Zaterdag is het zwaarbewolkt tot betrokken. Een kleine actieve depressie trekt traag over het land. In Laag-België verwachten we eerst regen of smeltende sneeuw en in de loop van de dag mogelijk sneeuw maar door de nog relatief warme bodem zal er in Vlaanderen waarschijnlijk niet zo heel veel sneeuw blijven liggen. In de Ardennen valt de neerslag onder de vorm van sneeuw en daar kan er tot 15 cm sneeuw vallen. De maxima schommelen tussen -2 graden in de Ardennen en tot +2 graden aan zee. In het binnenland waait er een matige tot vrij krachtige wind uit zuidoost, die geleidelijk krimpt naar noordelijke richtingen. Er zijn rukwinden mogelijk tot 60 km/u. Aan zee waait een vrij krachtige tot krachtig noordoostenwind met rukwinden tot 70 km/u.
Zaterdagavond wordt het geleidelijk droog vanuit het noorden en komen er brede opklaringen. Ten zuiden van Samber en Maas valt er nog sneeuw maar in de loop van de nacht wordt het daar ook droog. De minima dalen tussen -2 graden aan de kust en -7 in de Ardennen. Op de weg kan het gevaarlijk glad zijn door sneeuw of rijm- of ijsplekken. De wind zwakt af en wordt meestal matig uit noord tot noordoost.
*veel tekst*Zoals ik reeds eerder meldde, verschiet ik toch wel van de update van het KMI.
Ok, er is nog veel onzekerheid, maar er zijn toch modellen die richting 15-20cm sneeuw gaan in bijvoorbeeld Noord-België. Dan mag de bodem nog 'warm' zijn...
Gisteren spraken ze bijvoorbeeld wel nog van een eventuele opschaling naar niveau oranje (waarschuwing) voor sommige delen van VL.
Ik had deze update niet echt zien aankomen
*veel tekst*Zoals ik reeds eerder meldde, verschiet ik toch wel van de update van het KMI.
Ok, er is nog veel onzekerheid, maar er zijn toch modellen die richting 15-20cm sneeuw gaan in bijvoorbeeld Noord-België. Dan mag de bodem nog 'warm' zijn...
Gisteren spraken ze bijvoorbeeld wel nog van een eventuele opschaling naar niveau oranje (waarschuwing) voor sommige delen van VL.
Ik had deze update niet echt zien aankomen
inderdaad dat vind ik ook, ik zit hier in mechelen wel op een randgeval, maar daar in de noorderkempen(turnhout en lommel bv) daar lijkt er mij zich toch een serieus sneeuwdek op te bouwen, bovendien daalt de temp in de avond onder 0 en dan valt er toch nog zo een 5 cm volgens mij
Grappig geschreven. Het komt erop neer dat niemand het gaat overleven, tenzij je naar het noord Oosten vlucht.
.
.
.
.
maandag is er ook een kansje op sneeuwbuien uit het noorden, dus misschien word het daar dan wit
- sneeuwval volgens noodweercentrale:
De hoeveelheid sneeuw is tussen de 10 en 20cm voor alle gebieden.
- wind:
Hier verwachten ze windstoten van 70 tot 75km/h | Gewijzigd: 26 december 2014, 13:21 uur, door ruben
Komende nacht is er van het zuidwesten uit kans op gladheid door natte en later ook droge sneeuw. In het midden en zuiden van het land vormt zich morgen overdag een sneeuwdek van enkele centimeters, in het zuidoosten van het land 5-10 cm, lokaal mogelijk meer dan 10 cm.
Uitgifte: 26/12/2014 12:46 uur LT