De Friezen hebben veel vaker schaatsweer dan wij hier in ZW, zij hebben bovendien de 11 stedentocht, al is het zeldzaam, en ze hebben Berenburgh en geen files En vergeet fierljeppen niet....
Ja, het standaard beeld van Friesland is wel duidelijk... Maar Leeuwarden is wel culturele hoofdstad in 2018...
De Friezen hebben veel vaker schaatsweer dan wij hier in ZW, zij hebben bovendien de 11 stedentocht, al is het zeldzaam, en ze hebben Berenburgh en geen files En vergeet fierljeppen niet....
Ja, het standaard beeld van Friesland is wel duidelijk... Maar Leeuwarden is wel culturele hoofdstad in 2018... Van Friesland? Haha nu is het wel weer leuk geweest met de grapjes. Voor dat we er weer commentaar op krijgen en worden verplaatst.
Maar al met al Friesland is een mooi land
Dat viel mij ook al op, ik denk ook dat alles nog vrij onzeker is
KNMI heeft trouwens zijn waarschuwing weer bijgewerkt voor onder andere Noord-Brabant:
Kans op gladheid door (natte) sneeuw. Geldig: zaterdag 27 december 2014 vanaf ca 05 uur gedurende ca 19 uur
DEN HAAG - Niet overal en of het blijft liggen daar waar het is gevallen, is nog maar de vraag. Maar het gaat sneeuwen zaterdag. Sommige plaatsen krijgen zelfs mogelijk te maken met een echt sneeuwdek.Het KNMI verwacht dat er in de nacht van vrijdag op zaterdag van het zuidwesten uit kans is op gladheid door natte en later ook droge sneeuw. In het midden en zuiden van het land kan zich zaterdag overdag plaatselijk een sneeuwdek van enkele centimeters vormen, zo stelt het instituut.
Volgens Weeronline.nl krijgt de zuidelijke helft van het land in de loop van komende nacht en zaterdagochtend te maken met (natte) sneeuw. De neerslag komt vanuit het westen en begint in Zeeland. Langs de kust zal de neerslag vooral als regen of natte sneeuw vallen, maar verder naar het binnenland als sneeuw naar beneden komen. „Vooral de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Utrecht krijgen te maken met een witte wereld”. Weeronline.nl heeft het over „mogelijk plaatselijk 10 centimeter of meer”.
Weerplaza voorspelt dat de sneeuwzone een groot deel van de zaterdag boven het land ligt en daardoor langdurig voor gladheid en hinder kan zorgen op de wegen. In het noorden blijft het zo goed als droog.
Als ik het goed kan zien laat ECMWF 0h (de 6h heb ik niet) de kern nog ietsje zuidelijker dan dit passeren (aan en net onder zuidgrens van België).
Maar er is nog een verschil: bij GFS lijkt het een stuk vroeger door te komen.
Ontopic: KMI heeft zijn waarschuwing aangepast, wel niet zoals ik het verwacht had??? (code oranje ardennen, geel de rest van het land uitgezonderd kust waar het groen blijft)
Van 27/12 01u tot 28/12 01u : Vannacht bereikt een actieve storing het land en valt er soms matige neerslag: in de vorm van regen en smeltende sneeuw in Laag- en Midden-België, en in de vorm van sneeuw in Hoog-België.
Ook zaterdag blijft de actieve depressie ons weer bepalen. In de Ardennen blijft het sneeuwen. In Vlaanderen valt er eerst regen en smeltende sneeuw en later kan er ook in Vlaanderen (met uitzondering van de kust) ook sneeuw vallen. Ten zuiden van Samber en Maas kan er tot 15 cm verse sneeuw vallen.