Van 26/06 18u tot 27/06 07u : Vanavond en vannacht bereikt onstabiele lucht ons land. We verwachten soms buien met plaatselijk kans op onweer. De mogelijkheid van zwaar onweer is echter beperkt.
Dag Chasemonkey,
Je kan deze oa. terugvinden op de website www.stormchasersbenelux.org bij parameter > cape.
Hieronder een voorbeeld: rode contouren.
-50 J/kg: behoorlijke CAP
-100 J/kg: stevige CAP
-150 tot -200 J/kg: zeer moeilijk te neutraliseren
| Gewijzigd: 26 juni 2015, 23:37 uur, door charrly
GFS:
EC:
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
| Gewijzigd: 27 juni 2015, 20:15 uur, door astritos
2013: 3 onweersdagen
2014: 7 onweersdagen
Vanaf zondag 5 juli gaat de hitte aan de achterzijde van een koufront temperen
Bron: JV.
blijjkbaar word het een koufront zaterdag op zondag (iedereen vrij) | Gewijzigd: 28 juni 2015, 08:51 uur, door richard
Boven het Iberisch Schiereiland en Frankrijk ontstaan thermische vores, maar die lijken ons tot het volgende weekend niet te bereiken. In dat weekend neemt het hoog in betekenis af en op zaterdag lijkt een inactieve vore ons land wel te bereiken, in de nacht naar zondag gevolgd door een koufront.
Verder is het neerslagsignaal zeer gering. Ondanks duidelijke signalen voor hoge Capewaarden aan het einde van de week (tot zelfs 2500 J/kg) is het aantal leden wat (zware) convectie laat zien zeer beperkt. De neerslagpieken van tientallen mm geven wel aan, dat eventuele convectie fors kan zijn (wat natuurlijk ook niet verwonderlijk is in dit soort situaties). Het ensemblegemiddelde laat 10 mm zien (en wordt stevig beïnvloed door enkele members met hoge neerslaghoeveelheden), dus het lijkt de komende periode aanhoudend droog.
Zo ja voor welke regio, zjin die eventuele kansjes? Wees gerust Mike023. Als er een kansje vandaag was, zou het hier er al vol mee hebben gestaan.
| Gewijzigd: 28 juni 2015, 11:37 uur, door Ben47
In combinatie met meer leden met cape, waaronder de control.Hoop dat het blijft staan en tot flinke klappen zal leiden!!
Er word op dit moment zo weinig over gesproken..
Waarop baseer je dat? Ik zie nog geen ontladingen op de radars en ook weinig kansen daarop.
Er word op dit moment zo weinig over gesproken..
Waarop baseer je dat? Ik zie nog geen ontladingen op de radars en ook weinig kansen daarop.
Op buienradar zie ik heel veel rood.... sorry ik heb er niet veel verstand van haha