Ik vind de kaarten van gfs nog steeds licht winters
mvg
edit Callie-p: het gaat er niet om dat je het niet eens bent met mensen die denken dat er iets anders gebeurt dan dat jij denkt, maar het gaat om de wijze waarop je het doet. Ik heb nog niet 1 onderbouwde post van je mogen zien bijvoorbeeld met kaarten (Behalve dan af en toe een linkje) Alleen maar loze opmerkingen. (En dan maakt het niet uit of je wel of niet gelijk hebt/krijgt). Dus als je dat anders doet dan zul je zien dat jouw kijk op het weer ook pluspunten verdient als. Je het goed onderbouwt. Kijk naar mijn laatste grote post waarin ik de nodige kanttekeningen heb geplaatst want zo positief ben in dat stuk niet
| Gewijzigd: 17 januari 2015, 00:21 uur, door Callie-P
mvg
En waarom vind je GFS niet overtuigend?
Ik zie tot zeker +198 uur koude bovenluchten boven Nederland( -5 of lager dus sneeuwkansen). Op vrijdag 23 en zaterdag 24 januari zelfs ijsdagen in deze run. Oké qua drukverdeling kan deze run inderdaad beter maar daar is natuurlijk ook nog genoeg tijd voor en we kijken enkel naar de oper nu. Komende week in ieder geval licht winters en dat is meer dan welkom na de 2 winterloze winters tot nu toe.
Zo even kijken waar de oper zich bevindt in het ensemble. | Gewijzigd: 16 januari 2015, 18:46 uur, door Stefanv
mvg
Geen probleem, zolang je je reacties maar onderbouwd
Er zijn ook meerdere modellen dan GFS hé
Oja, pluimen zijn fantastisch leuk om te kijken, maar persoonlijk kijk ik nooit verder dan een 5-tal dagen. Zowel met koude als warmte op LT zien we dit toch vaak opschuiven naar de nog verdere toekomst. Ik wil alleen naar LT kijken als alle leden onder de -10 graden liggen
Hieronder een animatie gifje van 18:00 tot 01:00:
Ook EC ziet wat sneeuw voor morgenavond:
Bron: http://www.wetteronline.de | Gewijzigd: 16 januari 2015, 19:26 uur, door Stefanv
EC sneeuw voor zondag....ook aan de kust... | Gewijzigd: 16 januari 2015, 22:14 uur, door Roberto Koopman
De sneeuw voor zondag wordt echt wel landelijk...
Met het zeewater van een graad of 8 of 9 voor de kust wordt de koude lucht boven de Noordzee erg onstabiel, er kunnen gemakkelijk buien ontstaan welke niet door de weermodellen kan worden voorspeld. De lucht op 1,5 kilometer hoogte is zondag -6 of -7 graden, het verschil is groot en er ontstaan dan gemakkelijk flinke buien.
Tussen de buien door zondag, daalt de grondtemperatuur trouwens snel tot dicht bij het vriespunt.
In het kaartje eronder zie je de dikte van de laag tussen 1000 en 500 hPa deze is 5280
Voor sneeuw moet deze laag tussen 5350 en 5200 meter liggen
Een voorwaarde voor sneeuw is de dikte 1000 en 850 hPa. Is die tussen 1310 en 1280 meter dan is de kans op sneeuw zo goed als zeker.
Zoals hieronder is deze 1290...
De Theta-W waarde moet tussen 0 en 7 graden zijn, is die hoger dan 7 ? dan zeker geen sneeuw
In het kaartje hieronder is het landelijk 2 tot 3 graden
De temp op 500hpa is -35
Freezing level, of te wel 0 graden niveau die moet wel onder de 400 meter liggen.
Vanaf hier graag een einde aan de discussie en weer on-topic. Vragen/opmerkingen gaarne via PB | Gewijzigd: 17 januari 2015, 00:44 uur, door Justin
De sneeuw voor zondag wordt echt wel landelijk...
Met het zeewater van ***************
De Theta-W waarde moet tussen 0 en 7 graden zijn, is die hoger dan 7 ? dan zeker geen sneeuw
In het kaartje hieronder is het landelijk 2 tot 3 graden
De temp op 500hpa is -35
Freezing level, of te wel 0 graden niveau die moet wel onder de 400 meter liggen.
Super post !!!!!
GFS18Z laat een soort gelijke situatie zien.
Sneeuwdek dinsdagmiddag:
bron:http://www.wetter3.de | Gewijzigd: 17 januari 2015, 03:06 uur, door Stefanv