Het lijkt dat de kern (droogweer) iets wat afwijkt naar het noord(oosten) over Limburg, neerslag draait daar omheen, dat is wat ik er van kan maken;)
Hier in Barneveld, papperige zooi, hoop dat het straks nog ff flink gaat doorsneeuwen
| Gewijzigd: 27 december 2014, 09:57 uur, door Richard Surilatu
Het is heel mooi buiten maar kijk goed uit. Bezoek open landschap en mijd bossen. Veel vallende takken maken dat het gevaarlijk is in t bos!
1:24 AM - 27 Dec 2014 · Details
-afbeelding-
Wat zijn die grijze bollen op de kaart? | Gewijzigd: 27 december 2014, 11:15 uur, door Stefanv
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Wat zijn die grijze bollen op de kaart?
De bewolkingsgraad. Dit betekent zo uit mijn hoofd zwaar bewolkt.
Misschien een kleine pleister op de wond Maar de kinderen hebben wel lol.
Maar wat zijn de verwachtingen voor vandaag? Krijgen we hier in het ''warme'' zuiden nog droge sneeuw?
Ik heb mijn avater mijn aangepast. Van het eerst kleine sneeuwpopje met mijn dochtertje gemaakt voor haar het allereerst sneeuwpopje in der leven. Je kan er wel wat mee het is alleen erg zwaar. Neerslag verpieterd wel in rap tempo, noord-Limburg krijgt nog welwat centimeters samen met oost Brabant en dan is de pret weer snel over ben ik bang voor.
Daar heb je geen gelijk in hoor Kern gaat nu over de Ardennen wegtrekken uit België en gaat dan over een oostenwind laten waaien in de Benelux om dan mogelijk de neerslag overal te laten vallen in (droge) sneeuw .
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Buien ontstaan terwijl je er naar kijkt.
Vragen en waarnemingen over de actuele sneeuwval gaarne posten in het onderstaande topic.. op het plaatje klikken en je bent er..
| Gewijzigd: 27 december 2014, 11:47 uur, door Callie-P
Goeie vraag.
De pluimen zijn een andere manier om de modellen te tonen. In principe bestaat er voor elk groen lijntje dat je ziet in een pluim een eigen reeks kaarten.
De kaarten die wij posten zijn de kaarten van de hoofdrun.
Dus verder voortbordurend op je vraag. De modellen moeten nu rekening gaan houden met omstandigheden op grondniveau. Dit betekent dat als er sneeuw ligt de temperatuur veel lager zal uitkomen in de nacht dan als er geen sneeuw ligt.
Ervaring leert dat modellen met dit fenomeen niet hun sterkste kant laten zien. Ik geloof dat met name GFS de meeste moeite heeft om zich hierop aan te passen.
Dus als antwoord op je vraag.. ja de pluimen zullen er zeker door veranderen maar afhankelijk van de andere factoren ( bijvoorbeeld een opstekende zuidwestelijke stroming ) kan de pluim op de langere termijn gewoon weer richting warmer weer sturen.
Vandaar ook dat ik gisteren heb geschreven dat ik het stoplicht nog niet op groen wilde zetten omdat deze dagen o.a. bepalend zullen gaan worden voor de rest van het verloop.
Op het eind van de namiddag en vanavond valt de neerslag ook in Laag- en Midden-België geleidelijk als sneeuw die blijft liggen. In de Ardennen groeit de sneeuwlaag aan tot meer dan 15 cm. In het centrum en het westen kan er tot 5 cm vallen. In de loop van de nacht klaart het uit vanaf het noorden en gaat het vriezen met minima tussen -1 en -7 graden en een schrale noordoostenwind. Het is daarom uitkijken voor gladheid door sneeuw of aanvriezende natte weggedeelten.
Op het eind van de namiddag en vanavond valt de neerslag ook in Laag- en Midden-België geleidelijk als sneeuw die blijft liggen. In de Ardennen groeit de sneeuwlaag aan tot meer dan 15 cm. In het centrum en het westen kan er tot 5 cm vallen. In de loop van de nacht klaart het uit vanaf het noorden en gaat het vriezen met minima tussen -1 en -7 graden en een schrale noordoostenwind. Het is daarom uitkijken voor gladheid door sneeuw of aanvriezende natte weggedeelten.
Het Westen !! Yes !
edit Callie-p : het moet ook niet te koud worden want dan komen de hellmannen hoger uit dan ik geschat heb ( 4 of zo) | Gewijzigd: 27 december 2014, 12:12 uur, door Callie-P
Het Westen !! Yes !
Timing is perfect voor Belgie. Vanaf 14uur gaan de dauwpunten onder nul.
Goeie vraag.
Dank je! (voor je antwoord uiteraard) | Gewijzigd: 27 december 2014, 12:12 uur, door pressna