Morgen grote kans op natte/droge sneeuw?
Neen al meerdere malen uitgelegt.
Citaat van jan v donkersgoed, dinsdag 27 januari 2015, 22:59 uur Citaat van reedtimmer, dinsdag 27 januari 2015, 22:52 uur GFS 18z gaat nog steeds voor sneeuw morgenavond.. De dauwpunt en ThetaE 850 zijn goed te noemen, alleen is het rond die tijd op 2m 4 graden in de plus. En GFS staat er opnieuw alleen voor.
ik vind deze situatie moeilijk te beredeneren, af wachten dus maar. Het model is gewoon idd moederziel alleen....ik zou het wel van de daken willen schreeuwen. Met 1 of 2 modellen meer had ik ook de kans wat meer op sneeuw gezet het is gewoon niet realistisch om op 1 model dit te gaan doen. Daarom flinke slag om de arm ik ga er niet van uit..Gebeurd dit wel dan zal dat een zeer zeer grote verassing zijn. En zijn een aantal daar niet rouwig om dacht ik. Alleen al om het met een rate van een actief koufront te zien vallen.
Berichten samengevoegd door svenne | Gewijzigd: 27 januari 2015, 23:05 uur, door Tatanka
In de 18Z GFS komt de sneeuwval voor morgenavond opnieuw terug in de kaarten en met een behoorlijke intensiteit ook. Kans is klein want GFS staat er alleen voor is ook al aangegeven in eerdere berichten. Maar goed wie weet een verassing..
Voor donderdag ook nog steeds flinke sneeuwbuien:
Ik hoorde in de Vlaamse weerberichten wel al spreken over een eventueel sneeuwdek tijdens de nacht/ochtend omdat het dan koud genoeg is, dit voor de komende 6(!) dagen.
Zoals hier ook al aangehaald, is zeer moeilijk om te gaan voorspellen omdat we met verschillende factoren zitten die goed moeten vallen.
Langs de ene kant worden er buien verwacht, wat altijd lokaal is en de sterkte hiervan kan veel verschil maken. Alsook lage drukgebieden waarvan hun positie o zo belangrijk is. 50km meer naar het oosten of het westen maakt een wereld van verschil.
Het zal vooral (s)nowcasten worden, zeker met de buien en de intensiteit ervan.
Ik laat ook even mijn gevoel spreken (ben niet zo een expert in kaarten): ik verwacht vooral veel buien met prachtige fotowolken die tijdens de nacht wel eens een mooi sneeuwdek kunnen geven. Het kan ook twee kanten uit, als er tijdens de nacht op grote schaal sneeuwbuien vallen, kan de temperatuur misschien wel verrassende dingen doen.
Maar het kan ook een vuil winterweertype worden, met buien met alles er op en er aan. Maar laat ons nu vooral genieten van de kansen en de vlokken die zeker gaan vallen (ook al zijn ze smelten), want laat ons eerlijk zijn, daar konden we vorige winter alleen maar van dromen!
Edit: oja, ik plaats nog graag even onderstaande grafiek die nog steed 100% kans geeft op sneeuw donderdag (en zelfs minstens 1cm)
| Gewijzigd: 27 januari 2015, 23:58 uur, door Sven
Vandaag
Knmi komt met voorwaarschuwing voor windstoten..die stonden voor de kust al gepland nou ook voor binneland op koufront. In de kustregio's blijven ze aanhouden tot donderdagmiddag. Na koufront verdwijnen de overige regio's weer. Onweer en windstoten verhaal kan dus aangehouden worden zoals ik aangaf in mijn hoofdbericht. Aan de kust veelal tot 90km en landinwaarts 75-80km voor beiden kan er uitschieters naar boven zitten vooral harmonie laat dit zien.
Onweer op koufront is zeer aanemelijk maar de intensiteit is vaak laag rond deze tijd. Mogelijk dat er op de lijn even 1a2 actievere cellen inzitten maar veelal de gebruikelijke onweersklap. Convectiemodus multicell linear op koufront achter koufront single cell.>>>> Foto tip op de buienlijn kan uiterraad weer een mooie Arcus zitten hou hem in de gaten.
De eerste voorzichtige opbouw van winterse buien en meer en meer sneeuw zie ik pas terug laat vanavond/donderdag nacht en bouwt zich op naar een piek moment donderdag avond, Ik denk dat harmonie en Ec het beste daarvoor op zitten globaal Ec en Convectief harmonie. Overall gaan ze in geheel benelux voorkomen maar vanwegen het buien gedrag is het echt nowcasten!!...Morgen sowieso tussen de buien door veel foto momenten >>>Cb's
Ik doe straks even een grotere post omtrent de buien later vanavond en morgen de (sneeuw)buien.
KNMI http://www.knmi.nl/
KMI: http://www.meteo.be/meteo/view/nl/112905-Waarschuwingen.html
Mvg Tatanka nou eerst een beste bak koffie
| Gewijzigd: 28 januari 2015, 06:28 uur, door Tatanka
Daar ga ik ook voor, en hopen op veel centimeters.
Morgen 12z. voor het noorden is dat de bovenste trog :::voor de kustregios is dat uiterraad die voor de kust ligt en voor noord/oostelijke helften en oost/zuid/oost helften de trog in dld en eveneens de bovenste trog (bedekking van de 2 bij elkaar) En later nog de kust trog er overheen.
| Gewijzigd: 28 januari 2015, 09:27 uur, door Tatanka
Nee niet heel speciaal maar wel garantie voor een flinke koudeput op 5km temps..oplopend tot min 40. En gewoon zeer goed voor de stevige buien hier en van tijd tot tijd veel wind. Het is eerlijk gezegt wel een flinke tijd geleden dat er zo`n aanvoer was.
Gaat dus vanaf vanmiddag gestaag ingezet worden. En onder invloed van deze hoofdlaag met zijn storingen leverd dat aanvoer tot op zijn minst zaterdag:
Wat daar allemaal aan (sneeuwbuien) uit gaat komen. Gaat de komende dagen duidelijk worden met eerst dus morgen een mooie dag. De kerndruk is wel vrij laag zo dicht bij ons dan doorgaans maar ook niet geheel uitzonderlijk | Gewijzigd: 28 januari 2015, 10:17 uur, door Tatanka
soms zit er ook nog een extra lijntje in zo'n driehoekje.... is dit symbool voor buien? zoja welk type neerslag ?
mvg
edit callie-p -> linkje naar tekens op de weerkaarten | Gewijzigd: 28 januari 2015, 10:42 uur, door Callie-P
soms zit er ook nog een extra lijntje in zo'n driehoekje.... is dit symbool voor buien? zoja welk type neerslag ?
mvg
Blauw zijn winterse buien, groen regen. De intensiteit wordt als ik het goed heb aangegeven door een dwarsbalkje (dat streepje) van licht=geen streepje /matig of zwaar = 1 streepje.
| Gewijzigd: 28 januari 2015, 10:47 uur, door Thomas Van Hullebusch