http://www.onweer-online.be/forum/topic/41737/waarnemingentopic-neerslag-wind-onweer/
Kun je dat een beetje onderbouwen weerweer? Hoe kom je aan die lijn? En hoe kom je aan de 4 of 5 graden ten westen van die lijn?
Ik zie het volgende voor morgenmiddag:
In de neerslag dus het koudst. De kaart hierna 15:00 uur dus in het neerslaggebied tussen de 0 en 1 graden. | Gewijzigd: 17 januari 2015, 18:13 uur, door Stefanv
Een vlok kletsnatte sneeuw is wel mogelijk, maar in het binnenland is het zelfs krap aan met 1 of 2 graden. Daarom denk ik langs de kust veelal regen
Een vlok kletsnatte sneeuw is wel mogelijk, maar in het binnenland is het zelfs krap aan met 1 of 2 graden. Daarom denk ik langs de kust veelal regen
Dat is waar ik ook van uit ga.Maar ik laat mij graag verassen
Wat is dat op die kaart? En wat kan je eruit concluderen? Ik snap het niet helemaal denk ik :p
<plaatje>
Zou je me wat uitleg kunnen geven over deze kaart? Snap totaal niet hoe ik het moet lezen en wat het voorstelt... ;p
Edit: Ruben was me al voor ;p | Gewijzigd: 17 januari 2015, 18:43 uur, door Daaanvdb
NEERSLAG:
Op de trog geclusterde buien, daarbij is ook boven zee eerst nog kans op onweer en hagel. Naar mate de neerslag verder landinwaarts komt moet de activiteit steeds minder worden. Wel neemt de kans op winterse neerslag verder landinwaarts toe. Hirlam geeft een (natte)sneeuwsignaal, Harmonie zou dat waarschijnlijk ook wel gedaan hebben als het model daar neerslag had berekend. Het is er koud genoeg voor. Vannacht maakt het noordwestelijk kustgebied kans op een enkele bui die vanaf zee (kustconvergentie) net kan binnenkomen. Morgen valt er vrij langdurig neerslag uit de bewolking. De neerslagsoort wordt dan een lastig item. Het eerste deel van de dag valt er voornamelijk regen en natte sneeuw. Naarmate de dag vordert en het verder afkoelt zien we een steeds sterker sneeuwsignaal tevoorschijn komen. Met name in Harmonie. Hirlam en EC zijn net een fractie minder koud en dat levert in die modellen dan vooral natte sneeuw op. We houden er rekening mee dat de (natte) sneeuw uiteindelijk gaat cumuleren en dat er gebieden zullen zijn waar een sneeuwdek gaat ontstaan. Harmonie laat zelfs in een brede band van Vlissingen naar Groningen een sneeuwdek zien van 5-10 cm, lokaal zelfs iets meer. Dit lijkt me erg veel, vooral ook omdat Harmonie vanavond al wat laat ontstaan wat niet waarschijnlijk is.
-mod:-Afbeelding- Op welke termijn duikt ie naar acht? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Ik denk persoonlijk dat we een leuke periode voor de boeg hebben, waarbij er in ieder geval geen WC meer in gaat komen ook na volgende week niet. Hoewel er over een week weer een depressie op ons lijkt af te koersen met onstuimig weer als gevolg, lijkt er nadien toch weer de nijging voor het azorenhoog om een poging te doen voor een verbinding met de hogedruk boven groenland.
http://www.meteociel.fr/cartes_obs/gens_panel.php?modele=0&mode=1&ech=240
Dit is zichtbaar in diverse opties van GFS. Er zijn er in ieder geval maar weinig die een strakke WC tonen
http://www.meteociel.fr/cartes_obs/gens_panel.php?modele=0&mode=3&ech=240
Los van wat ons de komende, zeer interessante week te wachten staat, lijkt mij dit geen slecht vooruitzicht. Ook op andere tijdstippen is er een zeer grote meerderheid van de leden die niet voor een westcirculatie kiest, natuurlijk is er nog geen enkele zekerheid en is dit lange termijn, maar het lijkt me veel te vroeg om te zeggen dat we over een weekje weer in het oude patroon terugvallen. (Correct me if i'm wrong)
Voor alle winterliefhebbers in ieder geval een mooie week gewenst, met hopelijk veel lantarenpaalstaren!
| Gewijzigd: 17 januari 2015, 18:54 uur, door Stefanv
Op welke termijn duikt ie naar acht? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Volgens mij tussen 16 en 17 januari, nu dus.
Wat is dat op die kaart? En wat kan je eruit concluderen? Ik snap het niet helemaal denk ik :p
kansen voor meer meandering nemen toe. Dit moet wel samen gaan met een sterke poolwervel en betekent dat vorming van hogedruk, met name een sterke Scandihoog en boven Siberie en Kara Zee. Dit is van belang om een oostwaardseluchtstroom op gang te brengen. GFS laat dit duidelijk zien in de kaarten. Hier zit meestal een dag of 5 tussen...op onderstaand kun je dit goed zien.
Met temperaturen die in Siberie op diep diep frozen -25 en lager liggen kan met een oostelijke stroming - zie lage druk boven Sicilië die werkt als een linksom draaiende aanjager - de zeer koude lucht on bereiken..als tipje zou ik alvast je schaatsen richting de scharenslijper brengen...
Als het hoog vasthoud en met MJO in fase 8 in Februari, dan staat dit garant voor een x-tal vorstdagen....
Op anderhalve meter hoogte niet: