En weer.nl komt ook met sneeuw voor Lwarden...
Ondertussen best wel slecht weer/noodweer in GB
| Gewijzigd: 26 december 2014, 11:37 uur, door Lako
Iets meer egale verdeling van de sneeuw. (Maar wel geen 30 cm).
Met uitzondering van N-NL krijgt iedereen wel iets.
Hmm dat ziet er inderdaad niet slecht uit voor w vlaanderen.
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
Ach wij Noorderlingen zijn weer het haasje, maar dat geldt ook altijd met onweer en tropische dagen daarvoor moet je ook altijd afreizen naar het zuiden we zijn het wel gewend dat we weer buiten de boot vallen.
Klopt dat kan ik me nog herinneren. Toen sneeuwde het best
Ach wij Noorderlingen zijn weer het haasje, maar dat weer buiten de boot valt.
gewoon afwachten ,denk dat we wel wat zullen krijgen ,tis een rotkring
FEIT 1 Er gaat neerslag vallen in waarschijnlijk de zuidelijke 2/3 deel van NL. ( maar zeker weten doen we dat pas zaterdag)
FEIT 2 De temperatuur gaat zakken.
FEIT 3 de temperaturen blijven gedurende de neerslag waarschijnlijk net boven nul
FEIT 4 de grond is nog warm.
FEIT 5 de T gaat zakken in namiddag en avond en nacht en dan is de neerslag goeddeels voorbij.
CONCLUSIE 1 De neerslag zal als sneeuw vallen maar onderweg natte sneeuw worden door de T die boven 0 is.
CONCLUSIE 2 de sneeuw zal als die de grond bereikt smelten vanwege de grondtemperatuur.
CONCLUSIE 3 er valt tamelijk veel neerslag, dus het wordt waarschijnlijk een drab.
CONCLUSIE 4 De smeltende sneeuw onttrekt warmte en daardoor zakt de temp iets.
CONCLUSIE 5 als het in de namiddag avond nog sneeuwt, zal het waarschijnlijk blijven liggen, voorzover er nog neerslag valt.
KORTOM, het kan behalve voor de regio Limburg en Oost Brabant nogal tegen gaan vallen. Interessanter dan het exacte verloop van het laag is de ontwikkeling van de Temperatuur. Die hoeft maar een fractie lager uit te vallen en dan hebben we sneeuw. Valt hij iets hoger uit dan wordt het zeker regen of een natte kleddersneeuw.
Ik denk dat we het pas in de loop van zaterdag echt weten wat het wordt. M.i. Driekwart kans dat het nogal tegenvalt en een kwart kans dat het een echte sneeuwdag wordt.
.
- Zuid-Nederland de meeste sneeuw krijgt.
- Noord-Nederland buiten de boot KAN vallen.
- Midden-Nederland goed ligt voor een redelijk sneeuwdek.
Even toegelicht: In alle berekeningen van alle weermodellen zo ongeveer (Hirlam, Harmonie, EC, GFS, etc) ligt Zuid-Nederland in het koude gedeelte. Omdat de neerslag ook intensiever is in het zuiden dan in het midden, zal daar de meeste sneeuw gaan vallen. Alleen nog even afwachten hoe snel de neerslag in het zuiden overgaat in sneeuw, misschien is dat voor centraal Nederland weer wat beter maar we zullen zien. Er zijn berekeningen die voor delen van Noord-Nederland gewoon sneeuw geven. Vooral de ommezwaai van Harmonie en Hirlam is opvallend: Gisteren liet Hirlam nog zien: veel sneeuw in Zuid-Nederland, vrijwel niks in het noorden en midden. Zij hebben een enorme draai gemaakt, want nu laten ze ook voor onder de lijn Alkmaar - Hoogeveen neerslag zien, en behoorlijk veel ook, niet eens minder dan in het zuiden. Alleen zit daar voor Zuid-Nederland ook behoorlijk wat regen tussen. Harmonie wil daar nu ineens niks meer van weten, zij zitten extreem zuidelijk, terwijl dit model gisteren juist de sneeuw verder liet komen. Voor Midden-Nederland ziet het er wel redelijk uit want in zo ongeveer alle berekeningen krijgt deze regio in ieder geval sneeuw, minder dan in het zuiden (waarschijnlijk), maar toch.
Ook EC en GFS verschillen nog ietwat van mening. EC gelooft nog wel in wat sneeuwkansen voor het noorden, maar GFS is daar wat minder enthousiast over. Overigens is GFS wel iets positiever voor het westen van het land.
Kortom, we kunnen er eigenlijk nog nauwelijks een pijl op trekken, gezien de modellen die nog steeds een verschillende trekrichting laten zien. Opvallend zo vlak voor de zaterdag. Eigenlijk is EC het enige model die al langer voor hetzelfde scenario gaat.
gewoon met elkaar heeeeel hard blazen of zuigen ,dat ze hier heel holland wit gaat maken
Volgens mij was het rond kerst 2008 dat hier in ZW uiteindelijk een 20-30 cm viel. Dat was niet voorzien. Een wonder kan zomaar gebeuren.
Ach wij Noorderlingen zijn weer het haasje, maar dat geldt ook altijd met onweer en tropische dagen daarvoor moet je ook altijd afreizen naar het zuiden we zijn het wel gewend dat we weer buiten de boot vallen.
Daar ben ik het niet geheel mee eens ik weet nog wel een dag in april of mei dat er onweer voor het zuiden werd voorspeld en later zou uitdoven als het naar het noorden trok maar dat het toch vrolijk doortrok naar het noorden en het zelfs nog wat actiever werd.Dat kan ook heus met de sneeuw gebeuren als de depressie maar wat noordelijker trekt.Ik zou de hoop nog niet laten schieten het laagje is er nog niet eens en met die kleine laagjes weet je het maar nooit.
inderdaad; dat was in 2010 geloof ik, er viel toen 50 cm in limburg en hier in mechelen lag er een sneeuwdek van 40 cm
inderdaad; dat was in 2010 geloof ik, er viel toen 50 cm in limburg en hier in mechelen lag er een sneeuwdek van 40 cm
Inderdaad, dat was volgens mij in 2010. Ik reageer hierbij ook op Raymond. Ik weet nog dat hier toen ook een mooie sneeuwtapijt lag (25 cm), maar dat ik nog wel jaloers was op de zuid-Limburgers :p
De kans bestaat dat ons land morgen onder een sneeuwtapijt(je) ligt. In de noordoostelijke helft van het land valt er sneeuw die mogelijk tot de jaarwende blijft liggen. Volgens Noodweer Benelux is in de Ardennen een sneeuwtapijt tot 25 centimeter mogelijk. Aan de kust en in het westen van het land kan tot 5 centimeter sneeuw vallen.
Volledige update via HLN.be
| Gewijzigd: 26 december 2014, 12:10 uur, door Supercell