Vooral boven het midden en zuiden een massief gelaagd frontaal wolkenpakket, naar het noorden toe steeds dunner wordend. Onderscheid ST/verticaal zicht is in intensieve sneeuw soms moeilijk te maken zijn. Modellen onderschatten de hoeveelheid St in de sneeuw overigens sterk. Vanavond zullen de goede condities zich van het noorden uit zuidwestwaarts uitbreiden. On de nacht van zondag op maandag op de occlusie mogelijk convectieve bewolking met toppen FL120-180.
NEERSLAG:
In het algemeen langzaam afnemende neerslagactiviteit en een verschuiving van het zwaartepunt naar Limburg later vanmiddag en vanavond. Zondagavond laat en in de nacht naar maandag van het noordwesten uit (buiige) neerslag op de restanten van een oude occlusie. Aandachtspunt is dan de neerslagsoort. Noordwestelijk kustgebied waarschijnlijk regen op een bodem die waarschijnlijk boven nul ligt. Wat dieper landinwaarts toch ook de mogelijkheid van ijzel ten gevolge van regenbuien op een nog bevroren ondergrond.
Berichten samengevoegd door svenne
Ik wilde het zelfde zeggen over Gelderland. Hier is het al weer een half uur goed gaan sneeuwen. Terwijl de waarschuwing to 16.00u loopt. Ik denk 2 uur erbij ,, minstens
Er is niets moeilijker te voorspellen dan winterweer
Wat gaat er nu precies gebeuren met zowel het gebied in het midden van het land en het gebied in het westen van het Duitsland. Wij hebben hier in het zuiden nu een oostenwind staan de temp. is flink gedaald. Het sneeuwt hier nu licht. Ben benieuwd wat de komende uren nog gaat brengen | Gewijzigd: 27 december 2014, 16:39 uur, door marcbb
Is deze van vanmorgen denk ik? Volgens mij daten ze het maar 1 keer op per dag
nee hoor wordt de hele dag geupdated, het hangt volgens mij ook af van de intensiteit van de neerslag... ( deze update is van 16.17 of zo... staat links onder en deze kaart heet ook voorlopige data...) | Gewijzigd: 27 december 2014, 17:33 uur, door Callie-P
Die zijn afhankelijk van mensen die hen de sneeuwhoogtes melden plus ze moeten tijd vinden om het tijdig te updaten
Is deze van vanmorgen denk ik? Volgens mij daten ze het maar 1 keer op per dag
nee hoor wordt de hele dag geupdated, het hangt volgens mij ook af van de intensiteit van de neerslag... ( deze update is van 16.17 of zo... staat links onder en deze kaart heet ook voorlopige data...) Ik denk dat het nog steeds het 08:00 uur kaartje is, vergelijk maar met het kaartje in
http://onweer-online.nl/forum/topic/41737/waarnemingentopic-neerslag-wind-onweer/446707/#message446736
Er is al heel wat verdwenen vandaag, de laag lijkt me flink geslonken..
Zag ook dat de neerslag voor ons gebied zo om en nabij de 30 mm is tot nu toe. Dat zou overeen moeten komen met een sneeuwdek van ca 25-30 cm (er was ook aangegeven dat er tot 30 cm sneeuw zou kunnen vallen dus dat klopt wel) Dat ligt er echter bij lange na niet (meer), er is tijdens de sneeuwval heel wat aan de onderkant weg gesmolten. Hopen dat de verwachte vorst nog goed uitblijft zodat de wegen eerst wat schoner kunnen worden.