edit callie-p : ik heb dat plaatje verwijderd. Tatanka had heel scherp opgemerkt dat het een 850hPa kaartje was... gaat dus nergens over dit kaartje...
| Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:12 uur, door Callie-P
http://www.windguru.cz/nl/index.php?sc=48303
beste lako is dit een betaald plaatje van wetteronline? want kan nergens dat plaatje vinden op de site
of heb je misschien een link?
| Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:02 uur, door Callie-P
Stukje uit de Guidance:
Met de frontale systemen in de buurt en de actieve jet zien we een onstuimige atmosfeer. Dit leidt donderdag tot veel neerslag, EPS gaat uit van etmaalsommen van 10-30 mm. Voor zaterdag is de wind het aandachtspunt in een brede warme sector en nabij het koufront. Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware winstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u. Ook de rest van de aandachtsperiode is er van tijd tot tijd veel wind.
Komend weekend wordt het zeker geen mooi weekend.. nou ja " zeker" laat ik het zo zeggen het lijkt niet zo te zijn dat we terrassenweer krijgen.
Maar er is wel veel onzekerheid hoe deze storm zich gaat verplaatsen. Persoonlijk denk ik dat het zeker wel heel stevig gaat waaien aan de kust maar ik denk dat een mogelijke echte storm zich gaat beperken tot het waddengebied.
Wat wel elke keer terugkomt in de kaarten zijjn de zware windstoten die voor het hele land gelden.
Ik volg dit lagedruk gebiedje nou al een paar dagen en GFS en EC laten eigenlijk constant precies hetzelfde pad zien..
Nuance is dat EC de kern ten noorden van Oslo laat langs trekken en GFS laat hem over Oslo gaan.
Echter dit wil niet zeggen dat het bladstil is in de rest van het land.. tegen de wind in fietsen kan best wel even pittig zijn..
Hieronder 3 setjes van kaarten waarop 1 setje opvalt want EC laat pas op zondag de hardste bodemwind zien terwijjl de storm zelf eigenlijk op zaterdag voorbij trekt..
De vaantjes hieronder werken als volgt.. elk streepje is 10 knopen wind en een half streepje is 5 knopen.
windkracht 8 is vanaf 34 knopen.
De windstoten hieronder zijn wel serieuze jongens want hier zit men wel rond de 9 bfrt en in het noorden zelfs 10.. maar let op dit zijn windstoten plus deze onderste 2 kaarten zijn erg indicatief.
Kortom het zal aan zee zeker afzien zijn
| Gewijzigd: 6 januari 2015, 11:43 uur, door Callie-P
beste lako is dit een betaald plaatje van wetteronline? want kan nergens dat plaatje vinden op de site
geen idee waar deze vandaan komt.. op wetteronline kan ik hem i.e.g niet (meer) vinden. Edit Tatanka had heel goed gezien dat het een 850hPa kaartje was. heeft dus helemaal NIETS te maken met bodemwind...
Dit is het laatste plaatje van Wetteronline...( hierop kan je mooi zien dat de storm inderdaad noordelijk langs trekt)
| Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:13 uur, door Callie-P
Vanaf vrijdag zien we al een gestage opbouw richting zaterdag. Langs de noord-west kust maar met name de wadden.(8/9bft stormachtig/storm) momenteel op de kaarten. Een echt zeer zware storm lijkt denemarken aan te gaan doen 11/12bft (volle westerstorm). En windstoten aldaar met pieken tot 140+km per uur. Daar dus kans op serieuze ontwrichting van de kustlijn/dagelijks leven.
Aandachtspunt voor ons land gaat het op grote schaal meer uit naar de windstoten. Vrijdag al door een uitdiepend laagje 975mb tussen schotland en denemarken. En vervolgens op zaterdag snel gevolgt door zijn grotere broer met 965mb iets meer uitgediept (vrijwel bijna zelfde koers iets zuidelijker). Hoever deze gaan reiken en ook het uurgemiddelde is afhankelijk hoever zich deze knapen nog gaan uitdiepen. Zakken ze iets zuidelijker af de noordzee in dan meteen een flinke toename windstoten en uurgemiddelde.(Later meer).
Gedurende de periode hou ik het vooralsnog op 100-120 km langs de Nw-kust/wadden. En landinwaarts toch ook 75-100 km per uur,hetgeen vrij fors is. Over belgie oogt het wat rustiger vanwege de noordelijke ligging van de laagjes. Maar ook daar komen signalen terug 75-90 km per uur boven land.(vrijdag/zaterdag). Let op hier komen de convectieve windstoten op koufronten nog bij waarvan de modellen morgen binnen druppelen (Wrf4km/harmonie).
Vanaf morgen dus al inzage in harmonie/wrf4km dan ook nieuw bericht. Gezien er ook veel buien meekomen,betere kijk op convectieve windstoten.
Ik post geen kaarten bij deze omdat calliep die hier al boven heeft getoond.
Ps: De kaart die Lako gepost heeft is zwaar overdreven van wetteronline althans op 850hpa niet. Maar op 850hpa kan ik ook wel orkaanberichten zetten vrijwel elke week. Sensatie ten top dat bericht!!!
