Als standaard nemen we steeds GFS en EC (2 modellen met pluim). Maar ook GEM en WRF worden veel gebruikt. Verschil is dat ze ni op zo'n niveau werken als GFS en EC. Maar een waarde hechten aan elk model is zeker niet verkeerd
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
Gif van vrijdag- tot zaterdagavond
(Hartelijk bedankt justinos Heb ik weer iets bijgeleerd :) )
<werkt niet>
Edit justinos: Gifjes kan je uploaden via een image uploadsite zoals bijvoorbeeld imageshack.us (er zijn er genoeg te vinden), de link die je na het uploaden krijgt kan je gebruiken om je afbeelding hier in het forum in te voeren (Afbeelding invoegen -> Foto toevoegen -> "Een foto kopiëren vanaf een andere website" aanvinken).
EDIT: bedankt, zal het even poberen, weet alleen niet of het lukt . | Gewijzigd: 25 december 2014, 16:34 uur, door thunderstorms_4ever
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
KNMI geeft alleen een waarschuwing af bij een kans van meer dan 60%!!!
En Oh, wat wil iedereen graag sneeuw ( ik ook trouwens) maar als je je gevoel even vergeet, en wat je hoopt ook even naast je neer legt, en gewoon kijkt naar wat FEITELIJK nu bekend is, dan moeten we vaststellen dat niemand het weet, of weten kan.
tamelijk zeker is dat zaterdag neerslag valt, en ook is tamelijk zeker dat de temperatuur daalt. Die neerslag komt hoogstwaarschijnlijk uit zuid west vandaan. Dat kan regen zijn, dat kan natte sneeuw zijn, dat kan sneeuw zijn, of natte sneeuw die overgaat in droge sneeuw, als de temperatuur voldoende zakken wil. Het weer creëert zichzelf zaterdag. Als er een sneeuwdek ontstaat zal het temperatuurverloop heel anders zijn, dan wanneer er geen sneeuwdek komt. Het hangt voornamelijk af van de exacte koers van het lagedruk gebiedje dat passeren gaat.
voor nu ziet het er naar uit dat het voorlopig om natte sneeuw zal gaan. Die gaat mogelijk nog in sneeuw over, maar als de kou doorzet is de neerslag er goeddeels uit. Het weer is zaterdag een dubbeltje op zijn kant. Een graadje of twee hoger, en het regent. Een graadje of twee lager, en we hebben zowat een blizard. Samengevat spannend wordt het wel, maar een dik pak sneeuw is nu minder waarschijnlijk can regen en natte sneeuw. Dat kan morgen anders zijn.
Regen gaat in de loop van de vroege ochtend over in sneeuw.
Kaartje ter indicatie.
| Gewijzigd: 25 december 2014, 17:02 uur, door Stefanv
Ook UKMO, WRF, GEM en HiRLAM gaan voor een zuidelijke koers. Vandaar de geloofwaardigheid momenteel. Straks eerst maar eens naar EC kijken! | Gewijzigd: 25 december 2014, 17:39 uur, door Stefanv
het gaat eindigen in parijs. Ik ben er ook niet helemaal gerust op...zelfs hier in het midden wordt nu niet meer dan 5 mm neerslag berekend bij een temperatuur van 3 graden!
Hopelijk komt het allemaal uiteindelijk goed...maar snak ondertussen wel naar een ouderwets sneeuwdek
He een mede Enschedeër! Ja helaas. Maar het front kan nog noordelijker komen. Ga er maar vanuit.
He een mede Enschedeër! Ja helaas. Maar het front kan nog noordelijker komen. Ga er maar vanuit.
Ik ga daar ook vanuit trekt altijd wel wat noordelijker Arnhem waar ik zit zit echt op de grens.