Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Clarion, PA; Forest, PA; Indiana, PA; Jefferson, PA.

22 Nov 2024 09:51:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Armstrong, PA; Fayette, PA; Indiana, PA; Westmoreland, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Cambria, PA; Somerset, PA.

22 Nov 2024 09:51:42

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:11

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 09:35:10

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 01:05:39

De temperatuur bij Ernage is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:33

De temperatuur bij Buzenol is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Mont rigi is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

22 Nov 2024 00:58:32

De temperatuur bij Retie is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:49

De temperatuur bij Ukkel is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 19:12:48

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Butler, PA; Washington, PA.

21 Nov 2024 12:27:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Allegheny, PA; Westmoreland, PA.

21 Nov 2024 12:27:28

21 Nov 2024 08:43:07

De temperatuur bij Humain is onder het vriespunt gekomen met voldoende luchtvochtigheid. Er is kans op gladheid in deze regio!

21 Nov 2024 04:02:13
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Lako
Moderator
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
26 december 2014, 11:35 uur | Bericht #445969
Citaat van reedtimmer, vrijdag 26 december 2014, 11:33 uur Hoezo komt Weeronline met sneeuw voor Enschede terwijl KNMI geen waarschuwing voor Overijssel heeft gegeven en de meeste kaarten een dag om te huilen laten zien?
En weer.nl komt ook met sneeuw voor Lwarden...

Ondertussen best wel slecht weer/noodweer in GB
| Gewijzigd: 26 december 2014, 11:37 uur, door Lako
#KeepOnSmiling
26 december 2014, 11:36 uur | Bericht #445970
Nieuw sneeuwkaartje GFS-06h is er.
Iets meer egale verdeling van de sneeuw. (Maar wel geen 30 cm).
Met uitzondering van N-NL krijgt iedereen wel iets.
Waarom deze advertentie?
BertD
Lid
26 december 2014, 11:42 uur | Bericht #445971
Citaat van continuousminer, vrijdag 26 december 2014, 11:36 uur Nieuw sneeuwkaartje GFS-06h is er.

Hmm dat ziet er inderdaad niet slecht uit voor w vlaanderen. 
Onweersdagen 2019: 19
Tropische dagen 2019: 13 (warmste dag: 25 juli 2019 met 41,5°C)
---
Onweersdagen 2020: -
Tropische dagen 2020: -
Hoogste temperatuur 2020: -
26 december 2014, 11:44 uur | Bericht #445972
Citaat van continuousminer, vrijdag 26 december 2014, 11:36 uur Nieuw sneeuwkaartje GFS-06h is er.

Ach wij Noorderlingen zijn weer het haasje, maar dat geldt ook altijd met onweer en tropische dagen daarvoor moet je ook altijd afreizen naar het zuiden we zijn het wel gewend dat we weer buiten de boot vallen.

26 december 2014, 11:47 uur | Bericht #445973
Nu laat GFS weer wat anders zien. Dus de exacte koers van het laagje is nog onzeker? Ik herinner me nog dat in de winter van 2009 of 2010 alleen sneeuw was voorspeld voor het oosten van de provincies Limburg, Brabant en Gelderland. Maar toen ik later op die avond naar buiten keek sneeuwde het hevig met als gevolg een sneeuwdek van ongeveer 10 cm.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
26 december 2014, 11:50 uur | Bericht #445974
Citaat van reedtimmer, vrijdag 26 december 2014, 11:47 uur Nu laat GFS weer wat anders zien. Dus de exacte koers van het laagje is nog onzeker? Ik herinner me nog dat in de winter van 2009 of 2010 alleen sneeuw was voorspeld voor het oosten van de provincies Limburg, Brabant en Gelderland. Maar toen ik later op die avond naar buiten keek sneeuwde het hevig met als gevolg een sneeuwdek van ongeveer 10 cm.
Klopt dat kan ik me nog herinneren. Toen sneeuwde het best:D
jurrie
Lid
26 december 2014, 11:51 uur | Bericht #445975
Citaat van De Friese Weerman, vrijdag 26 december 2014, 11:44 uur Citaat van continuousminer, vrijdag 26 december 2014, 11:36 uur
Ach wij Noorderlingen zijn weer het haasje, maar dat weer buiten de boot valt.

