Natuurlijk zijn de modellen ons niet helemaal goed gezind aangaaande winterweer... maar hieronder even 3 pluimen
Deze pluim was van 14 dec 2014.. kijk eens naar de overeenkomsten met de nieuwe pluim...
Hieronder dus de pluim van vanmorgen... en eigenlijk lijkt deze best wel op de bovenstaande pluim..Ook westenwinden af en toe draaiend naar het noorden.
De nieuwste pluim..
Iedereen weet hoe afgelopen weekend is verlopen en als je de pluim van 14 december pakt dan zou dat niet mogelijk zijn aangezien deze met geen enkel lid niet of nauwelijks onder nul kwam.
De komende tijd gaat echt wel weer wat mogelijkheden geven...ik zal zo ook eens een blikje werpen op de modellen... en met een paar dagen ( gok op de 1ste Januari ) lijkt het mij tijd voor deel 3.. eens kijken of ik het stoplicht echt op rood moet gaan zetten of dat oranje toch nog zichtbaar is...
Overigens geeft de EC run op 102 uur ( zaterdag) (natte) sneeuw kansjes voor het noorden...
Stay tuned !! De winter is nog lang....en het spel is nog lang niet gespeeld..
| Gewijzigd: 30 december 2014, 22:12 uur, door Callie-P
We hebben het dan over de Polar Vortex. Een veel genoemd (nieuw) onderdeel wat al de nodige discussie heeft doen opwaaien.
Feel free om zelf ook eens te kijken mocht je intresse hebben : Even op de link klikken.
Stratosphere Temperature Watch 2014/2015
Als je jezelf er doorheen hebt geworstelt dan kom ik in iedergeval op dit moment tot de conclusie dat er mogelijkheden zijn van een Polar split boven Siberie wat tot gevolg kan hebben dat we koude uit het oosten gaan krijgen. ( en dan niet aan die Amerikaanse toestanden denken maar gewoon aan vorst deze kant op )
Zowel het Amerikaanse als het Europese model houden zich hiermee bezig en met name het Europese is volgens de deskundigen daar het meest betrouwbaar gebleken op dit gebied.
En laat het Europese model nou eens laten zien dat er een SSW mogelijk is binnen een dag of 10.
( Een SSW wordt veroorzaakt door een verzwakking van de polar vortex waardoor de koude lucht die in het midden van de vortex zit kan ontsnappen, deze verzwakking wordt dan ook weer veroorzaakt door een hele snelle opwarming van de buitenzijde van de Vortex)
Mochten er mensen zijn die aan bovenstaande input dingen willen toevoegen.. feel free ( ook als ik het fout heb )
Dussss we gaan met spanning de kaarten weer volgen want het zou mij niets verbazen als er zeer binnenkort hogedruk gaat verschijnen in Rusland...
( effe de duimpjes kruisen)
Weltruste
| Gewijzigd: 30 december 2014, 22:51 uur, door Callie-P
Citaat ingekort***********citaat ingekort*****
Dussss we gaan met spanning de kaarten weer volgen want het zou mij niets verbazen als er zeer binnenkort hogedruk gaat verschijnen in Rusland...
( effe de duimpjes kruisen)
Weltruste
Komt goed! ruimte zat, zie goede kaarten. Pluimen kijk ik niet naar, zie wel mogelijkheden vanaf tweede week januari. Kom er op terug. Men verklaarde mij rond 10 december ook voor gek dat rondom kerst het kouder zou worden. Is potentie voldoende voor nog een fikse stenge winter.
| Gewijzigd: 31 december 2014, 09:23 uur, door Callie-P
Gelukkkig is december 2014 niet in de top 10 belandt zoals december 2013...
( let op dat de schaal is veranderd die geeft altijd een beetje een ander beeld)
| Gewijzigd: 31 december 2014, 10:11 uur, door Callie-P
De meeste leden van gfs bevestigen dit ook, ook als je naar de pluim van ec kijkt is het aantal berkeningen die voor sneeuw gaan op zaterdag toegenomen
ik denk dat we de volgende dagen steeds betere kaarten te voorschijn zullen zien komen onder invloed van de SSW in de stratosfeer en een mogelijke splitsing van de polar vortex, onder bij de reacties op dit artikel heeft een zekere paco enkele erg mooi stukjes geschreven over de SSW die waarschijnlijk gaat plaatsvinden.
http://www.noodweer.be/wat-voor-winter-krijgen-we-dit-jaar/#comment-13435
| Gewijzigd: 31 december 2014, 15:12 uur, door Callie-P