Is het niet gewoon opgevroren mist?
Is het niet gewoon opgevroren mist?
Nee hoor, op buienradar ook te zien. Gisteren hier ook gezien, vandaag nog niet, hoewel het nu wel helemaal dichttrekt.
(gebruik sneeuwradar) anders geeft ie niks aan.
Ik zeg een half uur geleden dat het hier heel lichtjes sneeuwt en nu kan ik dat nergens weer vinden :/
Edit svenne: ik had je reactie verplaatst en je daarover een privebericht gestuurd | Gewijzigd: 23 januari 2015, 17:10 uur, door Sven
Ik weet dat de ThetaE ook goed moet zijn voor sneeuw. Hoewel ik van deze factor geen verstand heb, is te te zien dat die ook daalt. | Gewijzigd: 23 januari 2015, 16:56 uur, door reedtimmer
Ik zeg een half uur geleden dat het hier heel lichtjes sneeuwt en nu kan ik dat nergens weer vinden :/
Ik zou zeggen kijk even hier.
Alle waarnemingen worden door de mods naar het waarnemingstopic verplaatst.
Ik weet dat de ThetaE ook goed moet zijn voor sneeuw. Hoewel ik van deze factor geen verstand heb, is te te zien dat die ook daalt.
Ik vraag me ook af in hoeverre het regen en ijzel wordt en of het niet alleen sneeuw wordt? Het was vandaag al een paar graden kouder dan ze hadden voorspeld en het vriest nog steeds. Aangezien er op een aantal plekken een klein laagje sneeuw (of rijp) ligt, zou dat de temperatuur ook niet lager laten dalen dan ze hadden voorspeld?
Vergeet niet dat EC voor een heel groot deel sneeuw laat zien, evenals Harmonie, maar vooral EC laat het langduriger sneeuwen, ook eventjes in het westen, in het midden enkele uren en het langst in het oosten. Achter het gebied zit enkel een hele smalle band met regen, dus als we EC moeten geloven dan gaat t nog leuk worden vannacht, ook voor het westen. En EC heeft er bij de vorige sneeuwsituaties wel steeds goed op gezeten.
Maar dan nog is er kans op ijzel natuurlijk.
Geen reden tot paniek, gewoon uitslapen en de weg niet op, we hebben wel vaker dot soort situaties gehad en meestal was het dan door de week en in de spits.
Alleen zijn de Ardennen en de Hoge Venen hier een uitzondering op, daar zal het blijven sneeuwen en blijft deze ook liggen. Daar kan trouwens een sneeuwlaag worden opgebouwd tot 20cm tot dinsdag.
Edit: KMI heeft trouwens zijn waarschuwing geüpdatet, geen code oranje meer voor de kust, maar code geel:
Van 24/01 02u tot 24/01 12u : Na middernacht bereikt een storing onze kuststreek en vervolgens trekt ze oostwaarts over het land. Zaterdag zal ze kort na de middag wegtrekken naar Duitsland.
De neerslag, die bij de passage van deze storing valt, kan in eerste instantie de vorm aannemen van AANVRIEZENDE REGEN (waarschijnlijk vooral over het westen) en SNEEUW (waarschijnlijk vooral over het centrum en oosten). Dit kan dus vannacht en morgenvoormiddag tijdelijk voor heel gladde wegen zorgen.
| Gewijzigd: 23 januari 2015, 17:20 uur, door Sven
Alleen zijn de Ardennen en de Hoge Venen hier een uitzondering op, daar zal het blijven sneeuwen en blijft deze ook liggen. Daar kan trouwens een sneeuwlaag worden opgebouwd tot 20cm tot dinsdag.
Dat wordt dus volop langlaufen en (skiën) in de Ardennen.
Goed voor t tourisme
Goed voor t tourisme Zal heel kortstondig zijn, want daar zal het in de loop van volgende week gaan dooien en regenen.
Met zelfs maxima tot 6 graden op donderdag.
Vergeet niet dat EC voor een heel groot deel sneeuw laat zien, evenals Harmonie, maar vooral EC laat het langduriger sneeuwen, ook eventjes in het westen, in het midden enkele uren en het langst in het oosten. Achter het gebied zit enkel een hele smalle band met regen, dus als we EC moeten geloven dan gaat t nog leuk worden vannacht, ook voor het westen. En EC heeft er bij de vorige sneeuwsituaties wel steeds goed op gezeten.
Met het naar zuidwaarts uitzakken van een trog stroomt er koudere lucht uit tot in Frankrijk.
Een winterse setting met een Scandihoog momenteel wat door een naderend Laag bij ijsland langzaam (tijdelijk...) naar het Oosten opschuift
Afhankelijk van de positie van de diverse lagen (zowel op hoogte als aan de grond) is de stroming noordwest op de GFS kaarten maar niet alle leden zijn het daarmee eens.. hierin zit nog onzekerheid en dat uit zich enigszins in een bandbreedte van circa 5 graden.
Daarnaast is er nog onzekerheid over de grondtemp. Die is rond het vriespunt, evenals het dauwpunt. (GFS komt even met een verhoging) en daar komt nog bij dat het vannacht aardig heeft gevroren en overdag vandaag in het westen de temp niet boven 0 is geweest.
Nogmaals wil geen ijdele hoop geven maar het kan morgen langer wit zijn dan gedacht.....ook in het westen.
| Gewijzigd: 23 januari 2015, 17:35 uur, door Roberto Koopman