beide modellen laten pogingen zien tot blokkades, gfs laat op de zeer lang termijn zelfs een groenlandhoog zien wat verbinding maakt met het azorenhoog. Kijk ook eens naar de 850hPa temp kaart die een partij ijs- maar dan echt ook ijskoude lucht over rusland heen stuurt.
kortom er gebeurt wel het e.a. op de kaarten wat je kan zien als een eerste stap voor opbouw naar koudere temperaturen.
wbt de sneeuw voor morgen theta e komt volgens beide modellen niet onder de 12 met daarbij de temperaturen op 2 mtr behoorlijk boven nul denk ik dat er morgen alleen natte sneeuw zou kunnen vallen.
Het model Hirlam (18h run) laat voor zaterdag (natte) sneeuwval zien voor Belgie met uitzondering van de kust. Voor Nederland berekent ze alleen regen.
edit met de laatste run van hirlam is er een mengsel van regen en sneeuw idd meer noordelijk (lees gelderland) zoals jens hieronder aangeeft | Gewijzigd: 2 januari 2015, 10:26 uur, door Callie-P
dat wordt gezien de vorige kansen waarschijnlijk ook niks..hoop het wel..ff de bezem erdoor
de temperaturen aan de koude kant van het front zullen in de natte sneeuw teruglopen naar 0 graden, bovendien is grondtemp redelijk afgekoeld ,ik denk dat er zich wel een papdekje kan opbouwen
de nieuwe hirlam laat de meeste sneeuw nu over de ardennen zien, er zijn ook nog wat sneeuwsignalen over zuid nederland maar ik denk dat het met neerslagafkoeling het wel goed gaat komen | Gewijzigd: 2 januari 2015, 12:20 uur, door Jenss
Citaat van De Zeelander, vrijdag 2 januari 2015, 12:24 uur Dus wordt het nou hetzelfde verhaal al afgelopen zaterdag, of gaat de sneeuw als die valt over in regen?
waarschijnlijk eerst regen die later overgaat in natte sneeuw, in de avond klaart het op maar de wind draait naar het noordwesten waardoor het vooral in het westen van het land de temp terug wat zou kunnen oplopen.
dit is het sneeuwdek dat ec berekent voor morgen
Source:
| Gewijzigd: 2 januari 2015, 17:26 uur, door Callie-P
Maar ik laat me graag verrassen! | Gewijzigd: 2 januari 2015, 16:58 uur, door Stefanv
Maar ik laat me graag verrassen! gfs laat al bijna elke run regen zien, terwijl ec en harmonie natte sneeuw laten zien. Geen idee waarom maar ik heb om een of andere reden vertrouwen in, bovendien laat gfs temps van 1 tot 2 graden zien en het lijkt me sterk dat de temps zo zouden dalen als er alleen maar regen valt . Ik verwacht zeker niet dat het hier gaat blijven liggen, misschien in oost brabant, het zuiden van gelderland en limburg dat er een dun laagje blijft liggen.