Wil je dat staafdiagram eens laten zien? Ben benieuwd! Nou zelfs 35% voor midden nl de bilt.
-afbeelding-
Winterhalfjaar (november-april**): vlagerige wind met uitschieters van meer dan 120 km per uur in de kuststrook en/of meer dan 100 km/uur in het binnenland.
35%kans dus daarom ook een aandachtspunt zoals beschreven in de guidance..
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het EPS laat weinig aan de verbeelding over. Het patroon is eenduidig en weinig winters gezien het geschetste synoptische beeld. Met de frontale systemen in de buurt en de actieve jet zien we een onstuimige atmosfeer. Voor zaterdag is de wind het aandachtspunt in een brede warme sector en nabij het koufront. Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware windstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u. Ook de rest van de aandachtsperiode is er van tijd tot tijd veel wind.
Waar vind je dat kaartje? | Gewijzigd: 8 januari 2015, 18:33 uur, door Stefanv
Voorlopig is dit van mijn kant even laaste bericht komende dagen moet ik voor hier nog even kijken..hoe ik zit qua tijd voor nieuwe updates. Ik heb ook nog mijn eigen pagina.
Mvg niels.
Oke, zal ik zeker lezen. En ik begrijp het volkomen, je hebt nog een leven buiten deze site ook he !
De synoptische situatie voor de aandachtsperiode is eenduidig en eenvoudig. Er is sprake van lagedruk in het noordelijk gedeelte van de Atlantische Oceaan dit zorgt voor een zonale weststroming zowel aan de grond als in de bovenlucht. De licht meanderende straalstroom zorgt ervoor dat in de in- en uitgangen golven worden aangeslagen wat leidt tot cyclogenese en in het aandachtsgebied soms veel wind.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Het EPS laat weinig aan de verbeelding over. Het patroon is eenduidig en weinig winters gezien het geschetste synoptische beeld. Met de frontale systemen in de buurt en de actieve jet zien we een onstuimige atmosfeer. Voor zaterdag is de wind het aandachtspunt in een brede warme sector en nabij het koufront. Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware windstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u. Ook de rest van de aandachtsperiode is er van tijd tot tijd veel wind.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Zacht en wisselvallig. Vooral zaterdag veel wind.
Samenvatting EPS-periode:
Zeer waarschijnlijk voortzetting van het zachte en wisselvallige weer met af en toe veel wind.
Paraaf meteoroloog: diepevee
Uitgifte: 07/01/2015 04.25 uur LT
Ook de shear is aardig hoog. Met een wind schering tussen de 48-53 en en met wat CAPE is de kans op Supercells aanwezig in het noordoosten van Nederland. Vooral vrijdag ochtend is er een kans aanwezig. Daarna trekt het Duitsland in waar de waardes nog iets hoger komen te liggen. Of dit gaat lukken moet er een goeie organisatie wezen van de buien, want met een zeer sterke wind op hoogte is de kans groot dat de buien kapot zullen waaien.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
SYNOPTISCHE SITUATIE:
In een warme sector voert een zuidwestelijke stroming vochtige lucht aan. Het golvende koufront ligt vandaag van zuidwest naar noordoost over ons land en een actieve golf trekt vanmiddag over het land. Later vanmiddag trekt het koufront zuidoostwaarts en verlaat vanavond het zuidoosten. Komende nacht volgt een doorstroomde trekrug. Morgenochtend passeert een occluderend frontaal systeem. Deze wordt vrij snel gevolgd door een volgend warmtefront welke vrijdagavond alweer het zuidwesten bereikt.
MODELBEOORDELING:
Modellen zijn grootschalig gezien behoorlijk consistent. Aandachtspunt is de wind voor deze periode.
