als je deze kaarten bekijkt kan je de conclusie trekken dat de kans op natte(sneeuw) in heel nederland aanwezig is omdat de 850 hpa temp rond de -5 ligt en dat is voldoende voor sneeuw. de kans op ijzel lijkt mij vrij klein omdat op veel plekken boven 0 is en de temp alleen maar gaat oplopen vanacht en waar het vriest zal dus waarschijnlijk sneeuw vallen. het blijft natuurlijk nowcatsen maar dit is mijn visie voor komende nacht
Bedankt voor de info........
Aangezien 't niet meer blijft liggen, blijf ik maar vannacht liggen.
Volgende ronde, nieuwe kansen.... (Jammer dat 't met oudjaar niet meer koud is. Ik kan me oudjaar 1978/1979 nog goed herinneren. wat sneeuw en wat een kou.)
Hier komt iets warmere lucht in aanraking met de koudere lucht en precies op de grens waar dit gebeurt zal er neerslag vallen.
De lucht die eraan komt is op 1500mtr ( 850hPa) dus hoger dan -5 en vandaar dat men denkt dat het regen zal zijn.
Hieronder een kleine uitleg met plaatjes.
Bron: COMET.
Dus om het simpel te houden.. er komt vanacht iets minder koude lucht onze kant op die botst met de koude lucht en dit geeft regen.
Nu vind ik het zelf moeilijk te geloven dat het idd regen gaat zijn aangezien het hier best wel fris buiten is.. maar goed ik heb al vaker meegemaakt dat de temperatuur binnen 24 uur van -10 naar plus 10 gaat dus we gaan het morgenvroeg wel zien.
wbt de ijzel... ik denk dat er wel degelijk kans zal zijn op ijzel. De wegen waren hier keihard bevoren en de grond was ook behoorlijk koud. maar goed indien het veel neerslag is en hij is goed warm dan zal de ijzel heel snel weer verdwenen zijn.
Morgenvroeg gewoon voetje uit je deur steken.. even voelen en dan of weer naar bed of gewoon naar je werk
toch snap ik het KNMI met dit kaartje niet helemaal
Ben ik met je eens.. de gladheid zal ( als ze al komt) zich tot de huidige sneeuwgebieden beperken.
En dat KNMI kaartje vind ik ook wel grappig.. -4 en dan een regensymbool... wel apart
| Gewijzigd: 28 december 2014, 18:34 uur, door Callie-P
Edit Callie-p : hier het plaatje van ze
| Gewijzigd: 28 december 2014, 18:36 uur, door Callie-P
toch snap ik het KNMI met dit kaartje niet helemaal
Wat snap je niet die -2 daar in het noorden bekijk eens over welke periode het gaat. Van 18z tot 6z. Das een periode van 12 uur het front met bijbehorende warmtetransport komt rond middernacht boven de noorderlijke helft te liggen zie kaart Calliep. En is ons dan al lang weer voorbij genoeg ruimte daarna om in het noorden daarna weer rond of onder het vriepunt te komen. Ze pakken altijd de minima over die periode maar dat hoeft dan niet meteen te betekenen dat daar neerslag valt. Of dat het dan al wel/niet match met de temps staat duidelijk beschreven in de guidance. In de oostelijke helften duurd dat langer.
Voor nieuwe waarschuwingen wachten zij waarschijnlijk ook de 18z af. Daarbij is het ook nog eens een uitgifte van 15.09 dus de 12z zit er eens niet bij dus die veranderd ongetwijfeld.
| Gewijzigd: 28 december 2014, 18:42 uur, door Tatanka
bolletje met golfje = kans op (lichte) ijzel
dat galgje = kans op onweer
de bolletjes = regen
sneeuwvlok plus driehoek = kans op een sneeuwbui
2 sneeuwvlokjes = lichte aanhoudende sneeuwval
@ Tatanka: Wat Lako denk ik bedoelt is dat de combinatie wel vreemd staat en dat is toch ook wel zo ( al is het verklaarbaar)
En hier een kaartje van de 2mtr temp morgenvroeg rond de klok van 6-en
| Gewijzigd: 28 december 2014, 18:54 uur, door Callie-P
En hemelsbreed 40 km bij je vandaan is het + 4,4. Er passeert ons eerst nog een lijn met warmere lucht dus de temps zullen eerst nog een stukkie oplopen. Misschien gek voor de beeldvorming maar ik raad je aan even een stukje terug te lezen. Temp is misschien nu wel -1,8, maar kan over een half uur al in de plus schieten. Alleen boven het sneeuwdek kan dit afwijken | Gewijzigd: 28 december 2014, 19:13 uur, door Patrickbrg
| Gewijzigd: 28 december 2014, 19:46 uur, door Jenss