edit callie-p Ik weet het nog niet wat er zaterdag nou daadwerkelijk gebeurt ( net als de rest )
het beste is om op de dag de weersberichten te blijven volgen en daarop acten dat is het enige wat die dag zal gelden.. Het kan nameliijk met het uur veranderen en dan is alles mogelijk... | Gewijzigd: 24 december 2014, 10:54 uur, door Callie-P
In je post heb ik even 1 woordje weggehaald. je begrijpt me wel..
verders .. tja wat moet je nu, wij als weer amateurs kunnen van alles roepen.. Zodra we iets op de kaarten zien dan kunnen we er driftig op los gaan en de meest mooie scenario's bedenken. We hebben een grote lezersgroep maar als wij ernaast zitten staan wijj de volgende dag niet met grote koppen in de krant.
De weer-instanties zooals het KNMI bijvoorbeeld moeten hun weersverwachtingen veel " verstandiger" opstellen waardoor ze meestal gedwongen in de conservatieve hoek belanden. Ik denk dat menig weerman/vrouw graag mee zou willen doen met ons weer-amateurs maar zij hebben nou eenmaal een bepaalde verantwoordelijkheid en moeten op die wijze acten.
Dus al zien we dat een KNMI of een wat voor officiele instantie dan ook een andere mening heeft onthoud dan het bovenstaande.. daarnaast kan het nog steeds zo zijn dat we alleen regen krijgen.......ik steek mijn hand nog niet in het vuur voor sneeuwval op zaterdag die ook daadwerkelijk blijft liggen....
Bovenstaande was even off-topic maar ik zag al een paar posts van mensen die andere weerinstanties veroordeelden.. Mocht je verder willen hierover dan gaarne richting het kletstopic. | Gewijzigd: 24 december 2014, 10:23 uur, door Callie-P
De nieuwe pluim van EC kan elk moment uitkomen.. hijj is wat aan de late kant
De geavanceerde kaarten komen van meerdere sites vandaan:
kijk eens op :
www.weer.nl ( gratis account aanmaken ) en dan heb je heel veel kaarten.
www.wetterzentrale.de prima site met vele kaarten met name ruime keuze in het amerikaanse model GFS
www.wetteronline.de ( betaalde account) maar ook hier kun je zonder betaalde acccount vele kaarten vandaan halen.
hier een stukje van het KNMI.. toch leuk
suc6 !
Hieronder iets wat ik wel eens mag updaten een stapje verder... met Groen zeker in zicht !!!
Termijn : tot 10 dagen vanaf plaatsing
- Groen = Winter binnen de gestelde termijn
- Oranje = Winter staat in de steigers met kans van slagen binnen gestelde termijn
- Oranje/rood = er is kans op winterweer maar meer kans op ( terugkeer naar) temperaturen op of rond het gemiddelde binnen de gestelde termijn
- Rood= Geen kans op winterweer binnen de gestelde termijn.
- hagel
- sneeuw (nat en droog),
- ijzel
- ijsregen
Definitie Winter :
Dezelfde weers-omstandigheden als bij winterweer alleen daarbij is sprake van (bijna) elke nacht nachtvorst en temperaturen overdag op of onder nul gedurende de periode.
Extra uitleg stoplicht : ik gebruik dit tooltje om de snelle lezers een hoop tekst lezen te besparen zodat je op een snelle manier kan zien of we winters blij worden.
Citaat van Lako, woensdag 24 december 2014, 10:47 uur Ik ga zondag naar familie in Noord-Holland, maar is dat wel zo'n goed idee met de sneeuw?
Dat wordt afwachten.. gewoon de weersberichten die dag volgen en natuurlijk je verstand
Het heeft dus geen zin om dit nu te vragen.. en we gaan deze posts verplaatsten naar het kletstopic want anders loopt dit topic helemaal vol met deze posts en daar zit niemand op te wachten denk ik
Berichten samengevoegd door Callie-P | Gewijzigd: 24 december 2014, 10:51 uur, door Callie-P
De vooruitzichten zijn tamelijk gunstig,zeker als er door sneeuwval een koudereservoir wordt ontwikkeld (KNMI meldt die mogelijkheid in de guidance).
Nog ff door de regen en wind heen bijten en dan op naar een frisse start van 2015
edit Callie-p . ja inderdaad.. ik ben ook benieuwd hoe dat aflloopt ik heb geloof ik 4 hellmannen staan voor december en het is pas 2... | Gewijzigd: 24 december 2014, 11:00 uur, door Callie-P
Het scenario van ec blijft toch nog steeds beter, ik hoop dat gfs nog wat bijdraait
wow gfs laat zondagavond een klein laagje over noord nederland trekken met sneeuw, dit levert helaas wel dooi op voor het westen | Gewijzigd: 24 december 2014, 11:04 uur, door Jenss
30mm als dat allemaal sneeuw is hebben we een sneeuwdek van toch wel ongeveer 30 cm
aantal supercell's : 0
aantal buienlijnen : 0
aantal MCS : 2
aantal single cell/Multi cell : 8
Er zijn meerdere modellen maar de belangrijkste 2 ( of zo je wil de modellen die we het meest gebruiken)
GFS komt elke 6 uur met een nieuwe run.. 0h 6h 12h 18h ( waarbij de 6h en de 18h run minder nauwkeurig zijn)
EC komt met elke 12h een run 0h en 12h
je kan zelf de modellen volgen op de links die ik een paar posts eerder gegeven heb.
| Gewijzigd: 24 december 2014, 11:33 uur, door WimV