gewoon afwachten ,denk dat we wel wat zullen krijgen ,tis een rotkring ;)

Raymond
Lid
26 december 2014, 11:52 uur | Bericht #445976
DE FEITEN OP EEN RIJTJE zettende moeten we concluderen dat heel veel gissen en gokken blijft totdat het zo ver is.
FEIT 1 Er gaat neerslag vallen in waarschijnlijk de zuidelijke 2/3 deel van NL. ( maar zeker weten doen we dat pas zaterdag)
FEIT 2 De temperatuur gaat zakken.
FEIT 3 de temperaturen blijven gedurende de neerslag waarschijnlijk net boven nul
FEIT 4 de grond is nog warm.
FEIT 5 de T gaat zakken in namiddag en avond en nacht en dan is de neerslag goeddeels voorbij.

CONCLUSIE 1 De neerslag zal als sneeuw vallen maar onderweg natte sneeuw worden door de T die boven 0 is.
CONCLUSIE 2 de sneeuw zal als die de grond bereikt smelten vanwege de grondtemperatuur.
CONCLUSIE 3 er valt tamelijk veel neerslag, dus het wordt waarschijnlijk een drab.
CONCLUSIE 4 De smeltende sneeuw onttrekt warmte en daardoor zakt de temp iets.
CONCLUSIE 5 als het in de namiddag avond nog sneeuwt, zal het waarschijnlijk blijven liggen, voorzover er nog neerslag valt.

KORTOM, het kan behalve voor de regio Limburg en Oost Brabant nogal tegen gaan vallen. Interessanter dan het exacte verloop van het laag is de ontwikkeling van de Temperatuur. Die hoeft maar een fractie lager uit te vallen en dan hebben we sneeuw. Valt hij iets hoger uit dan wordt het zeker regen of een natte kleddersneeuw.

Ik denk dat we het pas in de loop van zaterdag echt weten wat het wordt.  M.i. Driekwart kans dat het nogal tegenvalt en een kwart kans dat het een echte sneeuwdag wordt.
.

Siebenvm
Lid
26 december 2014, 11:53 uur | Bericht #445977
Ik ben echt van mening dat er nog steeds niet echt een pijl op te trekken valt, er valt enkel uit op te maken dat:
- Zuid-Nederland de meeste sneeuw krijgt.
- Noord-Nederland buiten de boot KAN vallen.
- Midden-Nederland goed ligt voor een redelijk sneeuwdek.

Even toegelicht: In alle berekeningen van alle weermodellen zo ongeveer (Hirlam, Harmonie, EC, GFS, etc) ligt Zuid-Nederland in het koude gedeelte. Omdat de neerslag ook intensiever is in het zuiden dan in het midden, zal daar de meeste sneeuw gaan vallen. Alleen nog even afwachten hoe snel de neerslag in het zuiden overgaat in sneeuw, misschien is dat voor centraal Nederland weer wat beter maar we zullen zien. Er zijn berekeningen die voor delen van Noord-Nederland gewoon sneeuw geven. Vooral de ommezwaai van Harmonie en Hirlam is opvallend: Gisteren liet Hirlam nog zien: veel sneeuw in Zuid-Nederland, vrijwel niks in het noorden en midden. Zij hebben een enorme draai gemaakt, want nu laten ze ook voor onder de lijn Alkmaar - Hoogeveen neerslag zien, en behoorlijk veel ook, niet eens minder dan in het zuiden. Alleen zit daar voor Zuid-Nederland ook behoorlijk wat regen tussen. Harmonie wil daar nu ineens niks meer van weten, zij zitten extreem zuidelijk, terwijl dit model gisteren juist de sneeuw verder liet komen. Voor Midden-Nederland ziet het er wel redelijk uit want in zo ongeveer alle berekeningen krijgt deze regio in ieder geval sneeuw, minder dan in het zuiden (waarschijnlijk), maar toch.

