Ik kan nu geen kaartjes posten aangezien ik niet achter mijn pc zit.. Maar ik wil je wel even een antwoord geven..ja en nee
Wat ik in de 12h run van gfs zie is dat er nog steeds een verbinding ontstaat tussen hoog boven groenland en het azorenhoog (verklaart ook de nao index die naar de min gaat) dit is op 150h . Verder zie ik dat de kracht van jetstream/polarjet aan het afnemen is. (Denk aan die kleine SSW die we besproken hebben een paar posts terug. (Mogelijke oorzaak?))
kortom er LIJKT vanaf 150 uur (17 jan) een verandering aan te komen die we al in het vizier hadden..
En dan zal het een kwestie zijn van de juiste drukgebieden op de juiste plaats...alleen daarin zijn de modellen ons nog niet goed gezind..
maar laten we maar eens gaan afwachten want ik denk dat ons geduld nog wel eens een dag of tien op,de proef gesteld gaat worden om de nieuwe trend te zien. Ik gok zomaar dat wat er tussen de 15de en de 31 ste gaat gebeuren het laatste stukje van de winter zal gaan bepalen... | Gewijzigd: 11 januari 2015, 23:22 uur, door Callie-P
Ik begrijp je niet... gisteren post je een pluim van EC en toen zag je de winter komen.. nu post je een pluim van GFS en is er geen winter meer in zicht... ( overigens verschillen de GFS pluim die je gisteren poste met die je nu post ook nauwelijks)
Verder zit ik nu even naar EC te kijken .. en op 216 uur...( dus zo rond de 20ste ) begint zich een hoog te ontwikkelen boven Scandinavie...( net als bij GFS )
Daarnaast blijft de Jetstream rustig in beide modellen....
Kortom.. zoals ik gisteren al zei... geduld hebben we zullen echt nog een dag of 5 moeten wachten todat we (iets) meer zekerheid krijgen.
Hier de nieuwe EC pluim.
En de pluim die je gisteren poste...en volgens mij is de EC pluim niet veel veranderd...(( behalve de schaal verdeling dan waardoor hij misschien (veel?) minder koud lijkt...)
OUDE PLUIM HIERONDER
| Gewijzigd: 12 januari 2015, 15:51 uur, door Callie-P
Ja maar er staat 1 grote catch in je citaat... de kans is groot.... die je hele citaat nuanceert ...dus als ineens het weer omslaat was het dat ene kansje en dan komt er weer een nieuw stukje met een titel ... " De kans was klein maar de winter is in aantocht... wie had dat verwacht....... "
Het is nu wel makkelijk om zulke statements te maken gezien de afgelopen periode. Maar volgens mij is er vast wel zo een stukje gepost in de winter 2011/2012. en toen zaten we in februari ineens met -20 terwijl in Januari we lente temperaturen hadden..... maar ja de kans is klein...:)
Ieder zijn mening maar ik denk dat we met deze ontwikkelingen niet zover vooruit kunnen kijken.. normaal is eigenlijk 5 dagen zo een beetje de max.. maar omdat ik het zo leuk vind pak ik vaak de (te) lange termijn en als ik naar die termijn kijk dan denk ik dat er zeker ruimte is al is de kans klein
| Gewijzigd: 12 januari 2015, 16:05 uur, door Callie-P
Sneeuwkansen worden groter, te beginnen as woensdag.........sneeuw en storm....gevolgd door as zaterdag wellicht een vers laagje in het hele land.
Kaartje van as zaterdag, maar is nog even koffiedik kijken.....
| Gewijzigd: 12 januari 2015, 16:14 uur, door Roberto Koopman
Ziet er mooi uit Al meer info over die dag van GFS ?
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Ziet er mooi uit Al meer info over die dag van GFS ?
Zaterdag op zondagnacht sneeuwbuien in het westen van Nederland. Maar temperatuur boven het vriespunt.. Het zal nog wel een paar keer veranderen.
Dat klopt.
Mocht het laagje (onder Belgie) iets noordelijker trekken zou er een mooi laagje sneeuw kunnen vallen. Interessant dat GFS dit laat zien!
Zoals je hieronder kunt zien valt de sneeuw nu in Noord-Frankrijk
EC00Z ziet 2 laagjes maar laat deze ten noorden en ver ten zuiden van Nederland passeren. Dit zou betekenen sneeuw overgaand in regen. | Gewijzigd: 12 januari 2015, 18:11 uur, door Stefanv
Dat klopt.
Mocht het laagje (onder belgie) iets noordelijker trekken zou er een mooi laagje sneeuw kunnen vallen. Interessant dat GFS dit laat zien!
Zoals je hieronder kunt zien valt de sneeuw nu in Noord-Frankrijk
ook mooi om te zien dat kleine scandihoogje
Met wat sneeuw en aflandige wind is de kou er zo. Als duitsland vol ligt met sneeuw kan het snel gaan.
Bovenluchten van -10 en kouder liggen boven ons land in deze run. Weer eens wat anders dan de +10 van afgelopen dagen.
| Gewijzigd: 12 januari 2015, 18:00 uur, door Stefanv
Daarnaast blijft de Jetstream rustig in beide modellen.... Ik sluit mij aan bij de uitspraak van "De Friese Weerman".
1. Al lijken de pluimen iets kouder, de meeste leden houden de temperatuur boven nul.
2. Rond de 216 uur inderdaad een hoog boven Scandinavië
Maar twee dagen later blijkt het hoog geen blijvertje en nemen de depressies weer de regie in handen (en het sterke Azoren hoog helpt ook niet echt voor een ommekeer).
De jet-stream is inderdaad even rustig, maar van korte duur. In onderstaand plaatje (voor vrijdag 23-1) zie je vanuit het westen de activiteit alweer toenemen.
Toch zie ik een lichtpuntje.
In mijn post van vorige week ( http://www.onweer-online.nl/forum/topic/41913/winter-discussie-2014-2015-deel-3/#message447470 ) maakte ik al melding van een Scandi-hoog op 21-1. Nu komt GFS wederom met dit hoog, alleen iets minder op de voorgrond. Wie weet zitten we allen volgende week woensdag 21-1 de bibberen onder dit Scandi-hoog .
To be continued ..... | Gewijzigd: 12 januari 2015, 18:18 uur, door cvandijk
mvg
slechts 4 leden van gfs laten poging tot scandihoog zien waarbij oper en parra dan nog de beste oplossingen zijn , zoals hierboven aangehaald hervat bij de meeste members de westcirculatie is dus nog veel werk aan
Berichten samengevoegd door Callie-P
mvg
slechts 4 leden van gfs laten poging tot scandihoog zien waarbij oper en parra dan nog de beste oplossingen zijn , zoals hierboven aangehaald hervat bij de meeste members de westcirculatie is dus nog veel werk aan
Berichten samengevoegd door Callie-P
Waar bekijk je de individuele leden (en zijn deze al van de 12Z)? En naast een scandihoog zijn er natuurlijk nog meer situaties die winterweer bij ons kunnen brengen, Over de kou in Duitsland. Die komt zoals gezegd pas als er sneeuw ligt.
Ik ben het wel met je eens dat het vervolg niet helemaal goed is. Kansloos ook zeker niet. Maar we praten weeral over 240+ uur.
| Gewijzigd: 12 januari 2015, 20:04 uur, door Stefanv