<plaatje> Als je de koers van de kern bedoelt, dan is optie 1 99% uitgesloten. 2 zou nog kunnen bij een verassing, maar 3 is het meest waarschijnlijke.
Afhankelijk van de activering op de Noordzee.
Gelukkig woon ik 't midden. | Gewijzigd: 26 december 2014, 22:14 uur, door Renssie
<plaatje> Als je de koers van de kern bedoelt, dan is optie 1 99% uitgesloten. 2 zou nog kunnen bij een verassing, maar 3 is het meest waarschijnlijke.
Afhankelijk van de activering op de Noordzee.
Gelukkig woon ik 't midden. Bedoel je dan hoe verder het activeert, hoe meer kansen voor het noorden of juist niet? Zou je jouw visie willen uitleggen?
qua sneeuw echt niet hoor, wel qua koude... verleden jaar geen sneeuw gehad hier hoor.. het jaar daarvoor was het ook voor het zuiden en het zuidwesten.... dat het hier vaak wat kouder is heeft niks met sneeuw te maken .....
Echter is deze positie nog altijd wel een stuk noordelijker dan GFS.
Vermoedelijk een gevolg van activering boven de Noordzee.
Is de relatief warme noordzee nog een trigger voor extra neerslag? Ook lijkt het neerslag gebied te groeien/activeren in noordelijke richting.
Heeft iemand een verklaring??
Weet ik ook niet want er is nog een optie die momenteel op de kaartjes staat, die gaat zuidelijker dan 3. Maargoed uitleg en legende mocht er wel bij vond ik maar snap het ondertussen wat ...
Citaat van 4 seizoentje, vrijdag 26 december 2014, 22:12 uur vreemd maar waar, mijn gevoel heeft steeds bij 2 gelegen nu ik dit zie. hoef de hoofdprijs niet ,meedoen is al leuk , heb mijn toverstokje gebuikt, helaas werkt die maar eenmalig.... nu dus de vingers gekruist.. ik hoop zo p een goede afloop voor iedereen ... en dat iedereen ook tevreden is met wat je dan krijgt , ook al is het dan mss 3 cm en de ander 20... sneeuw is sneeuw.. en je hebt er net zoveel pret om ...
Als het noorden sneeuw krijgt dan is het Waarschijnlijk voor heel België regen dus het is redelijk te noemen dat er mensen zijn die het natuurlijk wat Zuidelijker willen laten verlopen
Berichten samengevoegd door Stefanv
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Gelukkig woon ik 't midden. Bedoel je dan hoe verder het activeert, hoe meer kansen voor het noorden of juist niet? Zou je jouw visie willen uitleggen?
Noordzee werkt als een 'kookpan', de verdamping zorgt voor uitdieping van 't ding. En daarmee is een eventuele koersverschuiving mogelijk. 't kanaal op deze wijze passeren, heeft amper invloed op de activering voor Belgie e.o. E.e.a. is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen de bodem (lees zeewater) en de lucht op km of 5.
Als het noorden sneeuw krijgt dan is het Waarschijnlijk voor heel België regen dus het is redelijk te noemen dat er mensen zijn die het natuurlijk wat Zuidelijker willen laten verlopen
ow snap ik hoor alleen gaat het hier nog maar om een 60 km hooguit... en sja dan hoop je wel , wat is nu 60 km? en waarschijnlijk voor iedereen pret ik denk niet dat 60 km heel belgie in de regen zet hoop ik dan
Is de relatief warme noordzee nog een trigger voor extra neerslag? Ook lijkt het neerslag gebied te groeien/activeren in noordelijke richting.
Heeft iemand een verklaring?? Ik heb daarstraks ook al gevraagd naar een mogelijk lake -effect (of iets gelijkaardig). Maar mijn vraag was een beetje ondergesneeuwd dus ben ik zelf maar gaan googelen. Mijn conclusie is dat de Noordzee wel degelijk als een extra trigger kan beschouwd worden
Zoals ik al gezegd had, ben ik wat gaan googelen en heb de voorwaarden om een lake-effect te hebben vergeleken met de huidige situatie. De voorwaarden komen van http://www.eumetrain.org/data/1/145/navmenu.php?page=4.1.0 en de data van http://earth.nullschool.net.
