Actueel veel stratus rond 500 vt, modellen pikken dit slecht op. De wolkenbasis zal aanvankelijk door de toenemende wind iets gaan stijgen, maar in frontale neerslag opnieuw stratus rond 500 vt. Zeker in het oosten waar de neerslag mogelijk ook in de vorm van sneeuw valt kan de basis flink nog lager uitpakken. Harmonie geeft dit beter weer dan Hirlam. Na passage koufront cumuliforme bewolking, in het noordoosten en boven zee Cb's, toppen FL160.
NEERSLAG:
Op nadering en passage van de fronten gaat er winterse neerslag vallen. Er zijn allerlei vormen van neerslag mogelijk. (Natte) sneeuw, ijzel, ijsregen en uiteindelijk ook regen. Op nadering van het warmtefront, met daar vooruit nog een oude occlusie, eerst waarschijnlijk meteorologische ijzel. IJsdriehoeken zijn al een aantal runs zichtbaar in Hirlam en Harmonie, in EC is deze wat minder duidelijk. Bij voldoende intensiteit zou de laag echter af kunnen koelen, waardoor de ijsregen of meteorologische ijzel tijdelijk overgaat in sneeuw. Op passage van het koufront tijdelijk ook regen. In het oosten van het land is de kans op droge sneeuw het grootst en een eerste ruwe inschatting van de accumulatie op basis van modelberekeningen is dat lokaal 3-5 cm mogelijk is. Na passage koufront enkele buien, vooral in het noorden ook met hagel en natte sneeuw.
ZICHT:
Aanvankelijk nevelig met lokaal ook mist. Door de toenemende wind eerst iets verbeterende zichten, maar in winterse neerslag weer verslechterend. Na passage koufront weer goed zicht, in buien soms matig (slecht in een sneeuwbui).
TEMPERATUUR:
De dagelijkse gang die de modellen laten zien is grotendeels afwezig door de aanwezigheid van de vele stratus. Vanavond en vannacht temperaturen van 2 a 3 graden onder nul. De temperatuur zal pas echt gaan oplopen als het koufront morgenochtend doorkomt. Er is dan voldoende stroming om de koude plaklaag te verdrijven. Tx morgen overdag rond 5 graden.
KNMI
op onderstaande kaart zie je dat de temp op 925 hpa bij het koufront alweer daalt naar -1
en hier de theta's die alweer serieus dalen vanuit het noordwesten.
Ik verwacht dus vooral in het westen van belgie en het zuidwesten van nederland ijzel, het zou me niet verbazen moest er in het noordwesten van nederland ook een klein beetje sneeuw vallen aangezien de bovenlucht temps daar wat lager zijn. In het binnenland dus meer (natte) sneeuw met in het midden van belgie en nederland volgens mij zo een 2- 3 cm en het meest verwacht ik in noordoosten van nederland en het zuiden van nederland's limburg met misschien wel meer dan 5 cm. | Gewijzigd: 23 januari 2015, 19:59 uur, door Sven
| Gewijzigd: 23 januari 2015, 19:59 uur, door Sven
Eerst en vooral mooie post ! Maar ik vraag me af waarom je voor het westen van België en zuidwesten van Nederland geen sneeuw verwacht? Op het 925hpa is het toch zowel in het noordwesten als in het westen van België rond de 0-1 graden?
het probleem is dat de neerslag ten eerste daar eerder komt en dan is de temp op 925 hpa 2 graden daar,bovendien is de luchtkolom waar de temp boven 0 is veel groter want ook op 850 hpa( 1500m) is de temp daar boven 0. Ik voorzie de meeste gladheid net in die regio omdat er daar zeer waarschijnlijk ijzel zal vallen.
| Gewijzigd: 23 januari 2015, 19:58 uur, door Sven
Oke, Bedankt! Ik hoop nog altijd stiekem om sneeuwval haha Het hoeft niet lang te zijn maar gewoon even, het is al zo lang geleden!
Edit svenne: link klikbaar gemaakt | Gewijzigd: 23 januari 2015, 20:08 uur, door Sven
NL = http://www.ndbc.noaa.gov/station_page.php?station=62145&unit=M
BE = http://www.ndbc.noaa.gov/station_page.php?station=62304&unit=M
Edit svenne: links klikbaar gemaakt | Gewijzigd: 23 januari 2015, 20:24 uur, door Sven
Wie weet een herhaling van 25 november 2005
Toen er ongeveer 30 cm sneeuw viel in Enschede