De MJO is verdeeld in 8 fases en berekend met diverse modellen de druk verhoudingen op het noordelijk halfrond..
Wanneer de index in het middelpunt van de cirkel blijft dan is de drukverdeling erg zwak
Buiten deze cirkel de index is sterker en zal meestal bewegen in een richting tegen de klok als de MJO verhuist van west naar oost
Fase 6 en 7 meer kans op een Scandihoog en fase 7 en 8 geeft een oostelijke stroming de zgn Russische beer, en blokkade boven groenland.
In de stratosfeer is de MJO verwachting dat we vanuit een nu neutrale positie weer naar fase 7 en 8 zullen gaan. Fase 7 & 8 zijn gunstig voor winterweer, als andere factoren ook mee doen uiteraard. De MJO is een indicator van verschillende elementen, bijvoorbeeld een bergkam op de noordpool, een hogedruk boven de Kara zee en hogedruk tussen IJsland en Spitsbergen.
De MJO heeft eigenlijk als eerste een richting aan, NAO en AO volgen dan meestal na een dag of 5.
De betrouwbaarheid van de MJO is hoger dan NAO, zie onderstaand plaatje.
Sinds 2002 is de MJO verwachting veel betrouwbaarder geworden en de NAO is minder voorspelbaar. Zoals hieronder staat aangegeven is NAO tov MJO achtergebleven in % juiste voorspelbaarheid.
Huidige situatie.
NAO GAAT NOG STERKER DALEN DE KOMENDE DAGEN.
AO GAAT NOG NEGATIEVER WORDEN DE KOMENDE DAGEN
PNA GAAT POSITIEF
Ook EC geeft aan dat de PNA positief gaat worden, AO en NAO negatief tijdens maandwissel.
Verder komt er Arctische lucht boven centraal europa. Het enige wat nog mist is een hogedruk boven de Kara zee, nog even afwachten wat de nieuwe EC run ons gaat vertellen.
http://www.theweathernetwork.com/uk/news/articles/uk-weather/10-amazing-uk-snow-pictures-and-videos/44085/
Wrf sneeuwdek tot zondag 00:00 uur.
Meest westelijke sneeuwdek volgens GFS 12z
-----------------------------------------------------------------
De kaarten voor volgende week vrijdag horen niet thuis in deze topic (onderstaande eigenlijk ook niet)
| Gewijzigd: 22 januari 2015, 17:41 uur, door reedtimmer
Valt mij ook op volgens mij nu ook geen landelijke ijsdag omdat het in De Bilt boven 0 is geweest | Gewijzigd: 22 januari 2015, 19:11 uur, door onweerwoudenberg
Valt mij ook op volgens mij nu ook geen landelijke ijsdag omdat het in De Bilt boven 0 is geweest
Was al eerder boven nul daar
In België wel een landelijke ijsdag zeker?
Actuele temperatuur in de Benelux, grootste deel in de vorst !
In het oostelijk deel van Nederland valt er 3-5 cm sneeuw. Mocht het gebied vertragen boven ons land is er een kans aanwezig dat de sneeuw in het oosten nog kan blijven liggen, omdat de temperaturen in de avond weer richting het vriespunt gaan.
Voor het front uit nog onder 0, maar achter het front stijgt de temperatuur richting de 5 a 6 graden.
Tussen 4 en 7 uur
Tussen 7 en 10 uur.
In het oostelijk deel van Nederland kan er nog een sneeuwdek ontstaan, maar zodra de dooi daar ook arriveert zal het weer verdwijnen.
Het KNMI is er al vroeg bij en geeft een code geel af vanwege de sneeuwval.
| Gewijzigd: 22 januari 2015, 19:32 uur, door Leon Eikenaar
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar
NEERSLAG:Mogelijk dat in het zuiden een enkele vlok motsneeuw naar beneden dwarrelt, op de radar zijn echo's zichtbaar en de automaat op Woensdrecht meldde incidenteel motsneeuw. Op nadering van de fronten gaat er winterse neerslag vallen. Er zijn allerlei vormen van neerslag mogelijk. (Natte) sneeuw, ijzel, ijsregen en uiteindelijk ook regen. Op nadering van warmtefront met daar vooruit de occlusie zou het eerst weleens kunnen gaan om ijzel. IJsdriehoeken zijn al een aantal runs zichtbaar in Hirlam en Harmonie. De warmte op hoogte die deze ijsdriehoek verklaart zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door de occlusie voor het warmtefront uit. Het lijkt een aannemelijk scenario. Bij voldoende intensiteit zou de laag echter af kunnen koelen waardoor de ijsregen of meteorologische ijzel (hangt van de dikte van de smeltlaag en de laag eronder af) weer overgaat in sneeuw. In de smalle warme sector zijn mengvormen weer mogelijk, terwijl vlak voor het koufront uit er weer sneeuw zou kunnen vallen. Op en na passage valt er regen, waarna het droog wordt. In het oosten van het land is de kans op droge sneeuw het grootst en een eerste ruwe inschatting van de accumulatie op basis van modelberekeningen is dat 3-5 cm (tijdelijk) mogelijk is. Overigens heeft EC vandaag juist alleen sneeuw gevolgd door regen, terwijl dat model gisteren ook een ijsdriehoek in de verticale profielen had.
Hopelijk meer duidelijkheid volgende week, wie weet weer zo ééntje als in 2012, of misschien een voorbode 2013 ?
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
| Gewijzigd: 22 januari 2015, 21:02 uur, door Sven
Daar heb je helemaal gelijk in, daarom ga ik ook niks verwachten en hoeft van mij ook niks te komen want die regen word je ook een beetje moe van:p
Ik denk dat we vorige winter zelfs amper zo een pluim hebben gezien!