Komt de wind uit het noorderland,
lang houdt de winter stand
Noordenwind met volle maan, (4 feb 0.10hr = volle maan)
kondigt een strenge winter aan.
Gaat 't na noorden-/of oostenwind vriezen,
dan houdt de vorst lang aan
| Gewijzigd: 25 januari 2015, 23:20 uur, door Sven
1. Waar vanaf donderdag de sneeuw vandaan komt die ligt momenteel nog in Canada
2. Dit stelsel met tegen de -50 graden op 500hpa draait links om en een deel wordt over 40 uur…
3.…als door een katapult afgeschoten
4. en komt boven NL op zaterdag 31ste in 120uur..
Het is nog echt te ver om daar iets zinnigs op te zeggen, maar de voortekenen en ingrediënten zijn aanwezig, ben erg nieuwsgierig naar de runs van morgen...
Zeer koude lucht komt steeds dichterbij, zelfs op 10hpa vlak -72 op 8 februari.
Kijk ook naar de temps in Duitsland....tot -25
Koufront voor > mogelijke tijdelijke sneeuwval <om 12z bij uk...daarachter zien wel al 1 van de vele troggen die voor de dikke sneeuwbuien gaan zorgen die in beide modellen staan.>>>Donderdag.
Bij gfs zit alles wel snor op hoogte gewoon topwaardes voor sneeuw woensdag namiddag in de avond zelfs nog beter. Blijft dit dan liggen(Ja dit blijft liggen wel met zo"n intensiteit). Maar is de 2m temp dan niet te hoog 4/5 graden,nee voor neerslag afkoeling niet die gaat makkelijk naar nulgraden niveau. En wat de modellen laten zien aan temps na de sneeuwval ben ik ook niet zo cker van is goed mogelijk hoor. Ik denk van niet we zien al die daling van de pluims >>>andere leden nachtvorst. En met nog veel sneeuwbuien op donderdag in het verschiet denk ik dat er best wel wat blijft liggen. Hoeveel ??
| Gewijzigd: 26 januari 2015, 08:46 uur, door Tatanka
Ja dat wij ook een poging doen om goed in hun voetsporen te gaan treden deze week.
Nee roelie soms kan je dingen uit een amerikaanse winter terughalen op hier. Maar ik heb me dr verder niet in verdiept. Mocht dat zo zijn heeft dat pas veel later invloed. Om heel eerlijk te zijn vind ik het momenteel ook niet intressant met zon week hier voor de boeg.
Dat centrum van de Benelux ligt toch echt in Noord-Brabant...
http://www.omroepbrabant.nl/?news/1546591263/Het+middelpunt+van+de+Benelux+ligt+in+Brabant,+maar+waar.aspx
lees al een heel tijdje mee en ben nog een leek hoor.
Maar nu toch ook maar eens ingelogd om af en toe een mee te kunnen praten / vragen.
Vind vaak leuke stukken voorbij komen.
Vraag, hoe groot is de kans op dit moment dat we nu vanaf woensdag / donderdag de winter in gaan duiken.
Ik mis trouwens volgens mij al een tijdje het stoplicht van Callie, klopt dat?
Edit svenne: welkom bij O-O!!! Lees hier zeker mee wat betreft de komende dagen, dan zul je het antwoord wel lezen
Edit Callie-p: stond in een redelijk grote post afgelopen zondag ochtend -> linkje naar stoplicht daarin kun je ook lezen wat ik zelf verwacht de komende periode.. maar zoals Tatanka zegt.." laten we genieten van de komende week " en als er geen sneeuw in Den Haag valt dan komt Tatanka dat hier brengen ( weet hij nog niet )
| Gewijzigd: 26 januari 2015, 11:31 uur, door Callie-P
lees al een heel tijdje mee en ben nog een leek hoor.
Maar nu toch ook maar eens ingelogd om af en toe een mee te kunnen praten / vragen.
Vind vaak leuke stukken voorbij komen.
Vraag, hoe groot is de kans op dit moment dat we nu vanaf woensdag / donderdag de winter in gaan duiken.
Ik mis trouwens volgens mij al een tijdje het stoplicht van Callie, klopt dat?
Dat ligt eraan wat je onder winter verstaat. De kaarten zijn de afgelopen dagen wat verslechterd, waardoor het wat minder koud lijkt te worden. Er is kans op 1 of een paar keer een regen-, natte sneeuw- of sneeuwzone of dito buien. De temperatuur lijkt overdag ruim boven nul te komen en 's nachts net daar onder.
De EC oper laat het na het weekend wel wat kouder worden, maar als ik de kaarten bekijk lijkt de westenwind er daarna snel in te komen. Verder laat het GFS ensemble geen eens 1x vorst zien in De Bilt de komende 15 dagen.
De onzekerheid is dus groot. Kans op diepwinters weer is zeer klein, de kans op kwakkelweer is aanwezig, net als de kans op normale temperaturen.
| Gewijzigd: 26 januari 2015, 11:31 uur, door Callie-P
Edit Callie-p : Ghi dat riekt naar een uitdaging :)
Zie ook de Cape op donderdag op meer dagen komt dit terug...500hpa rond de -40.
| Gewijzigd: 26 januari 2015, 11:32 uur, door Callie-P
Zie ook de Cape op donderdag op meer dagen komt dit terug...500hpa rond de -40. Eventjes off topic: ergens zou het al minder erg zijn moest ik geen sneeuw krijgen, al was het maar dat ik je die pantoffel wil zien opvreten
Edit Callie-p : daar sluit ik mij zoooooo bijj aan
| Gewijzigd: 26 januari 2015, 11:33 uur, door Callie-P
Dat is zeer goed mogelijk je ziet die buiencomplexen ook terug komen in de modellen. De onstabiliteit is erna de 500hpa is sterk genoeg om de buien ver benelux in te pompen. Maar in hoeverre dit geclusterd gaat worden hangt af van de schering. En dr zal genowcast moeten worden voor dit soort buien. Voor een beetje meer inzage zullen we moeten wachten op harmonie en wrf4km wat ik al een paar keer heb gezegt. Die pakken het convectieve verhaal meer dan gfs en Ec. Maar dat zulke modellen al dit soort signalen afgeven is al zeer hoopgevend. | Gewijzigd: 26 januari 2015, 10:01 uur, door Tatanka
Dat is zeer goed mogelijk je ziet die buiencomplexen ook terug komen in de modellen. De onstabiliteit is erna de 500hpa is sterk genoeg om de buien ver benelux in te pompen. Maar in hoeverre dit geclusterd gaat worden hangt af van de schering. En dr zal genowcast moeten worden voor dit soort buien. Voor een beetje meer inzage zullen we moeten wachten op harmonie en wrf4km wat ik al een paar keer heb gezegt. Die pakken het convectieve verhaal meer dan gfs en Ec. Maar dat zulke modellen al dit soort signalen afgeven is al zeer hoopgevend.
Top kan nog eens veel sneeuw worden dus.
gaan wel clusteren noord en wadden zee ,mocht de voorspelde uitkomen