Denk eerder da hij momenteel iets zuidelijker ligt, even om 22.00 u kijken waar het ligt want GFS geeft om de 3u kaartjes uit.
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Denk eerder da hij momenteel iets zuidelijker ligt, even om 22.00 u kijken waar het ligt want GFS geeft om de 3u kaartjes uit.
Lijkt idd meer zuidelijk te gaan, al zal dat straks duidelijk worden
Denk eerder da hij momenteel iets zuidelijker ligt, even om 22.00 u kijken waar het ligt want GFS geeft om de 3u kaartjes uit. ik denk dat ook , ik hoop gewoon dat iedereen sneeuw krijgt, helaas is dat zo goed als onmogelijk, de beste oplossing zou zijn dat dit laag sneeuw brengt in zuid nederland en belgie en dat maandag het noorden van nederland enkele stevige sneeuwbuien krijgt
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/65239-Home.html?carrouselhtml=2 | Gewijzigd: 26 december 2014, 20:56 uur, door ikee12
Het oosten...? Ik kom hier nu net weer om de hoek kijken na een kerstfeestje maar heb ik iets gemist.... Of zijn de kaarten zo veranderd dat het oosten nu ook de volle mep krijgt???
ON Topic: de neerslagzone heeft de Westhoek inmiddels al bereikt en komt nu dus langzaam de Benelux binnen.
Persoonlijk vind ik de KMI radar de meest nauwkeurige radar om de neerslag in realtime te volgen. Zeker bij sneeuw en laaghangende bewolking.
Zoals jullie kunnen zien ontstaat er ook een neerslagzone boven de Noordzee die precies wel Noord-Nederland lijkt aan te doen. Wat me nu deed afvragen welk effect het warme water van de Noordzee speelt/gaat spelen in het verdere verloop van dit laagje? Dat is hier nog niet besproken. De Noordzee is nu ongeveer 9°C warm, maar de lucht is nu zo'n 5°C. Wanneer het occlusie front overtrekt zal de temperatuur waarschijnlijk nog dalen.
Ik begrijp dat het warme zeewater het grote probleem voor de Belgische en Nederlandse kust is, aangezien het voor warmere temperaturen zorgt. Maar zorgt het warme zeewater ook niet voor extra verdamping van water en dus extra neerslag? (een soort van lake-effect?) Of is daar al mee rekening gehouden in de modellen.
| Gewijzigd: 26 december 2014, 21:03 uur, door ruben
Ah haha ik dacht al moet niet gekker worden met die kaarten
knip
GFS:
knip
Op de bovenste kaart ligt het laag een klein beetje zuidelijker dan op de onderste (GFS model). Ongeveer de breedte van het kanaal, als je de afstanden op de kaart vergelijkt.
Edit. Het laagje ligt dus momenteel zo'n 20-30 km zuidelijker dan GFS
| Gewijzigd: 26 december 2014, 21:09 uur, door Sake
<animatie>
Als ik dit zo zie dan lijkt het erop dat het noordelijke deel van het land er ook mee te maken krijgt. Ten eerste lijkt de beweging lichtjes meer noordelijk te zijn dan verwacht werd, en ook groeit er voor het grond een bui aan zo lijkt het. Ook lijkt het (iets) eerder te komen dan verwacht?
Kan je niet echt vergelijken Tijdverschil van 1.5 uur (19.00 u en 20.30u (ong.) ) Dus even wachten tot de 22.00u erop staat en dan vergelijken met GFS
Persoonlijk denk ik dat er verschillen zullen blijven optreden totdat zover is, is ijgelijk normaal. Is nu 0% tussen dat wij zeggen dat het kan zeggen of een meteoroloog dat zou zeggen
dat gaat het volgens mij ook doen, het laagje zal steeds meer richting zuid gaan denk ik
Heb afgelopen dagen al nkele keren gepraat over het 'knikje' dat hij gaat maken bij frankrijk, daarom dat hij 'zuidelijk' gaat