1) Instability
Dit is veruit de meest belangrijke voorwaarde van een lake effect. De andere voorwaarden zijn niet perse noodzakelijk of maken het verschil tussen een sterk of een zwak lake effect.
For the vertical transport of moisture and heat an aboslute instability is required. As a measure for this instability in the boundary layer the temperature difference between sea surface and 850 hPa is used. The temperature difference needs to exceed 13 °C. Affected indirectly by this is the inversion. If it is found below 1000 meters, the boundary layer is considered to be to shallow for the development of convective showers. If the inversion is below 2500 meters usually (heavy) snowfall may be taken into account (Floor, 2010).
Volgens Earth.nullschool.net was de sea surface temperatuur op 25 december 0:00 UTC 11°C in het Kanaal en rond de 9°C in de Noordzee (wat warmer dichter bij de kust, een beetje kouder meer richting de Atlantische oceaan toe, maar het scheel niet veel).
Om 19 u vandaag was de tempetuur op de 850 Hpa -2°C boven het kanaal en -3à -4 ° C boven de Noordzee.
Verschil
kanaal 11 + 2 = 13
Noordzee 9 +3.5= 12.5
Conclusie: Grensgeval: een graad kouder op 850 Hpa, en het is mogelijk, zeker boven het kanaal.
2) Fetch
Another factor playing a role in the formation of the cloud streets is the wind. Sufficient wind must be available allowing the polar air to flow over sea and affecting enough moisture in the direction of the coastal regions. More wind means a better exchange of moisture between the "warm" seawater and the cold air above. Too much wind however is not ideal as it would mean less exchange of moisture. The winddirection at 850 hPa. helps to determine the areas which are likely to be affected by snow. The direction also helps to determine the fetch. The fetch is the distance the showers move over relatively warm water; the longer the fetch the more active the convection will also will be. For serious convection the fetch needs to be at least 80 km (Floor, 2010).
2.1) de wind, het is niet duidelijk wat exact sufficient wind is en wanneer er teveel wind. De windsnelheid om 19u was 30 km/u boven het kanaal en 20 km/u boven de Noordzee. De wind gaat vannacht echter nog aantrekken, tot zo'n 50 -60 km/u. Hierbij is wel belangrijk om de kern van het laag in de gaten te houden, aangezien het daar wi50 Hpa wordt ook door het lage drukgebied bepaalt en ndstil is. Ik vermoed dat windsnelheden tussen de 20-60km/u wel voldoen aan genoeg, maar niet te veel. Dus dit zie als in orde. De windrichting op 850 Hpa wordt ook door het lage drukgebied bepaalt en wijst dus voornamelijk noor België en NoordFrankrijk waar de wind aanlandig, in Nederland is de wind steeds aflandig.
2.2) fetch: De wind trekt best over minstens 80 km over open water: (niet zo belangrijk, 30 km kan al genoeg zijn)
Wanneer het Laag het kanaal oversteekt, komt de wind van Nederland over de Noordzee naar het kanaal om dan in NoordFrankrijk/België terug aan land te komen. 80 km wordt net gehaald.
3) Wind Shear
Directional shear is one of the most important factors governing the development of the cloud streets; environments with weak directional shear typically produce more intense convection than those with higher shear levels. If directional shear between the surface and 700 hPa level is greater than 60 °C, hardly and convection and showers will be experienced. If the directional shear between the surface and 700 hPa level is between 30 and 60 °C, weak lake-effect bands are possible. In environments where the shear is less than 30 °C strong, well organized bands can be expected.
Afhankelijk van de positie tegenover de kern van het laag is de directional shear tussen de 0 en 30°, ideaal dus.
4) Moisture
If upstream moisture has a higher relative humidity it will allow more condensation and a more quicker and quantitative formation of clouds and precipitation.
Het is hier waar Noord Nederland uit de boot valt. Boven België en Zuid Nederland is er meer luchtvochtigheid dan boven de Noordzee, boven Noord Nederland niet.
5) Synoptic forcing
From a synoptic point of view a maximum of vorticity advection aloft and a large scale upward motion may help to increase mixing and the convective depth for convection to develop, while a cold air advection maximum may increase the temperature difference and the absolute instability.
Oke hier heb ik hulp nodig. Iemand die meer kennis heeft als mij kan me misschien hierbij helpen?
