http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/39cdb0d7aa665b7a9a8d2d77c9b8a16f/article/waar_valt_er_sneeuw_en_hoeveel.html Redelijk positief
Berichten samengevoegd door Stefanv | Gewijzigd: 26 december 2014, 13:39 uur, door Stefanv
Hier even het plaatje hoe de waarschuwingen van het KMI er momenteel bijliggen:
En inderdaad zoals Svenne al zei verschiet ik ook dat de kust in het groen is verschenen.
Berichten samengevoegd door Stefanv
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
voor mij is dat net negatief, want dan krijg ik misschien regen maar ik had net de indruk dat het laagje zuidelijker lag
voor mij is dat net negatief, want dan krijg ik misschien regen maar ik had net de indruk dat het laagje zuidelijker lag
Lijkt mij ook dat het zuidelijker ligt. Moeilijk te vergelijken allemaal.
Laagje zou ook een knikje make naar beneden wanneer hij aan land zou komen . Heb ik al in veel verschillende runs gezien, als hij dat niet doet zou recht over NL gaan en dus veel gebieden regen, maar NO van nl weer wel neerslag... Maargoed idk of het nog op de kaarten staat. Gaan het gewoon moeten afwachten en morgen Moeder natuur haar werk laten doen
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
ARNHEM - Het gaat vrijwel zeker sneeuwen in Gelderland. Volgens weerbureau MeteoGroup in Wageningen wordt de eerste sneeuw in de nacht van vrijdag op zaterdag verwacht.
Eerste sneeuwbui rond 04:00 uur
Volgens de laatste verwachting gaat het rond 04:00 uur sneeuwen in het Rivierengebied, daarna trekt de sneeuwbui richting Arnhem om rond 09:00 uur in de ochtend de hele provincie onder een wit dekentje te leggen.
Verwachting nu is 3 tot 6 centimeter
De sneeuwbui komt vanuit het zuiden. Afhankelijk van hoe ver de bui noordwaarts trekt, krijgen we in Gelderland alleen een verdwaalde vlok mee of zomaar ineens bijna tien centimeter.
De verwachting van nu ligt daar tussen in. Voor Gelderland staat er nu 3 tot 6 centimeter sneeuw in de weerkaarten van zaterdag. Volgens MeteoGroup in Wageningen is het pas een paar uur van te voren met zekerheid te zeggen hoeveel centimeter sneeuw er gaat vallen.
KNMI geeft code geel afHet KNMI waarschuwt voor gladheid door sneeuw en heeft voor Gelderland code geel afgegeven. Deze waarschuwing geldt van zaterdag 05:00 uur tot 's middags 13:00 uur.
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2078900/krijgen-we-een-verdwaalde-vlok-of-10-centimeter-sneeuw-.htm#.VJ1amCBWM | Gewijzigd: 26 december 2014, 14:38 uur, door Justin
Ik gun de hele Benelux sneeuw, maar noordoosten van ned zou net naast buiten de boot vallen en een noordelijkere richting is gunstiger voor hen.:)
Ik vind het ook steeds spannender worden. En vooral nu het laagje weer wat noordelijker over komt. En we nu weer kans hebben op zware sneeuwval hier in de achterhoek. Kortom er kan nog van alles veranderen. En dat maakt de voorpret echt super leuk en intressant.
Als weeronline Hirlam als model gebruikt, en ik geloof dat ze dat doen, dan is dit heel goed mogelijk.
Ik raad je aan deze animatie te bekijken: http://www.weeronline.nl/vakman-index/130/0
Hirlam moet je zeker niet afschrijven, is altijd erg goed in dit soort situaties, word ook erg veel gebruikt.
Meteo Consult heeft een analyse gegeven van de situatie op het moment, zij zeggen:
- Het neerslaggebied ligt noordelijker op het moment dan door EC berekend (in lijn met Hirlam)
- Zuidwest- en West Nederland: 0-3 cm. (Door lange tijd regen.)
- Midden-Nederland: 3 tot 6 cm.
- Zuid Nederland: 5 tot 10 cm.
Zij gebruiken EC als model geloof ik. Kortom zoals het er nu voor staat is het best mogelijk dat het laagje toch noordelijker komt.
ARNHEM - Het gaat vrijwel zeker sneeuwen in Gelderland. Volgens weerbureau MeteoGroup in Wageningen wordt de eerste sneeuw in de nacht van vrijdag op zaterdag verwacht.
Eerste sneeuwbui rond 04:00 uur
Volgens de laatste verwachting gaat het rond 04:00 uur sneeuwen in het Rivierengebied, daarna trekt de sneeuwbui richting Arnhem om rond 09:00 uur in de ochtend de hele provincie onder een wit dekentje te leggen.
Verwachting nu is 3 tot 6 centimeter
De sneeuwbui komt vanuit het zuiden. Afhankelijk van hoe ver de bui noordwaarts trekt, krijgen we in Gelderland alleen een verdwaalde vlok mee of zomaar ineens bijna tien centimeter.
De verwachting van nu ligt daar tussen in. Voor Gelderland staat er nu 3 tot 6 centimeter sneeuw in de weerkaarten van zaterdag. Volgens MeteoGroup in Wageningen is het pas een paar uur van te voren met zekerheid te zeggen hoeveel centimeter sneeuw er gaat vallen.
KNMI geeft code geel afHet KNMI waarschuwt voor gladheid door sneeuw en heeft voor Gelderland code geel afgegeven. Deze waarschuwing geldt van zaterdag 05:00 uur tot 's middags 13:00 uur.
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2078900/krijgen-we-een-verdwaalde-vlok-of-10-centimeter-sneeuw-.htm#.VJ1amCBWM
Zo kan ik het ook
Als hij noordelijker uitvalt heeft het zuiden regen...
Het valt me op dat er zeer hoge luchtdruk is :1030 hpa hier momenteel. Is dit uitzonderlijk of niet? | Gewijzigd: 26 december 2014, 14:10 uur, door BertD
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
HiRLAM
Beide 13UTC
ik denk toch dat het een fractie zuidelijker ligt
als je de animatie bekijkt zie je dat het de laatste uren naar het zuiden zakt, meer dan hirlam berekent | Gewijzigd: 26 december 2014, 14:11 uur, door Jenss
Hier de Gif. Neerslag tijd is 13uur morgen middag even voor het gemak.
HiRLAM
Beide 13UTC
ik denk toch dat het een fractie zuidelijker ligt
Ik heb gelezen dat de Hirlam het meest noordelijke koers had berekend van alle modellen, en volgens weer.nl ligt lage drukgebied boven Ierland een fractie hoger dan de laatste EC had berekend, dus zou ik denken dat hij fractie noordelijker trekt en EC had al meeste gunstige kaarten.