Ik belicht allereerst even de kans voor morgen daarbij zal de focus meer liggen op onweer/windstoten mogelijk later woensdagavond al de eerste winterse buien. In mijn eerdere updates heb ik al laten doorschermeren dat gfs het enigste model was die sneeuw liet zien. Die vanaf moment verschijnen op de kaarten daar voor ging daarbij is gebleven en dat nou nog steeds doet. Ik had nog de stille hoop dat de korte termijn modellen daar in mee zouden gaan maar dat mocht tot op heden niet zo zijn. Hetgeen overigens nog steeds kan op 24 uur van de kans >>ook gfs kan het bij het juiste eind hebben. Maar dat vind ik op een zodanig laag pitje dat ik daar nou dus geen concrete kans voor kan neerzetten>>>>voor dat verhaal is het extra nowcasten!!. De rest van de kansen richting het weekend wijzen zich van zelf gedurende verloop topic. Ik zal regelmatig terug komen op elke kans richting het weekend.
Wat zien we morgen in grote lijnen dan wel terug.
Woensdagmiddag trekt een actieve koufront van noordwest naar zuidoost over het land. Het koufront is onstabiel van opbouw is mogelijk opgelijnd modellen laten dit ook duidelijk zien (Harmonie en Wrf4km pak ik daarvoor Ec,hirlam en Gfs zijn globaler). Op het koufront zelf kan al onweer zitten met name op de 2e Kf die actiever is omdat daar snel een trog op in gaat. Maar de wat meer onweer gerelateerde buien zitten achter dat koufront met het oplopen van de 500hpa tot -40.>>>Verder naar de nacht van donderdag toe.
Hier de situatie morgen om 12z een beginnend met een zwakke oclussie>> daarachter dubbel constructie kf's >> en daarachter al de troggen voor later woe/do.
Onstabiliteit rond koufront morgen zien we terug in de orde van 300-500 k/j heel benelux koufront mee liftend. Verspreid over benelux kansen maar accent ligt op de kustregio's..maar advectief kunnen ze ver komen nowcasten!!. Schering op koufront 40-35kts veelal goed georganiseerd multicell op buienlijn mogelijk Lewp trekjes. Op de buienlijn zijn convectieve windstoten niet uitgesloten kansen daarop kust het hoogst..maar ook landwaarts op de lijn aan de kust tot 90km landinwaarts 75-80km. Daarbij staat aan de kust een stormachtige wind
Harmomie koufront.
Knmi waarschuwingen voor windstoten.http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/regio.php?pr=NH
Mvg Tatanka
| Gewijzigd: 27 januari 2015, 12:57 uur, door Tatanka
Maak even een Gifje van de kaartjes van weeronline (de kaartjes waar de mods aan kunnen , kunnen zij alleen posten + enkele andere betalende leden )
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ja die blijft positief daan en zeelander dat zet ik ook in mijn stuk...maar goed helaas te weinig om daar helemaal in mee te gaan. Gewoon lekker in je achterhoofd houden het zal mooi meegenomen zijn >>>>>maar met een flinke slag om de arm. Nowcasten morgen!!
Hier nog de Gfs run.
Sneeuwval grens...vorstgrens...freezing grens het komt allemaal op zelfde neer morgen bij gfs gewoon goed eveneens de Dp's..theta-e's.
| Gewijzigd: 27 januari 2015, 12:03 uur, door Tatanka
Tussen zaterdag en dinsdag nog meer sneeuwkansen dan tussen woensdag en zaterdag, is dit realistisch te noemen want lijkt of we maar alleen sneeuwk krijgen na donderdag?
| Gewijzigd: 27 januari 2015, 12:16 uur, door thunderstorms_4ever
Los daarvan een goed stuk. Morgen een "mwa"-dag, mar ik had eigenlijk het idee dat het vooral donderdag zou zijn, de"mwah, het kan" kansen voor morgen stonden toch nooit echt op de kaart? Die stonden al een tijd op de kaarten maar omdat we allemaal de pijlen op sneeuw hebben. Is dat er niet aan toe gekomen ik kan ook niet alles belichten Croon. Die kans voor onweer/windstoten was er altijd en het sneeuwverhaal minder.
Zie PB omtrent pantoffel verhaal. | Gewijzigd: 27 januari 2015, 12:45 uur, door Tatanka
Of guur weer, veel wind en regen en onweer.
Of het ontploft morgenavond op dit forum (= sneeuw, aangezien een aantal noodzakelijke factoren aanwezig zijn, dauwpunt, Theta, 850 HPA) morgenavond en we staan donderdag in 800 km file?
-afbeelding-
Maar dit zal toch natte sneeuw zijn, neem ik aan??
Ja lijkt me wel. Temperaturen ruim boven nul. Kan nog iets zakken door neerslagafkoeling maar dan nog.. De andere modellen laten geen sneeuw zien morgen dus het lijkt me onwaarschijnlijk dat GFS gelijk krijgt( ook gezien de temp die ze zelf berekenen).
Deze is zelfs voor 19:00
Donderdag is interessanter:
GFS06Z
16:00
Temp op 5cm hoogte:
dauwpunten:
EC00Z op het zelfde tijdstip als GFS hierboven:
Temp 2 meter:
Dauwpunten:
Ik vind het wel erg fragiel allemaal. Maar hopen dat het een keer mee zit!
Edit: Donderdagavond ziet er nog wat beter uit.
Voor het westen helaas weinig hoop met aanlandige wind. | Gewijzigd: 27 januari 2015, 16:10 uur, door Stefanv
Maar dit zal toch natte sneeuw zijn, neem ik aan??
Als het aan model Gfs ligt niet nee gewoon droge sneeuw alle waardes zij goed en staan op sneeuw bij dat model...als dit model al gelijk krijgt als zal dit woensdag niet blijven liggen mischien tijdelijk even door de intensiteit. En de modellen harmonie,hirlam en Ec zien dit ook niet. Dus de sneeuwkans hangt af van 1 model staat duidelijk in hoofdbericht en ook nog eens in een latere post hier van mij in dit topic.http://www.onweer-online.nl/forum/topic/42030/sneeuwonweerskansen-week-5/#message450105
| Gewijzigd: 27 januari 2015, 15:51 uur, door Tatanka
http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/harmonie/?tau=37&element=t2m
Die is altijd al slecht in het voorspellen van sneeuw...GME rolt nu binnen. Zie nu al dat het laag een andere koers opgaat namelijk langs de westzijde van ons land in plaats van eroverheen gaat..zal straks eens kijken wat de impact daarvan is. Iedergeval is de lucht WOE op 500 hpa lager dan eerdere runs...