Hier de Gif. Neerslag tijd is 13uur morgen middag even voor het gemak.
- mooie afbeelding -
Hier wordt ik blij van
HiRLAM
Beide 13UTC
ik denk toch dat het een fractie zuidelijker ligt
Hmmm ..Nee als ik het zo bekijk zit de koers wel goed voor midden,zuid en mss noord NL als het goed is zit vanavond te kern van de sneeuwbal boven Londen
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Het komt altijd voor iemand wel slecht uit, ik denk dat heel de benelux sneeuw onmogelijk is :/ te noordelijk is regen voor ons, en voor jullie sneeuw. En te zuidelijk is voor ons goed met veel sneeuw maar voor jullie slecht want dan zal er niks vallen daar :p
Als weeronline Hirlam als model gebruikt, en ik geloof dat ze dat doen, dan is dit heel goed mogelijk.
Ik raad je aan deze animatie te bekijken: http://www.weeronline.nl/vakman-index/130/0
Hirlam moet je zeker niet afschrijven, is altijd erg goed in dit soort situaties, word ook erg veel gebruikt.
Meteo Consult heeft een analyse gegeven van de situatie op het moment, zij zeggen:
- Het neerslaggebied ligt noordelijker op het moment dan door EC berekend (in lijn met Hirlam)
- Zuidwest- en West Nederland: 0-3 cm. (Door lange tijd regen.)
- Midden-Nederland: 3 tot 6 cm.
- Zuid Nederland: 5 tot 10 cm.
Zij gebruiken EC als model geloof ik. Kortom zoals het er nu voor staat is het best mogelijk dat het laagje toch noordelijker komt.
Hirlam is inderdaad goed bij korte termijn verwachtingen. Als ik de kaarten zo bekijk mag KNMI Overijssel ook wel code geel geven net zoals iemand hiervoor ook al zei. We zullen zien. Ben echt benieuwd. Zit in spanning te wachten op meer duidelijkheid.
- Gisteren waarschuwden ze toch al stevig
- Deze ochtend maar geel en niet eens potentieel voor grotere waarschuwing
- Nu toch oranje omdat de situatie toch wel gevaarlijk kan worden.
Er zijn nog veel 'alsen' in dit verhaal, zodoende zal het echt wel (s)nowcasten worden, net zoals het bij onweer zeer plaatselijk kan zijn.
Maar we hebben dit seizoen al meer voorpret gehad ten opzichte van de vorige winter! Laten we er dus van genieten, ook al krijg je niks, wees blij voor de anderen
Waar vind je die buienradar die per minuut verspringt?
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
NEERSLAG:
Op de Noordzee vanmiddag en vanavond nog een enkele bui. In de loop van de nacht van het westen uit frontale neerslag. De fase van regen en/of natte sneeuw zal mijns inziens niet zo lang duren alvorens de meeste neerslag als droge sneeuw zal gaan vallen. In de ochtend zal de temperatuur van net iets boven nul in de onderste paar honderd voet daar weinig invloed op hebben. In de middag wordt de luchtkolom geleidelijk kouder en zal de neerslag zeker als droge sneeuw vallen. De neerslag heeft in de ochtend zijn grootste intensiteit, gedurende deze periode beweegt het laag ten zuiden van ons langs en vind op middelbare niveaus de meeste opglijding plaats. In de middag en avond beweegt het neerslaggebied met het wegtrekken van het laag geleidelijk naar het zuidoosten. De intensiteit slechts langzaam af. De noordelijke begrenzing zal ongeveer liggen van het zuidelijk deel van Noord-Holland naar de Achterhoek. Op veel plaatsen zal in de loop van de ochtend een sneeuwdek van enkele centimeters gaan ontstaan, meer naar het zuidoosten zal dit al gauw 5-10 cm in 6 uur zijn, voor Noord-Brabant en Limburg komen we dicht tegen de criteria voor code oranje aan. Ook het criterium van 3 cm/uur lijkt in de ochtend een relevante optie. In de middag neemt de intensiteit weliswaar af maar blijft het nog wel geruime tijd doorsneeuwen met een intensiteit van 0,5-1 cm/uur. De totale accumulatie in het oosten van Noord-Brabant en Limburg kan tot middernacht oplopen naar 10-20 cm, lokaal mogelijk nog meer. | Gewijzigd: 26 december 2014, 14:46 uur, door Stefanv
Dat zou ik niet zo 1, 2, 3 weten. Ik heb deze van www.weerheerhugowaard.nl | Gewijzigd: 26 december 2014, 15:00 uur, door just0408
Ik verwacht inderdaad daar het meeste kans op een mooi sneeuwdek (Belgisch en NL Limburg), samen met de Hoge Venen.
Ben echt benieuwd wat we hier kunnen verwachten, zal echt afhangen van hoe snel we droge sneeuw zullen krijgen!
Dat zou ik niet zo 1, 2, 3 weten. Ik heb deze van www.weerheerhugowaard.nl www.meteox.com links in het rood staat ie
Geen idee wat de waarheid gaat worden.. maar het is opvallend dat Hirlam nu noordelijker komt.
| Gewijzigd: 26 december 2014, 15:15 uur, door Callie-P