Bij ijzel is het hoger in de lucht boven 0, waardoor de sneeuw ontdooit en later op de bevroren ondergrond een ijslaagje vormt. Op onderstaande kaart zie je de verwachte temperatuur op zo'n 750 meter hoogte van GFS. Daar waar het groen is, is het beneden 0, daar waar het geel is, is het boven 0.
Dat zie je ook terug in de sneeuwverwachting.
Klik maar eens op deze link hoe ijzel werkt....: https://pbs.twimg.com/tweet_video/B8DoDuWCUAAdQ4Q.mp4
GFS18Z:
HiRLAM18Z lijkt op WRF. Loop van 00:00 tot 12:00:
| Gewijzigd: 23 januari 2015, 23:09 uur, door Stefanv
Ik heb me de moeite genomen om nog even terug te kijken wat gisteravond laat onze huiskamers binnen is gekomen. Oordeel zelf.
Nou ook nog wat posten terug kijken en de kaarten en de pluimen en je ziet dat ze niet alleen waren. Ik geef toe ik heb hier niet alles kunnen lezen en ik heb het weer van vandaag oko niet zo vaak hier voorbij zien komen
Bij ijzel is het hoger in de lucht boven 0, waardoor de sneeuw ontdooit en later op de bevroren ondergrond een ijslaagje vormt. Op onderstaande kaart zie je de verwachte temperatuur op zo'n 750 meter hoogte van GFS. Daar waar het groen is, is het beneden 0, daar waar het geel is, is het boven 0.
Dat zie je ook terug in de sneeuwverwachting.Klik maar eens op deze link hoe ijzel werkt....: https://pbs.twimg.com/tweet_video/B8DoDuWCUAAdQ4Q.mp4
Dank je wel roberto
| Gewijzigd: 24 januari 2015, 00:04 uur, door Stefanv
Edit svenne: is al sinds deze namiddag (werd hier reeds gepost) | Gewijzigd: 24 januari 2015, 00:13 uur, door Sven
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Ik heb me de moeite genomen om nog even terug te kijken wat gisteravond laat onze huiskamers binnen is gekomen. Oordeel zelf.
Nou ook nog wat posten terug kijken en de kaarten en de pluimen en je ziet dat ze niet alleen waren. Ik geef toe ik heb hier niet alles kunnen lezen en ik heb het weer van vandaag oko niet zo vaak hier voorbij zien komen
Heb ik ook gedaan, en vooral die over aanstaande lentedag....donderdag 29ste, ik zal deze zo nog even citeren...
Die wordt niet gehaald.
EC zal zaterdag 0Z bijdraaien.
Later meer...
Met beide berichten ben ik het niet eens.
1. Lentedag op donderdag? Nog lang niet zeker. Het gemiddelde komt nu op 6 graden uit, wat voor mij lang geen lente is. Er zijn weliswaar leden die richting de 10 graden gaan, maar ook naar de 4. Even afwachten dus.
- EC zal zaterdag 0Z bijdraaien? Een loze kreet. Niemand, maar dan ook niemand ter wereld kan voorspellen of en wanneer EC gaat bijdraaien. Je zet er wel bij; later meer, maar je kunt daar simpelweg niets zinnigs over zeggen.
Maar ik ben benieuwd, overmorgenochtend komt er dus een omslag..
O ja en de "lentedag" zal eindigen met sneeuw....zie bijgaand laatste GFS....en de pluim van morgen zal ook geen 6 graden aangeven voor as donderdag.
Mooie run trouwens van GFS18Z op lange termijn. Saai wordt het na morgen gelukkig niet.
Februari.. Je kan het! | Gewijzigd: 24 januari 2015, 00:14 uur, door Stefanv
Mooie run trouwens van GFS18Z op lange termijn. Saai wordt het na morgen gelukkig niet.
Februari.. Je kan het! 27 december was een van de meest bizarre winterdagen ooit al meegemaakt (sneeuw-regen-sneeuw-...)
Februari blijft voor mij (al jaren zo) de wintermaand bij uitstek! Zeker in de Lage Landen want dan is die *****zee eindelijk wat afgekoeld
Edit: leuk grafiekje
Edit 2: de tekst bij de waarschuwing van het KNMI is voor sommige provincies aangepast:
Kans op gladheid door ijzel, mogelijk ook sneeuw (voor Brabant, waar eerste enkel werd gesproken over ijzel)
Edit 3: stukje van het KMI voor de volgende uren en van weerstation Maasmechelen:
Straks bereikt een neerslagzone het westen van het land. We verwachten in de westelijke landshelft hoofdzakelijk regen die aanvriest en voor uitgebreide ijzel zorgt. Hoe verder landinwaarts, hoe meer de neerslag als sneeuw valt, soms gemengd met aanvriezende regen. We waarschuwen dan ook voor algemene gladheid tijdens het tweede deel van deze nacht.
De komende uren trekt er een neerslagzone door het land. In de provincies West- en Oost-Vlaanderen valt eerst aanvriezende regen, later regen. Elders valt sneeuw, overgaand in smeltende sneeuw en later ook regen. In het centrum van het land kan tot zo'n 4 cm sneeuw vallen, in Limburg plaatselijk tot 7 cm. In de loop van de ochtend stijgt het kwik tot boven het vriespunt in heel Vlaanderen en dooit het. In de (hogere) Ardennen blijft het vriezen en kan 5 à 8 cm vallen, daar wordt het pas tegen de avond droog.
| Gewijzigd: 24 januari 2015, 00:27 uur, door Sven
NEERSLAG:
Op nadering en passage van de fronten gaat er winterse neerslag vallen. Er zijn allerlei vormen van neerslag mogelijk. (Natte) sneeuw, ijzel, ijsregen en uiteindelijk ook regen. Op nadering van het warmtefront, met daar vooruit nog een oude occlusie zal eerst waarschijnlijk meteorologische ijzel gaan vallen. IJsdriehoeken zijn al een aantal runs zichtbaar in Hirlam en Harmonie, in EC iets minder duidelijk. Bij voldoende intensiteit zou de laag echter af kunnen koelen, waardoor de ijsregen of meteorologische ijzel tijdelijk overgaat in sneeuw. Dit zal vooral in het oosten van het land gebeuren. Op passage van het koufront tijdelijk ook regen. In het oosten van het land is de kans op droge sneeuw het grootst en een eerste ruwe inschatting van de accumulatie op basis van modelberekeningen is dat lokaal 3-5 cm mogelijk is. Na passage koufront enkele buien, vooral in het noorden ook met hagel en natte sneeuw.
http://www.buienradar.nl/sneeuwradar
Laten we het hopen! Stukje uit de guidance hierboven: Bij voldoende intensiteit zou de laag echter af kunnen koelen, waardoor de ijsregen of meteorologische ijzel tijdelijk overgaat in sneeuw.
http://www.buienradar.nl/sneeuwradar
Laten we het hopen! Stukje uit de guidance hierboven: Bij voldoende intensiteit zou de laag echter af kunnen koelen, waardoor de ijsregen of meteorologische ijzel tijdelijk overgaat in sneeuw.
Mooi te zien momenteel op buienradar, dat boven de noordzee (warmte..) de buien intensiever worden....