Zou het kunnen zijn dat GFS de intensiteit van de neerslag meeneemt/ berekend in de temp/neerslagvorm.
Ik weet dat er vanaf morgen een zeer koude bovenlucht ons land bezoekt.
Dit is de intensiteit van de neerslag. Woensdag namiddag.
Zou het niet kunnen zijn, dat de temperaturen (tijdelijk). Zo onderuit gaan, dat GFS wel eens gelijk kan krijgen met
Gewoon, door de hoeveelheid koude neerslag??
ps. Moderatoren, wanneer dit niet in het juiste forum staat, voel u vrij om het te verplaatsen. Ben gewoon echt benieuwd naar de mening van experts
Zie ook vooral alleen al het grote verschil morgen tussen deze 3 modellen omtrent Kf.....en dat het echt nowcasten word.
MODELBEOORDELING:
Het meest in het oog springt de timing van het koufront. Harmonie is ongeveer 1 a 2 uur trager dan EC en Hirlam. Voor het koufront uit zijn er vooral verschillen te zien in neerslag na passage van de rug.>>>>> In EC blijft het meest droog, in Harmonie en Hirlam niet. Om grote hoeveelheden neerslag gaat het echter niet.>>>> Na passage van het koufront krijgen we te maken met winterse neerslag en gladheid. | Gewijzigd: 27 januari 2015, 17:00 uur, door Tatanka
Zou het niet kunnen zijn, dat de temperaturen (tijdelijk). Zo onderuit gaan, dat GFS wel eens gelijk kan krijgen met
ps. Moderatoren, wanneer dit niet in het juiste forum staat, voel u vrij om het te verplaatsen. Ben gewoon echt benieuwd naar de mening van experts Dat lijkt me sterk want harmonie laat al die forse intensiteit zien forser dan gfs zelfs...dus dan had die zelf al dat signaal moeten geven. Dan schort er waarschijnlijk wat op hoogte. | Gewijzigd: 27 januari 2015, 16:55 uur, door Tatanka
Citaat van Stefanv, dinsdag 27 januari 2015, 16:51 uur Ook in de nieuwe run(12Z) houdt GFS vol..
-Afbeeldingen-
Maar die temperatuur op 2 meter he... Harmonie laat ongeveer dezelfde temperatuur zien op dat tijdstip.
We zien wel wat het wordt, 1 model zal uiteindelijk min of meer gelijk krijgen
Berichten samengevoegd door Stefanv
-afbeeling-
Het lijkt wel op een mislukt tafellaken, met zoveel verschillende kleuren
Denk dat er niet veel positief in de verwachting staat voor onze regio deze winter. Vorige kansje ook al net daar buiten 5 - 10 cm sneeuw en hier een kletsnatte papperige cm sneeuw. Maar als je dan kijkt naar hetzelfde model, op een ander site, dan zitten we wel in het gebied van sneeuw, maar bovenstaand kaartje zegt ook al veel. :/
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Denk dat er niet veel positief in de verwachting staat voor onze regio deze winter. Vorige kansje ook al net daar buiten 5 - 10 cm sneeuw en hier een kletsnatte papperige cm sneeuw. Maar als je dan kijkt naar hetzelfde model, op een ander site, dan zitten we wel in het gebied van sneeuw, maar bovenstaand kaartje zegt ook al veel. :/
De nieuwe gfs is ook weer prachtig voor volgend weekend en daarna, echt enorme hoeveelheden sneeuw mogelijk en ik denk dat we dan hier onze pot sneeuw zullen krijgen want de stroming is dan meer noordwestelijk en met kustconvergentie voor de engelse kust wordt er echt veel neerslag berekent.
edit: deze run is echt niet normaal, gewoon om je vingers bij af te likken, vooral voor centraal belgie en zeeland gewoon 3 dagen aan 1 stuk door sneeuwbuien en misschien nog langer want de run loopt nog niet verder.
edit 2: 4 dagen sneeuwbuien aan 1 stuk | Gewijzigd: 27 januari 2015, 17:28 uur, door Jenss
Boven de 10 cm?! Dat zou geweldig zijn!
edit: deze run is echt niet normaal, gewoon om je vingers bij af te likken, vooral voor centraal belgie en zeeland gewoon 3 dagen aan 1 stuk door sneeuwbuien en misschien nog langer want de run loopt nog niet verder.
Hopelijk geen koude uitbijter
EDIT: zou je een paar kaartjes kunnen posten? | Gewijzigd: 27 januari 2015, 17:33 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Bovenstaande kaartje zegt niks...het is al een paar keer gezegt Stefan zegt het er nou ook weer bij en pats boem meteen 2 reacties gewoon een kwestie van lezen. We krijgen te maken met buien niet met een neerslagfront die je van mijlenver aan ziet komen. Daar kunnen de modellen een veel beter globaal beeld in geven. De acummulaties waren dan afgelopen weekend tot bijna op de cm naauwkeurig..ik had 3/5cm ik kreeg 5cm lokaal zijn er altijd wel wat plekken geweest die daar iets boven of onder zaten.
Een bui kan in zeg maar wat antwerpen net zo goed 5cm opleveren 7cm of 12 cm. Dat vind je niet terug op de kaarten
Tevens wil ik jullie er op wijzen dat dit kansen zijn in week 5 en niet volgende weekend....eind week 6 | Gewijzigd: 27 januari 2015, 17:36 uur, door Tatanka
Mijn voorspelling is dat er nergens een dek van meer dan 3 cm komt te liggen. Als er al ergens een dek ontstaat, zal die het hooguit een paar uur volhouden. GFS is helemaal de weg kwijt, want die berekent momenteel ook een sneeuwdek in oost NL