Hier de kaart dan kun je het zelf bekijken(Vanmorgen vroeg was het allemaal nog lang niet zo positief als nu!)
http://www.niederschlagsradar.de/niederschlagsprognose.aspx?type=1 | Gewijzigd: 22 december 2014, 17:37 uur, door Justin
Zij schrijven nu al: groene kerst, zaterdag kans op wat natte sneeuw overgaand in regen?
Welke kaarten volgen zij?
Misschien GEM ofzo, dat model geeft wat minder koud weer aan. UKMO, GFS en EC vanochtend gaan allemaal voor sneeuw dit weekend
Hoe dichter je bij zaterdag komt, hoe minder spreiding. Ik denk dat de kaarten op donderdag (met bevestiging op vrijdag) de definitieve koers van het laagje laten zien.Vanmorgen kwam EC met een sneeuwbom, maar ik denk dat die vanavond al weer van de kaarten is verdwenen of in ieder geval in intensiteit is afgenomen; het is nog allemaal onzeker. Hoewel alles er prima uitziet, is het denk ik nog iets te vroeg om het zout uit de schuur te halen wat betreft zaterdag. MAAR ik heb wel het gevoel dat het landschap in het weekend na een zeer lange tijd wit zal kleuren. | Gewijzigd: 22 december 2014, 19:00 uur, door reedtimmer
Op hoogte wel iets minder koud dan UKMO maar dat is natuurlijk detail. De grote ontwikkelingen zijn goed en biedt veel kansen voor de periode hierna.
| Gewijzigd: 22 december 2014, 19:34 uur, door Stefanv
Ja zeker met aflandige wind moet rond de -5 genoeg zijn. Kan komende runs natuurlijk altijd nog verbeteren/verslechteren. Benieuwd of de oper straks meer ondersteuning krijgt in de pluim. | Gewijzigd: 22 december 2014, 19:39 uur, door Stefanv
Te beginnen met het GFS.
Bij het GFS trekt het laag boven ons langs wat er voor zorgt dat we op zaterdag in het land sneeuw krijgen. Dit gaat, doordat het laag verder trekt en we daarna onder invloed komen van een hogedrukgebied boven Frankrijk, hierdoor krijgen we een westenwind op zondag en gaat de sneeuw over in regen
UKMO:
Zoals hierboven al aangegeven laat UKMO het laag onder/over ons heen trekken wat er voor zorgt dat we een Noord-oostenwind krijgen. En dus sneeuw!
GEM:
Het GEM laat net als GFS het laag boven ons langs trekken. In het noorden en het oosten van het land levert dit eerst sneeuw op, dit gaat later over in, net zoals bij GFS, regen
ECMWF:
ECMWF laat het laag onder ons door trekken wat, als alles een beetje meezit, zorgt voor sneeuw
Hoop dat ik met deze post de kaarten van de 12z runs even overzichtelijk bij elkaar heb gezet voor iedereen. We moeten met zn allen niet vergeten dat Zaterdag/Zondag nog best ver weg is om er iets zinnigs over te zeggen. Maar laten we allemaal duimen! | Gewijzigd: 22 december 2014, 19:42 uur, door Cookiebakker
Nog even hier op terug komen. In de nieuwe run van EC lijkt juist het (zuid)westen kans te maken op sneeuw.
Om maar even te laten zien dat het nog alle kanten op kan gaan:
Neerslag zaterdag op zondagnacht
Bovenlucht temperaturen
2m Temperatuur
En de (bijzonder koude) dauwpuntstemperatuur
Natuurlijk gaat dit nog vaak veranderen maar het laat zien dat ook het westen kans maakt op sneeuw.
De runs gaan weer de goede kant op! Korte samenvatting EC12Z run: Zaterdagavond duiken we met sneeuwval de winter in.
Oudjaarsdag
| Gewijzigd: 22 december 2014, 20:17 uur, door Stefanv
Daar sluit ik mij volledig bij aan Prima job Cookiebakker !