Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
wrf berekent echt enorme hoeveelheden sneeuw, tussen 20 en 50 cm langs de nederlandse grens
Je teleurstelling of blijheid tonen, melding maken van hetgeen waarop je hoopt of gewoon kletsen over de (aankomende) winter kan in het Winter Kletstopic.
Vanaf de eerste sneeuwval kunnen alle sneeuwfoto's in het Sneeuwfoto's week 52+53 geplaatst worden.
Let gaarne op waar je post het beste thuis past, zo houden we de discussie omtrent het (aankomende) winterweer - bedoelt voor kaartjes/pluimen/statistieken/voorspellingen/etc. - zo overzichtelijk mogelijk
Vind je jouw reactie niet meer terug? Dan kan het zijn dat een moderator deze verplaatst heeft naar een ander topic. In drukke periodes als deze kunnen we niet iedereen een PB sturen. | Gewijzigd: 26 december 2014, 18:26 uur, door Justin
Das nog een kaartje van de vorige run Weet ni hoe het komt maar wetterzentrale updat maar niet :/
Edit: nieuwe loop binnen nu | Gewijzigd: 26 december 2014, 18:33 uur, door thunderstorms_4ever
Als je nu kijkt naar buienradar, dan ligt het neerslag gebied aardig hoog of het moet zo ver gaan zakken, ja dan geloof ik bovenstaande kaart. :p
Edit svenne: plaatje uit citaat gehaald | Gewijzigd: 26 december 2014, 18:39 uur, door Sven
Das nog een kaartje van de vorige run Weet ni hoe het komt maar wetterzentrale updat maar niet :/
Edit: nieuwe loop binnen nu ow sorry ,foutje
hier een kaartje van wrf, dit geeft het sneeuwdek aan
Da's van de 06Z run, 12Z komt nu binnen en ik dnek dat die wel eens anders kan worden... Voorbeeld de "Neuschnee"
06 Run
3 uur later volgens de 12 u run
Zal weinig tekst zijn omdat de plaatjes voor zich spreken.
Er is echter 1 bijzonderheid die ik niemand heb zien noemen en dat zijn de verwachte windvlagen boven land voor morgen.. ( dus geen constante wind) van 8 bfrt !!!
Hieronder de waarschuwing die duitsland afgeeft voor de omgeving Köln.. ( dus dit is voor Duitsland niet voor Nederland !)
Limburg ligt er direct naast dus die kunnen volgens deze status morgen hun borst nat maken.
Hieronder de VERWACHTE run van GFS.. ELK model laat de kern dan weer zuidelijker dan weer noordelijker aan ons voorbij trekken.
Waar moet de kern langs trekken.
Hier geldt dat de kern het beste over Belgie heen kan trekken voor sneeuw over heel Nederland. Hoe zuidelijker de kern hoe SMALLER het gebied in Nederland zal zijn dat te maken krijgt met sneeuw.
Als de kern te NOORDELIJK langs zou trekken dan krijgt het gebied TEN ZUIDEN van deze kern te maken met nauwelijks tot geen sneeuw of zelfs alleen regen.
Wat uiteindelijk het pad zal zijn zullen we pas morgen weten... ( NOWCASTEN)
De kaart hieronder laat zien waar er de mogelijkheid bestaat dat er volgens de huidige run sneeuw kan vallen.
En dan een kaart waar ik niemand nog over gehoord heb.. windvlagen ( daar gaat de onderstaande kaart over dus niet de 10mtr constant wind) Maar dus Windvlagen BOVEN LAND van 8 bfrt !
Het heeft nu absoluut geen zin om te vragen of er in dokkum dan wel in rotterdam 10 of 0 cm sneeuw gaat vallen
Zelf denk ik dat de kust met name lang(er) zal moeten wachten totdat de sneeuw blijft liggen.. al spring ik morgenvroeg wel hoopvol uit mijn bed.
Dan het stoplicht... Deze blijft op Oranje omdat het nog niet helemaal duidelijk is of de koude door gaat zetten. Ik wil dit weekend even aankijken of hij op groen kan..om een volle winter periode aan te kunnen geven.
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
- Groen = Winter binnen de gestelde termijn
- Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
- Oranje/rood = er is kans op winterweer maar meer kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn\
- Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
Definitie winterweer : 1 van de volgende weers-omstandigheden kan binnen de termijn plaats vinden maar niet langdurig
- (stralings) vorst,
- hagel
- sneeuw (nat en droog),
- ijzel,
- ijsregen.
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
Kijk, wat Callie net zei, het laagje moet precies goed overtrekken om iedereen blij te maken, trekt het wat verkeerd en je hebt regen. Idd moet dan het noordossten van NL dan weer sneeuwkansen hebben maar die staan hier ook niet op maar dat er geen sneeuw word berekent voor nederland (buiten het noorden kan wel | Gewijzigd: 26 december 2014, 18:58 uur, door thunderstorms_4ever