Ook EC en GFS verschillen nog ietwat van mening. EC gelooft nog wel in wat sneeuwkansen voor het noorden, maar GFS is daar wat minder enthousiast over. Overigens is GFS wel iets positiever voor het westen van het land.

Kortom, we kunnen er eigenlijk nog nauwelijks een pijl op trekken, gezien de modellen die nog steeds een verschillende trekrichting laten zien. Opvallend zo vlak voor de zaterdag. Eigenlijk is EC het enige model die al langer voor hetzelfde scenario gaat.

26 december 2014, 11:53 uur | Bericht #445978
Als je de wolken- en neerslagfilm van noodweercentrale bekijkt lijkt de grens van de neerslag rondom de lijn Amsterdam-Enschede te liggen. Ook de verwachtingskaarten van buienradar en meteox zitten op die lijn. Ten noorden ervan weinig neerslag en ten zuiden ervan meer. Morgen eens kijken wat de waarde van deze verwachting is. | Gewijzigd: 26 december 2014, 11:56 uur, door Stormjager
Sunshine is delicious, rain is refreshing, wind braces us up, snow is exhilarating; there is really no such thing as bad weather, only different kinds of good weather.
ikee12
Lid
26 december 2014, 11:54 uur | Bericht #445979
Ik weer niet of iemand deze al gezien heeft, De verwachte sneeuwval in de benelux:
weerweer
Lid
26 december 2014, 11:55 uur | Bericht #445980
Met sneeuw zijn ze echt altijd voorzichtig, geloof me. Zal mij niks verbazen dat er lokaal 30 cm valt mogen in Limburg. Ik kan mij nog herrineren een paar jaar terug dat ze 15-20 cm voorspelden en het in Limburg maar niet wilde stoppen met sneeuwen, en er rond de 40 (!) Cm viel. Neerslag lijkt op de Europese Buienradar op ramkoers met Nederland te liggen, dat doet mij al deugd. Gelukkig trekken de buien die nu boven de Noordzee hangen ook een beetje noordwaarts. Goede stromingspatroon | Gewijzigd: 26 december 2014, 11:56 uur, door weerweer
jurrie
Lid
26 december 2014, 11:56 uur | Bericht #445981
Citaat van Stormjager, vrijdag 26 december 2014, 11:53 uur Als je de wolken- en neerslagfilm van noodweercentrale bekijkt lijkt de grens van de neerslag rondom de lijn Amsterdam-Enschede te liggen. Ten noorden ervan weinig neerslag en ten zuiden ervan meer. Morgen eens kijken wat de waarde van deze verwachting is.
gewoon met elkaar heeeeel hard blazen of zuigen ,dat ze hier heel holland wit gaat maken
Raymond
Lid
26 december 2014, 11:57 uur | Bericht #445982
Citaat van weerweer, vrijdag 26 december 2014, 11:55 uur Met sneeuw zijn ze echt altijd voorzichtig, geloof me. Zal mij niks verbazen dat er lokaal 30 cm valt mogen in Limburg. Ik kan mij nog herrineren een paar jaar terug dat ze 15-20 cm voorspelden en het in Limburg maar niet wilde stoppen met sneeuwen, en er rond de 40 (!) Cm viel. Neerslag lijkt op de Europese Buienradar op ramkoers met Nederland te liggen, dat doet mij al deugd. Gelukkig trekken de buien die nu boven de Noordzee hangen ook een beetje noordwaarts. Goede stromingspatroon
Volgens mij was het rond kerst 2008 dat hier in ZW uiteindelijk een 20-30 cm viel. Dat was niet voorzien. Een wonder kan zomaar gebeuren.
26 december 2014, 11:58 uur | Bericht #445983
Citaat van De Friese Weerman, vrijdag 26 december 2014, 11:44 uur Citaat van continuousminer, vrijdag 26 december 2014, 11:36 uur Nieuw sneeuwkaartje GFS-06h is er.

Ach wij Noorderlingen zijn weer het haasje, maar dat geldt ook altijd met onweer en tropische dagen daarvoor moet je ook altijd afreizen naar het zuiden we zijn het wel gewend dat we weer buiten de boot vallen.