WIND:
Morgenochtend bij de occlusie veel wind, met in het Waddengebied kans op een zuidwesterstorm. Zware windstoten aan de kust en kustprovincies in de orde van 80-100 km/u met de hoogste uitschieters vlak aan zee (code geel). Morgen in de middag wordt het tijdelijk minder maar in de volgende warme sector nemen wind en uitschieters alweer toe en dit is de opmaat naar ook de zaterdag met veel wind.
BEWOLKING:
Tot aan koufrontpassage op uitgebreide schaal ST met daarboven een gelaagd pakket frontale bewolking. Zeker bij de actieve golf verder dalende basis. Na koufrontpassage cumuliform wolkenbeeld met op de volgende occlusie opnieuw ST kansen. Dit gaat vervolgens over in het volgende warmtefront waarbij ook ST verwacht wordt. Harmonie geeft m.i. het beste weer.
NEERSLAG:
Momenteel meest lichte (mot)regen. Bij de golf (momenteel bij ingang Kanaal) matige regenval en dit kan lokaal best veel regen opleveren, zeker in de zuidoostelijke helft met cumulatief 10-20 mm. Bij de occlusie niet al teveel neerslag, op nadering van het volgende warmtefront vrijdagavond van het (zuid)westen uit opnieuw perioden met regen. (Onweerssignaal bij stabiele opbouw in Harmonie wordt genegeerd)
ZICHT:
10+ km, in neerslag 3-8 km, in motregen en bij de actieve golf lokaal minder dan 3 km.
TEMPERATUUR:
Vandaag niet al teveel dagelijkse gang, temperatuur is deze periode vooral advectief bepaald. Vandaag Tx graad of 8. Morgen wordt met de zuidwestelijke stroming zachte lucht aangevoerd, dan maxima van rond 10 C.
KNMI
| Gewijzigd: 8 januari 2015, 07:18 uur, door Lako
-afbeelding-
Dit was nog iets te optimistisch, ondertussen zit het gebied tussen Brussel, Aalst en Antwerpen (donkerblauw) al tegen de 30 mm aan. In West- en oost Vlaanderen is er zo'n 20 à 25 mm regen gevallen (en al terug droog), Vlaams-Brabant en Antwerpen 25 à 30, in Limburg 15 à 20mm maar daar moet nog een deel van het front, dat aan het uitdoven is, passeren. (bron KMI, waterinfo.be)
Het is me al vaker opgevallen dat GFS op korte termijn zulke 'regenbommen' wel goed weet te situeren en meestal correct zijn waar de meeste regen valt, maar dat ze die dan wel onderschatten. Heeft iemand die trend ook al opgemerkt?
| Gewijzigd: 8 januari 2015, 18:34 uur, door Stefanv
http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/?tau=3®io=bx&element=slp
- vrijdagochtend 9 januari
- zaterdagmiddag 10 januari
- zondagavond 11 januari (9 Bft net buiten de wadden)
- maandagmiddag 12 januari
- donderdagochtend 15 januari (tot 10 Bft op de Wadden)
- vrijdagavond 16 januari.
Dit is 6x in 8 dagen... | Gewijzigd: 8 januari 2015, 18:02 uur, door Frankieboy001
Ps drenthe en utrecht er ook bij voor morgen voor zaterdag geheel nl voorwaarschuwing.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/ | Gewijzigd: 8 januari 2015, 18:30 uur, door Tatanka
Noodweercentrale
Is dat niet een klein beetje overdreven?...
We zullen het zien de komende dagen.
Gezien de kans her en der in Nederland op zo'n windstoten, kunnen er zeker zo'n windstoten optreden. Voor zover ik weet op de wadden en vlak aan de kusten van NL die liggen in de buurt van de wadden. Zeker bij plaatsen waar geen weerstations staan, en plekken waar het meer open is (kan moeilijk zijn dat overal de wind gemeten word ) kan je zeker die snelheden halen
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Let op:
- verschillende tijden
- meer info: http://www.weerplaza.nl/weerkaarten/?tau=27®io=bx&element=slp