Zondag koude bovenlucht, dus als de verschillen groot genoeg is er kans op wat onweer
Ontwaken doe ik nog niet. Wel gaat één oog op een kiertje open.
Oftewel: winter zit (nog lang) niet in de kaarten. Zelf licht winters weer kan ik in de pluim nauwelijks vinden. Het gemiddelde gaat voor normale temperaturen op LT, waarbij zo'n 10% van de leden voor max. temps. net boven nul gaat met 's nachts lichte vorst.
Erg weinig dus, maar het is wel 10%..
Dat gevoel, als de wekker vroeg in de ochtend begint te piepen en je met één half oog een blik waagt naar de klok om vervolgens op snooze te rammen en in no-time weer je droom voort te zetten. Dat is waarschijnlijk de beste vergelijking voor alle winterliefhebbers die zich nu in winterslaap bevinden, en na het wagen van een voorzichtige blik op het forum, weer stilletjes verder slapen | Gewijzigd: 8 januari 2015, 22:38 uur, door Justin
Dat gevoel, als de wekker vroeg in de ochtend begint te piepen en je met één half oog een blik waagt naar de klok om vervolgens op snooze te rammen en in no-time weer je droom voort te zetten. Dat is waarschijnlijk de beste vergelijking voor alle winterliefhebbers die zich nu in winterslaap bevinden, en na het wagen van een voorzichtige blik op het forum, weer stilletjes verder slapen Zullen we dan maar meteen beginnen met het Lente discussie topic als toch iedereen zijn vertrouwen heeft opgegeven....
Edit justinos: Geen zorgen, opletten hoe snel men kan ontwaken | Gewijzigd: 8 januari 2015, 22:52 uur, door Justin
Maar het blijft een trend en het blijven verwachtingen!
Onderstaand is regio Oost
Het wordt onstuimig en nat de komende dagen met van tijd tot tijd veel wind. De westcirculatie gaat op volle toeren draaien en dat betekent per definitie geen winterweer in de Lage Landen. Alleen als er na frontpassage wat koudere lucht aangevoerd wordt dan kan er even, en dan vooral op hoogte, tijdelijk wat winterse neerslag vallen maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Vaak kan die westcirculatie, in de afkorting ook wel eens wc genoemd, zeer lang aanhouden.
De winterliefhebbers kijken dan met afgrijns naar de weerkaarten, anderen zien dit wel als positief want van winterse perikelen is dan nauwelijks sprake en de stookkosten blijven ook binnen de perken. Zo heeft ieder nadeel een voordeel. Bovendien wonen wij nu eenmaal op een plaats waar een gematigd zeeklimaat heerst met over het algemeen zachte winters en gematigd warme zomers. Winterweer is dus eerder uitzondering dan regel.
Extra info: update winterkansen 2015
| Gewijzigd: 9 januari 2015, 14:45 uur, door Supercell
ec laat nu toch duidelijk een hogedrukopbouw zien boven groenland, dus het is toch wel terug te zien op de weerkaarten
De gfs pluim is trouwens weer een tikkeltje kouder geworden, vooral dan voor de regio's zuid en oost
Het gemiddelde komt op zondag 18 januari al niet meer boven de 2 graden uit.
| Gewijzigd: 9 januari 2015, 21:09 uur, door Jenss
Echter toen ik vanmorgen de weerkaarten zag, verdween deze optimisme als sneeuw voor de zon.
Een paar zaken vielen mij op:
1. Extreme kou in Noord-Amerika, dan wordt het in West-Europa doorgaans vrij zacht.
2. De pluimen, waarbij het merendeel van de leden de temperatuur (ver) boven nul houdt.
3. Een immer voortrazende straalstroom, die de ene na de andere depressie richting ons land stuurt.
Maar goed, het zijn verwachtingen en niets is veranderlijker dan het weer.
Echter toen ik vanmorgen de weerkaarten zag, verdween deze optimisme als sneeuw voor de zon.
Een paar zaken vielen mij op:
1. Extreme kou in Noord-Amerika, dan wordt het in West-Europa doorgaans vrij zacht.
2. De pluimen, waarbij het merendeel van de leden de temperatuur (ver) boven nul houdt.
3. Een immer voortrazende straalstroom, die de ene na de andere depressie richting ons land stuurt.
Maar goed, het zijn verwachtingen en niets is veranderlijker dan het weer.
Ik heb hem een plus gegeven... niet omdat ik het met hem eens ben maar omdat hij zijn mening keurig beargumenteerd heeft. ( met kaarten e.d. was het een dikke plus )
Punt 1 : eens.. als dat gebeurt dan zijn we meestal de klos hier...MAAR er is absoluut geen sprake van dat er Extreme koude op het programma staat... alleen normaal Winterweer..( zie linkje hieronder.). Men heeft wel lage temperaturen gehaald op plekken die normaal boven nul blijven maar voor de komende tijd lijkt het weer bussuines as usual te worden.
Verwachtingen USA NOORD
punt 2 : Jammer genoeg mee eens.. de pluimen worden inderdaad weer warmer... Maaaar ik denk dat je de pluimen met de MOGELIJKE ontwikkeling kritisch moet bekijken.. als .. ik zeg als we een meer winters scenario krijgen ergens tussen de 15de en de 20ste dan zullen deze pluimen 100% veranderen ( met meer leden richting koude) Maar goed we zullen dit moeten afwachten.
Hieronder pluim van 7 januari en daaronder de nieuwste..
OUD
NIEUW
punt 3 : gedeeltelijk eens Op dit moment is er een zeer krachtige jetstream die zich constant tussen de 50ste en 60ste lengtegraad bevind.
Echter als je de huidige runs bekijkt ( ook oudere overigens) dan zie je dat het afzwakken van de jetstream rond de 15de bij beide modellen blijft hetgeen ook prima is voor winterweer. ( zie ook de trog die je in deze reeks ziet.)
"Maar goed, het zijn verwachtingen en niets is veranderlijker dan het weer" volledig mee eens
Ik zet in dit citaat ook een stoplicht..nog niet helemaal wat ik zou willen..
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
- Groen = Winter binnen de gestelde termijn
- Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
- Oranje/rood = er is kans op winterweer maar meer kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
- Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
Definitie winterweer :
1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig
- (stralings) vorst
- hagel
- sneeuw (nat en droog)
- ijzel
- ijsregen.
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
| Gewijzigd: 10 januari 2015, 13:40 uur, door Callie-P