Nee, dat is niet zo, de neerslag trekt overdag over het westen, met regen/natte sneeuw, en in de avond over het oosten, met sneeuw. Kijk maar naar onderstaande afbeelding van hetzelfde model. In Drachten wordt dus GEEN sneeuw verwacht.
| Gewijzigd: 17 januari 2015, 12:12 uur, door kukkie
Volgende nacht vooral in de noordwestelijke landshelft kans op buien van regen of smeltende sneeuw overgaand in sneeuw. In het zuidoosten kans op sneeuwbuien maar vaak droog. Minima van -3 tot +2 graden.
Zondag is het meestal zwaarbewolkt met af en toe buien van sneeuw die in Laag- en Midden-België overgaat in smeltende sneeuw of regen. In de Ardennen blijft het vaak droog. Maxima van 1 tot 5 graden.
Even off topic (0.00001 waarde aan hechten):
Dit is leuk
De timing is in de nieuwe GFS (06Z) beter dan de voorgaande runs. In deze run komt de meeste sneeuw pas in de avond (19uur tot de volgende ochtend 07:00).
De temperatuur op 850hPa is om 19uur rond de -5 over heel de BeNeLux. Later in de nacht daalt deze naar -6 in een groot deel van het land.
De vorstgrens ligt rond 19uur op 300 meter hoe verder naar het noord-oosten hoe lager. In het zuiden en Belgie tot 400 meter. Deze daalt echter in een groot deel van de BeNeLux snel onder de 100 meter (net na middernacht en misschien nog wel eerder door neerslagafkoeling).
De 2 meter temperatuur ligt om 19uur rond de 1 a 2 graden met dauwpunten net iets boven 0 of 0. Dit blijft een groot deel van de nacht zo maar rond 04:00 gaat een groot deel van het land richting het vriespunt(dit zou al eerder kunnen gebeuren door neerslagafkoeling).
Op plaatsen waar sneeuw gaat vallen zal het maandag maar net boven het vriespunt gaan komen. Dauwpunten blijven heel de dag onder het vriespunt zo lijkt het.
Hoeveel sneeuw gaat er vallen?
Erg moeilijk te zeggen maar ik verwacht op meedere plaatsen toch wel 5 tot 10cm. Veel gaat van details afhangen. Net een graadje meer of minder gaat een groot verschil maken in deze situatie.
Wat denkt EC ervan?
Om te beginnen; een animatie gifje van vanavond tot maandag net voor de middag:
Temperatuur in het sneeuwgebied heel de periode rond 0 a 1 graden. Temperatuur op hoogte rond de -5 a -6.
WRF00Z sneeuwdek tot maandagochtend:
De grote modellen laten dus min of meer het zelfde zien. Nu wordt het (s)nowcasten wat de temperatuur gaat doen. | Gewijzigd: 17 januari 2015, 12:42 uur, door Stefanv
We hebben al vaker gezien dat de realiteit soms compleet anders is dan dat de modellen ons doen geloven. Dat houdt het spannend zullen we maar zeggen. Eind december Limburg zou 20cm> sneeuw krijgen.. Het viel uiteindelijk in regio noord Antwerpen/ west Brabant. | Gewijzigd: 17 januari 2015, 13:11 uur, door Stefanv
Nee, dat is niet zo, de neerslag trekt overdag over het westen, met regen/natte sneeuw, en in de avond over het oosten, met sneeuw. Kijk maar naar onderstaande afbeelding van hetzelfde model. In Drachten wordt dus GEEN sneeuw verwacht.
-mod:Afbeelding-
Onzin je ziet het toch zelf op zijn plaatje. Als ik de plaatjes zo bekijk maken we hier in Oost Friesland echt nog wel kans op sneeuw. | Gewijzigd: 17 januari 2015, 13:31 uur, door Stefanv
Ik heb nog geen sneeuw gezien deze winter dus van mij mag het lekker gaan spoken.
Ziet er inderdaad allemaal mooi uit. Nu maar hopen dat het vannacht nog even flink gaat afkoelen met het liefst nog 1 of 2 graden vorst, zodat de temperatuur het moeilijker gaat krijgen om op te lopen. We lijken goed te zitten. Maar ik juicht nooit meer te vroeg.
Lees even mijn post met de update van het KMI Dus het kmi denkt wel aan sneeuw? Volgens de meeste posten dat ik hier lees zal het gewoon regen of smeltende sneeuw zijn in het westen omdat de neerslag te vroeg komt :p
-mod:Afbeelding-
Onzin je ziet het toch zelf op zijn plaatje. Als ik de plaatjes zo bekijk maken we hier in Oost Friesland echt nog wel kans op sneeuw.
alleen wat eerder, maar bijna heel Friesland krijgt wel wat sneeuw
Op grote hoogte is de wind westelijk, dit houdt in dat de buien die boven de nog warme Noordzee ontstaan, langzaam het land binnentrekken er kan dus ook aan de kust lokaal sneeuw vallen. (dit in tegenstelling van de buienradar en weerplaza modellen....)
Zondag boven de Noordzee surface wind vanuit Noord tot Noord Oost.
Echter op grote hoogte is de wind zuidwestelijk in het westen van het land en Noordoostelijk in het oosten van het land. Nederland wordt zeg maar even tijdelijk in tweeën gedeeld. Dit zal het binnentrekken van sneeuwbuien vertragen en kunnen de sneeuwbuien langer blijven hangen, zeker in de kust streek.
Nu kijken we nog even naar de sneeuw condities...van de GFS run die net binnenkomt......
0 graden niveau die is van het grootste belang op dit moment, GFS laat deze niet echt zakken andere modellen komen wel iets gunstiger uit. Waar GFS geen rekening mee houdt is de neergaande temperatuur tijdens een hagel of sneeuwbui, daarnaast is het dauwpunt veel lager dan GFS aangeeft (dit zag je bijvoorbeeld al vanochtend..geen weerstation heeft aangegeven dat we de autoruiten moesten krabben..:)
De dikte in de luchtlaag op 500hpa is 5320 en dat is dan ook maar net aan voor sneeuw van betekenis moet deze tussen de 5350 en 5200 meter zijn en hoe meer richting de 5200 hoe groter de kans...
Die tussen 1000 en 850hpa is gunstig...en net als gisteren 1290.
Op een hoogte van 1,5 km is de temperatuur van -6 prima aan de kust maar in het oosten -4 is net te weinig, zullen we maar zeggen.
Maar later in de avond gaat dit voor heel NL de juiste kant op...gelukkig...
De Theta-W is prima, Zolang deze tussen 0 en 7 blijft dan geen zorgen. De Wet Bol zero level gaat onder de 200 en dat is ook gunstig..
Nu maar even afwachten waar de andere modellen meekomen....