Daar ben ik het niet geheel mee eens ik weet nog wel een dag in april of mei dat er onweer voor het zuiden werd voorspeld en later zou uitdoven als het naar het noorden trok maar dat het toch vrolijk doortrok naar het noorden en het zelfs nog wat actiever werd.Dat kan ook heus met de sneeuw gebeuren als de depressie maar wat noordelijker trekt.Ik zou de hoop nog niet laten schieten het laagje is er nog niet eens en met die kleine laagjes weet je het maar nooit.

Jenss
Moderator
26 december 2014, 12:00 uur | Bericht #445985
Citaat van weerweer, vrijdag 26 december 2014, 11:55 uur Met sneeuw zijn ze echt altijd voorzichtig, geloof me. Zal mij niks verbazen dat er lokaal 30 cm valt mogen in Limburg. Ik kan mij nog herrineren een paar jaar terug dat ze 15-20 cm voorspelden en het in Limburg maar niet wilde stoppen met sneeuwen, en er rond de 40 (!) Cm viel. Neerslag lijkt op de Europese Buienradar op ramkoers met Nederland te liggen, dat doet mij al deugd. Gelukkig trekken de buien die nu boven de Noordzee hangen ook een beetje noordwaarts. Goede stromingspatroon
 inderdaad; dat was in 2010 geloof ik, er viel toen 50 cm in limburg en hier in mechelen lag er een sneeuwdek van 40 cm:)
Sven
Moderator
26 december 2014, 12:01 uur | Bericht #445986
Deze is ook iets beter geworden ten opzichte van gisteren:
weerweer
Lid
26 december 2014, 12:05 uur | Bericht #445987
Citaat van jenssweerts, vrijdag 26 december 2014, 12:00 uur Citaat van weerweer, vrijdag 26 december 2014, 11:55 uur Met sneeuw zijn ze echt altijd voorzichtig, geloof me. Zal mij niks verbazen dat er lokaal 30 cm valt mogen in Limburg. Ik kan mij nog herrineren een paar jaar terug dat ze 15-20 cm voorspelden en het in Limburg maar niet wilde stoppen met sneeuwen, en er rond de 40 (!) Cm viel. Neerslag lijkt op de Europese Buienradar op ramkoers met Nederland te liggen, dat doet mij al deugd. Gelukkig trekken de buien die nu boven de Noordzee hangen ook een beetje noordwaarts. Goede stromingspatroon
 inderdaad; dat was in 2010 geloof ik, er viel toen 50 cm in limburg en hier in mechelen lag er een sneeuwdek van 40 cm:)

Inderdaad, dat was volgens mij in 2010. Ik reageer hierbij ook op Raymond. Ik weet nog dat hier toen ook een mooie sneeuwtapijt lag (25 cm), maar dat ik nog wel jaloers was op de zuid-Limburgers :p
krienie
Lid
26 december 2014, 12:07 uur | Bericht #445988
Als ik het zo zie krijgen wij hier de volle bak sneeuw. Noord brabant ook trouwens en dat vind ik altijd typisch...mijn moeder woont in noordoost brabant en onweer gaat altijd met een boog om hen heen maar ze hebben wel bijna elke winter volop sneeuw. Soms ligt het er wekenlang.
Supercell
Lid
26 december 2014, 12:09 uur | Bericht #445989
Hoppa! Noodweer Benelux ook in de nationale media in België met sneeuwval.

De kans bestaat dat ons land morgen onder een sneeuwtapijt(je) ligt. In de noordoostelijke helft van het land valt er sneeuw die mogelijk tot de jaarwende blijft liggen. Volgens Noodweer Benelux is in de Ardennen een sneeuwtapijt tot 25 centimeter mogelijk. Aan de kust en in het westen van het land kan tot 5 centimeter sneeuw vallen.

Volledige update via HLN.be

| Gewijzigd: 26 december 2014, 12:10 uur, door Supercell
Uw online platform tijdens onweer in de Benelux - www.noodweer.be
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
2 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 2 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.478 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.606 leden.
Het nieuwste lid is AMV058.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
2 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 259 mensen aan het browsen op het forum. 0 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 259, lezen 26 mensen het topic "Onweerskansen van 23 en 24 augustus".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden