Volgens mij komt het eraan, maar het is een lastig te voorspellen situatie. Dat moet iedereen wel even in hun achterhoofd houden!
http://europa.buienradar.nl/
Het eerste "echte" onweer van 2015 is een feit !
Hoorde zonet de donder hier in Stiens!
Ja, maar hoe kun je de rotatie zien ? Het is pikdonker buiten :p En op de radar kan je dit toch niet zien.
Jens, ik waardeer je bijdrage aan het forum in verschillende topics. Jij hebt je beter verdiept in het weet dan mij, al ben ik al jaren geïnteresseerd en verzot (op zijn Belgisch) in het weer.
Ja, maar hoe kun je de rotatie zien ? Het is pikdonker buiten :p En op de radar kan je dit toch niet zien.
helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit, maar aan de vorm van een bui en de plaats waar hij zich juist bevindt in het buiencomplex( meestal is de zuidelijkste bui een supercel). Ook wanneer hij redelijk geisoleerd is(zoals nu) en het lang volhoudt is er een grote kans dat het een supercel is.
Ook de zeer hevige neerslagintensiteit en soms kan je hem ook zien ronddraaien op de radar.
@silvato bedankt voor je compliment, dat is fijn om te horen. | Gewijzigd: 13 januari 2015, 20:59 uur, door Jenss
helemaal zeker weet je het natuurlijk nooit, maar aan de vorm van een bui en de plaats waar hij zich juist bevindt in het buiencomplex( meestal is de zuidelijkste bui een supercel). Ook wanneer hij redelijk geisoleerd is(zoals nu) en het lang volhoudt is er een grote kans dat het een supercel is.
Ook de zeer hevige neerslagintensiteit en soms kan je hem ook zien ronddraaien op de radar
Je kunt het wel zeker weten als je een hook/bow-echo ziet op de radar. Maar dat heb ik tot nu toe nog niet kunnen spotten. Opvallende bui is het wel, aardig wat bliksemactiviteit en een flinke rode pit op de radar. Schering is ook genoeg op de verschillende luchtlagen. Maar toch betwijfel ik het of het een supercel is, de kans is zeker aanwezig, daar ligt het niet aan. Iemand in het noorden die foto's kan maken?
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Ook de zeer hevige neerslagintensiteit en soms kan je hem ook zien ronddraaien op de radar.
Bedankt voor de uitleg ! En die bui (supercell) gaat lekker door! Hopelijk nog wat in het westen van België