was niet echt verwacht, ik hoop op wat natte flatsen | Gewijzigd: 28 januari 2015, 20:58 uur, door Jenss