6) Snow and Ice cover
A negative effect on the formation of Lake-Effect snow is experienced later in winter when the lakes and sea freeze over. Especially on the Great Lakes in the Unites States but also in the nordic countries of Europe (Gulf of Bothnia, Gulf of Finland, Baltic Sea) ice coverage means a significant decrease of fetch but also due to the decreased temperature difference between the surface and the upper layers there is no instability and upward motion of moisture available any longer. Such a situation however does not (yet) affect the warm waters of North Sea.
Cunclusie:
Voor Noord Frankrijk en België (en zelfs Nederlands Limburg/ Noord Brabant) lijkt aan alle voorwaarden voldaan of op de grens. Het enigste probleem is dat al het opgezogen water in de vorm van sneeuw naar beneden moet komen en niet in de vorm van regen om van een sneeuwdump te kunnen spreken. Hier komen ook weer de hoge temperatueren ten Zuiden van de kern van het lagedrukgebied weer roet in het eten gooien. Voor West - en Midden België zal de neerslagafkoeling volgens mij de doorslaggevende rol spelen. Als het 2°C kouder is dan voorspelt, dan is alles mogelijk. Maar zeker voor Limburg en de Ardennen kan dit zorgen voor een sneeuwdump. | Gewijzigd: 26 december 2014, 22:27 uur, door Sake
Temperaturen gaan snel dalen, vooral tijdens intense neerslag. Bovendien wordt de lucht steeds kouder en is het vooral de dauwpunttemperatuur die telt!
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Wel daar gaat het nu net om hier in België Het laagje trekt over ons of net onder ons waardoor we wss 'even' regne/smeltende sneeuw krijgen, hoe zuidelijker hoe meer periodes met sneeuw. Komt hij ook maar ietsje noordelijker dan voorspelt, al is het 20km dan is er bijna tot geen mogelijkheid voor een groot stuk van België voor sneeuw. Enkel erna maar door de regen word dat dan weer een papje zoals eerdere berichten meldde. Ook is al meerdere malen (miss heb je ide ook gelezen) dat er zowieso mensen pech zullen hebben, dit was in eerst instantie voor het noorden van NL , maar ook daarnaast voor grotendeels Vlaanderen
Citaat van Stormchaser5000 Is het mogelijk om bij 5°c al wat natte sneeuw te hebben of is dat nog te warm?
Kan altijd Bij de juiste omstandigheden en het juiste moment wel, maar natuurlijk niet veel voorstellen dan bij temps rond 0 natuurlijk
| Gewijzigd: 26 december 2014, 22:33 uur, door thunderstorms_4ever
Wel daar gaat het nu net om hier in België Het laagje trekt over ons of net onder ons waardoor we wss 'even' regne/smeltende sneeuw krijgen, hoe zuidelijker hoe meer periodes met sneeuw. Komt hij ook maar ietsje noordelijker dan voorspelt, al is het 20km dan is er bijna tot geen mogelijkheid voor een groot stuk van België voor sneeuw. Enkel erna maar door de regen word dat dan weer een papje zoals eerdere berichten meldde. Ook is al meerdere malen (miss heb je ide ook gelezen) dat er zowieso mensen pech zullen hebben, dit was in eerst instantie voor het noorden van NL , maar ook daarnaast voor grotendeels Vlaanderen
Ja in mijn geval is zelfs al een verschuiving van 1 km al van belang. Afhankelijk van het model passeert de kern boven mijn hoofd, net ten Noorden of net ten Zuiden van mij. Ik hoop dus op een zo zuidelijk mogelijke koers, maar ik begrijp dat iemand die in Midden - en Noord Nederland woont, liefst een meer noordelijke koers wilt.
moeilijk allemaal ik snap het heel goed.. ik pleit nog steeds voor iedereen hopelijk wat.. ook tevreden zijn met eventueel 3 cm sneeuw... inpv 30....pret voor iedereen... ik duim voor iedereen... al is het mss onmogelijk....
| Gewijzigd: 27 december 2014, 03:05 uur, door Stefanv
Hoop ook het beste voor iedereen, maar helaas onmogelijk voor 'iedereen' het beste te hebben ;) Geuk zal het woord zijn voor de risicogebieden
zie niets?
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123361-Neerslagradar.html | Gewijzigd: 26 december 2014, 22:45 uur, door Justin