Mvg niels.
Edit Callie-p : ik zat al met smart op je te wachten | Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:00 uur, door Callie-P
Kweet niet waar je hebt gekeken.. maar de 6h run is niet veel anders dan de 0h run ...
Nog steeds een (tijjdelijke) blokkade rond de 20ste januari... en daarna een paar keer sneeuwkansen vanaf 216h... dus ik weet niet hoor... niet veel veranderd...( of het uitkomt is een ander verhaal )
p.s. in mijn openingspost heb ik overigens ook gemeld dat de blokkade tijjdelijk was...maar zoals je zelf herhaaldelijk gezegd hebt.. lange termijn.. laten we eerst maar eens weer een weekje wachten totdat de blokkade geweest is( als deze komt)
| Gewijzigd: 6 januari 2015, 12:27 uur, door Callie-P
bv dank
bv dank Ja dat moet de komende dagen allemaal duidelijk worden. Maar wat je nou schetst 200 km zuidelijker/noorderlijker is wel heel rigoreus (maar cker niet onmogelijk) gezien de tijdspanne. Vooralsnog zie ik kleine tekenen van rapid cyclonessis (Uitdiepen) terug in de modellen.
Verder bestaat altijd de mogelijkheid op secundaire laagjes onder de invloed van de lagen die nou in de modellen staan. Die elk ook weer venijnig uit kunnen pakken. Vooralsnog zitten Ec en gfs aardig op 1 lijn zei het Ec iets later komt met de wind opties. De secundaire opties zie ik nog niet terug daarvoor zitten we nog te ver van de situatie.
Op je vraag waardoor ze bepaalde koersen gaan aanemen is afhankelijk van het golvende patroon in de straalstroom zie hier.http://nl.wikipedia.org/wiki/Lagedrukgebied
Dus vooralsnog een gestage ontwikkeling. Met aandachtspunten op eerdere berichten van mij en calliep.
| Gewijzigd: 6 januari 2015, 13:32 uur, door Tatanka
Gezien de ligging van de jet-stream zatermiddag, net boven Nederland met een gemiddelde snelheid van ca. 170 kn (= 315 km/u (1 kn = 1,852 km/u)) kan het verder uitdiepen van de depressie activeren of onder de jet-stream ontstaat een kleine felle randstoring (nog geen tekenen gezien op de luchtdruk weerkaart).
Opvallend is verder, dat de gemiddelde snelheid van de jet-stream boven Nederland met ca. 20 kn is toegenomen t.o.v. gisteren.
Gezien de ligging van de jet-stream zatermiddag, net boven Nederland met een gemiddelde snelheid van ca. 170 kn (= 315 km/u (1 kn = 1,852 km/u)) kan het verder uitdiepen van de depressie activeren of onder de jet-stream ontstaat een kleine felle randstoring (nog geen tekenen gezien op de luchtdruk weerkaart).
Opvallend is verder, dat de gemiddelde snelheid van de jet-stream boven Nederland met ca. 20 kn is toegenomen t.o.v. gisteren.
Juist voor de 2e laag op zaterdag iets meer opties voor een zuiderlijk koers jetstream zakt dan ook af en vertoond meer golvend beeld...voor vrijdag lijkt ie wat contstanter in de uitvoer richting scandinavie. Maar nog steeds in deze setting genoeg voor windkansen op vrijdag al.
| Gewijzigd: 6 januari 2015, 13:52 uur, door Tatanka
Ik heb eindelijk kans gezien mijn onweerskaarten van 2014 bij te werken en vorig jaar was 6 januari alweer de tweede dag dat het ergens in nederland onweerde volgens de KNMI bliksemkaarten. Nu staan we sinds 27 december 2014 droog...
ik vond dat plaatje op twitter (van wetteronline.de). Vast om sensatie te maken, vond het plaaje ook al erg onduidelijk
Stukje uit de Guidance:
Met de frontale systemen in de buurt en de actieve jet zien we een onstuimige atmosfeer. Dit leidt donderdag tot veel neerslag, EPS gaat uit van etmaalsommen van 10-30 mm. Voor zaterdag is de wind het aandachtspunt in een brede warme sector en nabij het koufront. Overschrijding op weeralarmkansen is een aandachtspunt met zware winstoten boven land van 75-100 en aan zee 100-120 km/u. Ook de rest van de aandachtsperiode is er van tijd tot tijd veel wind.
De weeralarm criteria worden zo goed als zeker niet bereikt, dus waarom roep je nu zomaar zoiets uit het niets?
Stukje uit de Guidance:
De weeralarm criteria worden zo goed als zeker niet bereikt, dus waarom roep je nu zomaar zoiets uit het niets? Nou, die kans is volgens het staafdiagram 30 %. Criteria is namelijk >100 km/h. Vandaar dat ze genoemd worden.
Volgens mij moeten jullie de posts van Tatanka en van mij maar eens opnieuw lezen.
ik gaf al aan dat de storm zoals hij nu op de kaarten staat nog niet echt indruk maakt, maar tegelijkertijd zullen de windvlagen mogelijk(!) een aandachtspunt zijn...zie post tatanka...